• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153311
+
-

اومیکرون شعله‌ور شد

پس از 80روز، تعداد فوتی‌های کرونا 3رقمی شد و در شبانه‌روز گذشته 104نفر جان باختند

سلامت
اومیکرون شعله‌ور شد

اومیکرون با تمام جزئیات، در حال پیشروی است. پس از هشدار درباره افزایش موارد ابتلا، حالا آمار فوتی‌ها، صعود قابل توجهی پیدا کرده است. به‌طوری‌که پس از گذشت 80روز از آخرین باری که مرگ‌های کرونا، 104نفر در یک شبانه‌روز بود، روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که در یک روز اخیر، 104نفر جانشان را در پی ابتلا به این بیماری از دست دادند. این یعنی هشداری جدی درباره سرعت گسترش بیماری در کشور. همه اینها در شرایطی است که محدودیت‌های ویژه‌ای برای کنترل شیوع این بیماری اعمال نشده؛ اصناف همچنان بدون محدودیت فعال‌اند، جاده‌ها باز است و تجمع‌ها برقرار. در این میان موارد ابتلا در یک شبانه‌روز هم نزدیک به 40هزار نفر شده است. به‌گفته وزیر بهداشت، حالا کشور در وسط پیک ششم قرار گرفته است؛ پیک اومیکرون. در این وضعیت، بخش‌های کرونایی که پس از پایان پیک قبلی، تعطیل شده بود، بار دیگر در حال راه‌اندازی است. روز گذشته معاون اجرایی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) اعلام کرد که روند بستری‌ها بالا رفته و ناچار شده‌‌اند، بخش‌های کرونایی بیمارستان را بازگشایی کنند. به‌گفته او 80بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری‌اند که بیشتر آنها، سالمند هستند.
 متخصصان عفونی و اپیدمیولوژیست‌ها بار دیگر بر تکمیل واکسیناسیون تأکید می‌کنند. به گزارش فارس، مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونای وزارت بهداشت، با استناد به آخرین بررسی‌ها، روز گذشته اعلام کرد افرادی که 3دوز واکسن دریافت کرده باشند، تا بیش از 80درصد از بستری‌ شدن در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها مصون می‌مانند. به‌گفته او، در آخرین جلسه کمیته، ماجرای ابتلای کودکان و گروه سنی کمتر از 18سال مطرح شد و کمیته بر تقویت واکسیناسیون مادران تأکید کرده است: «واکسیناسیون مادران باردار می‌تواند باعث ایجاد ایمنی خود این افراد و فرزندان‌شان تا چند ماه بعد از تولد شود و همین موضوع منجر می‌شود گرفتاری کودکان در سنین پایین‌تر بر اثر اومیکرون به میزان زیادی کاهش پیدا کند.» 
روز گذشته همشهری، گزارشی از کمبود تخت بستری برای کودکان مبتلا به کرونا در مراکز درمانی، منتشر کرد و حالا دبیر کمیته علمی مقابله با کرونای وزارت بهداشت تأکید می‌کند که: «قرار است تعداد تخت‌های بیمارستانی در مراکزی که دارای بخش‌های NICU و PICU هستند توسط معاونت درمان وزارت بهداشت افزایش یابد.» خطر گستردگی شیوع اومیکرون در کشور، نگران‌کننده است، پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده موارد ابتلا و مرگ‌ومیر‌، افزایش بیشتری پیدا کند، این درحالی است که پیش از این تصور می‌شد اومیکرون، سویه‌ای خفیف است که خطر چندانی ندارد، اما بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که اومیکرون در مقایسه با سویه اصلی کرونا یا همان ووهان، بیش از 50جهش داشته که در مقایسه با سویه‌های قبلی، میزان قابل‌توجهی است. همچنین مشخص شده که اومیکرون زیرسویه‌هایی دارد که در بخش‌هایی از اروپا و آسیا در حال افزایش موارد ابتلاست. 
زهره فرهمند، دانش‌آموخته گروه ویروس‌شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس به همشهری می‌‌گوید: « از روی تغییرات ژنتیکی که ویروس داشته، پیش‌بینی می‌شود که این جهش‌ها ممکن است بر ویژگی‌های ویروس مانند قدرت سرایت، فرار ایمنی، فرار تشخیصی یا درمانی تأثیر‌بگذارند. شواهد اولیه نشان می‌دهد خطر ابتلا به عفونت مجدد با اومیکرون در مقایسه با سویه‌های قبلی بیشتر است، اما تاکنون افزایش شدت بیماری در ارتباط با اومیکرون گزارش نشده است.» او درباره جزئیات زیر سویه جدید اومیکرون توضیح می‌دهد و می‌گوید:« درحالی‌که هنوز زیرسویه اصلی اومیکرون با عنوان BA.1 هم‌اکنون تقریبا تمام عفونت‌های کرونا را در دنیا به‌خود اختصاص داده، با این حال در برخی از قسمت‌های اروپا و آسیا سویه نزدیکی از آن در حال افزایش و کنار زدن اومیکرون اصلی است. 
این زیرسویه BA.2 نام دارد و ممکن است مسری‌تر از نوع اولیه اومیکرون باشد. این زیرسویه در بیش از 40کشور شناسایی شده است.» این ویروس‌‌شناس‌ درباره اینکه می‌گویند اومیکرون را نمی‌توان از طریق تست پی‌سی‌آر تشخیص داد، هم می‌گوید: «با توجه به جهش‌های موجود که هم‌اکنون در یکی از زیر سویه‌های اومیکرون شناسایی شده و این جهش‌ها در ژن‌های هدف PCR قرار گرفته شده‌اند، برخی از کیت‌های PCR موجود ممکن است حساسیت لازم را برای تشخیص اومیکرون نداشته باشند. با این‌حال آزمایش PCR با کیت‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی آمریکا همچنان روش توصیه شده برای تشخیص است. این نوع از ویروس هم مانند واریانت‌های قبلی با کیت‌های عادی که بدون تشخیص واریانت تنها وجود عفونت کرونا ویروسی را ردیابی می‌کنند، قابل تشخیص است. در سویه اومیکرون با وجود علائم ابتلا، تست PCR منفی است.»
 به‌گفته او، در نوع اومیکرونBA.1یکی از 3ژن هدف آزمایش تشخیصی PCR، در ویروس وجود ندارد، بنابراین ردیابی آن آسان‌تر است. زیرسویه BA.2 این خصوصیت را ندارد و به‌دلیل قدرت فرار از تشخیص، آن را اومیکرون مخفی نامگذاری کرده‌اند و فعلا با تعیین توالی نمونه‌های ارسال شده به پایگاه‌های اطلاعاتی ژنومی شناسایی می‌شود. ممکن است اومیکرون مخفی با تست‌های استاندارد PCR فعلی تشخیص داده نشود، با این‌حال، آزمایش PCR هنوزروش توصیه شده‌ای برای این زیرسویه است. این نوع از ویروس هم مانند واریانت‌های قبلی با کیت‌های خانگی قابل تشخیص است. البته نوع واریانت را مشخص نمی‌کند بلکه تنها وجود عفونت کرونا را ردیابی می‌کند. علائم ابتلا به‌سویه مخفی اومیکرون تقریبا مشابه با نوع اصلی آن است و بیشتر همراه با تب، خستگی، سرفه، گلودرد، تهوع و آبریزش بینی است.
به‌گفته این ویرو‌س‌شناس، با وجود احتمال عفونت مجدد، انواع واکسن‌های موجود به‌ویژه دوز بوستر هنوز می‌تواند در جلوگیری از بستری شدن و مرگ به‌شدت مؤثر باشد. سویه اومیکرون نسبت به‌سویه دلتا علایم ملایم‌تر و ضعیف‌تری را از خود نشان داده است. اما به هر حال به‌خودی خود سویه ملایمی به شمار نمی‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید