• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 28 بهمن 1400
کد مطلب : 154070
+
-

ایرانگردی با طعم شیرینی‌ها و کلوچه‌های محلی هر شهر

ترنجیا، افسانه و شیرینی‌های محلی

ترنجیا، افسانه و شیرینی‌های محلی

ابتسام زمانی معلم است. بعد از شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس‌های درس تصمیم گرفت صفحه‌ای برای آموزش شیرینی‌پزی خانگی ایجاد کند؛ کاری که پیش از این هم به آن علاقه زیادی داشت اما هیچ وقت فرصت مناسبی برایش پیش نیامده بود. صفحه «ترنجیا» خیلی زود پای قصه و افسانه را به آموزش‌های آشپزی هم باز کرد و نخستین کارگاه به مناسبت یلدا، قصه‌های این جشن باستانی را با مخاطبان مرور کرد و آموزش پخت شیرینی مناسب فصل را داشت. دوره آموزشی بعدی، آشنایی با فرهنگ قصه‌گویی و افسانه کشورهای اروپایی بود و البته پخت شیرینی‌های مخصوص هرکدام از این کشورها؛ در این دوره حتی شاگردانی از خارج از کشور در کارگاه‌ها حاضر بودند. بعد هم نوبت به دوره‌هایی می‌رسید که بخشی از آن شناخت آداب و رسوم و فرهنگ هر قوم از طریق داستان، بازی و پخت شیرینی یا غذای آن منطقه است. مناسبت‌ها و آیین ملی از چشم صفحه ترنجیا دور نمی‌ماند؛ از نوروز گرفته تا جشن مهرگان و... . برای کودکان 5تا 12سال، کارگاه‌های آموزشی و قصه‌گویی و عروسک‌سازی و پخت کیک در این صفحه اینستاگرام برقرار است. ترنجیا این هفته دست ما را می‌گیرد و با آموزش 3کیک و شیرینی محلی، به 3شهر مختلف ایران می‌برد؛ ابتسام می‌گوید: «اگر قرار است به خانه دوست‌تان بروید، می‌توانید به جای خرید شیرینی و شکلات‌های معمول، این شیرینی‌های ساده را درست کرده و به خانه دوستان‌تان ببرید.»


کلوچه خرمایی خوزستان
در اغلب شهرهای مناطق گرمسیری که درخت نخل به چشم می‌خورد، حتماً می‌توان ردی از کلوچه خرمایی را دید. این کلوچه‌های کوچک و خوش‌طعم، در هر شهری با خمیر مخصوص به‌خود تهیه می‌شوند. کلوچه خرمایی خوزستان بافتی نرم و لطیف دارد و شیرینی مناسبی برای فصل زمستان به شمار می‌رود.

مواد لازم
   خرمای رطب: نصف جعبه
   آرد سفید: نیم پیمانه
   کره: ۲۲۰ گرم
   گلاب: یک ‌اشق غذاخوری
   شیر: ۴‌قاشق غذاخوری
   پودرقند: برای تزئین
   دارچین:  ۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه
 ابتدا آرد را الک کرده و بعد کره به دمای محیط رسیده را به آن اضافه می‌کنیم. سپس شیر و گلاب را به ترکیب اضافه می‌کنیم تا خمیر لطیفی به دست‌آید. این خمیر نباید به‌دست بچسبد. پوست و هسته‌های خرما را جدا می‌کنیم و پودر دارچین را روی آن می‌ریزیم. مخلوط خرما و دارچین را به‌صورت گلوله‌های کوچک درست کرده و بعد با کف دو دست آن را فشار می‌دهیم تا صاف شود. خمیرها را به‌صورت دایره قالب می‌زنیم. گلوله‌های خرما که صاف شده‌اند را داخل قالب‌های خمیر می‌گذاریم، خمیر را می‌بندیم و کمی با دست فشارش می‌دهیم. کلوچه‌های آماده شده را در دمای 175درجه سانتی‌گراد فر قرار می‌دهیم تا بین 15تا 20دقیقه بپزد. در پایان برای شیرین‌تر شدن طعم کلوچه‌ها، می‌توانیم به مقدار دلخواه روی آن پودر قند بریزیم.


سوروک؛ نان محلی یزدی
شیرینی‌های متنوع یزد زبانزد خاص و عام است. تنوع این شیرینی‌ها باعث شده تا با تنوع زیادی در نوع پخت آنها هم مواجه باشیم. «سوروک» شیرینی محلی یزدی است که نیاز به فر یا ماکروفر ندارد و به روش سرخ کردن باید آن را آماده کرد. همین موضوع، به محبوبیت این شرینی ساده در بین شیرینی‌های خانگی اضافه کرده است.

مواد لازم
   آرد: یک‌و‌نیم پیمانه
   ماست: نصف پیمانه
   بیکینگ‌پودر: 1قاشق چای‌خوری
   نمک: 1قاشق چای‌خوری
    تخم‌مرغ: 1عدد
    روغن مایع: 2قاشق سوپ‌خوری
   پودر قند (یا شکر آسیاب شده): نصف پیمانه
   تخم گشنیز پاک شده: نصف پیمانه
   روغن کنجد یا روغن مایع برای سرخ کردن
   زعفران دم‌کرده یا گل‌رنگ: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
ابتدا تخم‌مرغ، ماست و روغن را با هم زده تا کاملاً مخلوط شوند. آرد و بیکینگ پودر و نمک را روی مواد الک کرده و پس از آن تخم گشنیز و زعفران یا گل‌رنگ را نیز اضافه کنید. خمیر به‌دست آمده را ورز دهید. ممکن است مقدار آرد کم یا زیاد باشد؛ به همین دلیل بهتر است کمی آرد اضافه کنار دست‌تان داشته باشید و کم‌کم به مواد اضافه کنید تا خمیر به دست‌تان نچسبد. چونه کوچکی از خمیر برداشته با دست کمی باز کرده و در روغن سرخ کنید. شیرینی‌ها را پس از سرخ شدن در پودر قند بغلتانید.


اگردک گیلان (ماسوله)
«اگردک» یا «اگرده نان» بافت نرم و پوکی دارد و می‌تواند در سفره صبحانه یا برای میان‌وعده کودکان گزینه مناسبی باشد. این شیرینی که طرز تهیه مرسوم آن در گیلان را می‌خوانید، به راحتی و با مواد موجود در خانه قابل‌تهیه است؛ مثل اغلب شیرینی‌های محلی دیگر.

مواد لازم
   آرد سفید: ۱۲۵گرم
   آرد برنج: ۱۲۵گرم
   روغن جامد: ۱۲۵گرم
   پودر شکر: ۱۲۵گرم
   پودر زنجبیل:
 ۱قاشق غذاخوری
   زعفران دم‌کرده رقیق‌شده: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
روغن را با کمک همزن کمی هم‌می‌زنیم. بعد پودر قند یا شکر را به آن اضافه می‌کنیم و هم زدن را ادامه می‌دهیم تا مواد با هم مخلوط شوند. پودر زنجبیل را به این ترکیب اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم تا لابه‌لای مواد کاملاً پخش شود. آرد سفید و آرد برنج را روی مواد مخلوط شده الک می‌کنیم. بعد دوباره ترکیب را هم‌می‌زنیم. حالا نوبت آن است که مواد را با دست ورز داده و با هم مخلوط کنیم تا حالت خمیری آن کامل شود. خمیر را روی یک سطح صاف پهن کرده، روی آن نایلونی قرار می‌دهیم و وردنه می‌کشیم تا برای قالب‌زنی آماده شود. روی سینی فر کاغذ شیرینی را پهن می‌کنیم. شیرینی‌های قالب‌زده را روی سینی می‌چینیم و با زعفران دم‌کرده روی آن طرح گل یا طرح دلخواهمان را می‌کشیم. سینی را در طبقه وسط فر، در دمای 175درجه قرار می‌دهیم تا به‌مدت 10تا 15دقیقه پخته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید