• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154317
+
-

مخازنی برای آبرسانی پس از زلزله

مخزن‌های اضطراری آب، حتی پس از زمین‌لرزه 7ریشتری، تا 3روز آب شرب شهروندان تهرانی را تأمین می‌کنند

گزارش
مخازنی برای آبرسانی پس از زلزله

طرح آبرسانی اضطراری پس از رخداد بحران‌ها به‌ویژه وقوع زلزله در تهران آغاز شده و تاکنون 35‌مخزن (30مخزن محله‌ای و 5مخزن بیمارستانی) اضطراری آب در پایتخت جاگذاری شده است. به گزارش همشهری، این مخازن کمک می‌کنند تا پس از زلزله، شهروندان تا چند روز به آب سالم دسترسی داشته باشند. اینطور که احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید مخازن اضطراری آب، زمانی زیاد آب مورد نیاز ساکنان محله‌ها را تامین می‌کنند. او که سال‌ها ریاست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران را برعهده داشت، می‌گوید: «در صورت وقوع زلزله‌ای با بزرگی حدود ۷ریشتر، دسترسی حدود ۴میلیون نفر از شهروندان تهرانی به ‌مدت ۸۲روز به آب آشامیدنی لوله‌کشی قطع خواهد شد؛ در صورتی که اگر در هر محله مخزن آب اضطراری نصب شود، جمعیت بی‌آب به حدود یک‌میلیون نفر و زمان هم به ۳۰روز کاهش می‌یابد.»

تأمین آب تازه تا رسیدن تیم‌های امدادی
در رابطه با مخازن اضطراری آب، سؤال این است که تا چند روز می‌توانند آب مورد نیاز را تأمین کنند؟ سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در این رابطه می‌گوید: «طبق برنامه باید در هر محله یک‌مخزن اضطراری نصب شود که می‌تواند برای 3روز اول تا زمان رسیدن تیم‌های امدادی حداقل میزان آبی که هر شهروند برای زنده ماندن و شرب لازم دارد را تامین کند.» به‌این ترتیب و طبق گفته‌های علی نصیری باید در تهران ۳۷۴مخزن اضطراری آب در زمین نصب شود. او درباره اینکه چطور آب این مخازن تازه می‌ماند نیز می‌گوید: «آب در این مخازن ایستایی ندارد و در چرخش و وصل به شبکه است. شیرهای قطع‌کن اتوماتیکی به آنها متصل است که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، آنها را تولید کرده‌اند. این شیرها، بر اثر لرزش‌های مکانیکی به‌صورت اتوماتیک قطع می‌شود. به‌عبارتی آب آلوده داخل مخزن نمی‌شود.»

10مخزن برای 10بیمارستان
جدا از مخازن اضطراری آبرسانی در شرایط بحران برای محله‌ها، 10مخزن هم برای 10بیمارستان‌ تهران درنظر گرفته شده است. از این تعداد، 5مخزن تاکنون نصب شده و نصب ۵مخزن دیگر در دست اقدام است. به‌گفته احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، اعتبار لازم برای اجرای طرح مخازن اضطراری آب در بودجه دیده شده؛ اگرچه شرکت آبفا نیز برای تامین اعتبار و هزینه نصب این مخازن به ازای هر کنتور در شهر تهران یک‌هزار تومان درنظر گرفته است که از طریق قبوض مصرفی آب‌بها از شهروندان دریافت می‌شود.

مکث
باند فرودگاهی اضطراری در قلعه‌مرغی و دوشان تپه

یکی از اهداف پیش روی مدیریت شهری کاهش خطر در محله‌های کهنه و فرسوده تهران است. به همین منظور جلسه مشترک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و سازمان نوسازی شهر تهران با هدف بررسی راه‌های همکاری مشترک در زمینه اجرای پهنه‌بندی منطقه‌ای، بهسازی لرزه‌ای و تهیه طرح‌های کاهش خطر در مرکز عملیات اضطراری تهران برگزار شد. در این جلسه بر لزوم تشکیل کارگروه مشترک بین 2سازمان، تطبیق مرزهای بافت فرسوده براساس شاخص‌های تهران، ارسال طرح ایمنی بازار و تکالیف زمین‌مانده در این خصوص، رفع موانع اداری آن و پیگیری این موارد در قالب فعالیت کارگروه‌ها تأکید شد. انجام پویش تبلیغاتی افزایش ظرفیت‌های نوسازی بافت‌های فرسوده و اطلاع‌رسانی همگانی در این خصوص، بازنگری دستور‌العمل بهسازی لرزه‌ای ساختمان، پیگیری رسمیت یافتن پروانه مقاوم‌سازی و بهسازی، تدوین ضوابط، کدنویسی و تهیه طرح‌های جدید با رویکرد کاهش خطر، تلاش برای حفظ باند پروازی در دوشان‌تپه به‌منظور استفاده در شرایط اضطراری، همکاری درخصوص جانمایی 5قطب امدادی در شهر تهران و تلاش برای حضور نمایندگان سازمان‌ در کمیته‌های فنی و کمیسیون ماده5 از مصوبات این جلسه بود. همچنین قرار شد جزئیات بیشتری درباره فرماندهی 5پهنه شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب، جنوب شرق و جنوب شهر تهران برای پیشگیری و آمادگی در برابر زلزله مشخص شود. علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در رابطه با اهمیت این موضوع می‌گوید: «در قالب اجرای پهنه‌بندی مورد نظر، مدیریت در مواقع اضطراری آسان‌تر و منظم‌تر و منضبط‌تر می‌شود. با تجمیع امکانات سازمان‌هایی چون آتش‌نشانی، هلال احمر و حوزه سلامت قسمت عملیاتی کار، فعال می‌شود. در نتیجه در چنین پهنه‌هایی شاهد ترکیبی از فضاهایی با امکاناتی چون بیمارستان صحرایی، سکوهای اضطراری برای نصب چادر، ماشین‌آلات آتش‌نشانی، انبار تجهیزات هلال‌احمر، پد بالگرد و باند فرودگاهی در مکان‌هایی چون قلعه‌مرغی و دوشان‌تپه خواهیم بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید