• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 10 بهمن 1400
کد مطلب : 152406
+
-

اعتماد عمومی مخدوش شد

حسین گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی

من به‌عنوان عضو کمیسیون اجتماعی، درباره موضوع ایربگ‌ها سؤالی را از وزیر صمت پرسیده‌ام و این سؤال پس از طی کردن مراحل به صحن خواهد آمد.
سؤال بنده در مورد این موضوع است که «چرا در تصادف 59خودرو در بهبهان، ایربگ هیچ خودرویی باز نشده است؟ سازمان استاندارد نیز باید پاسخگو باشد که چگونه مهر تأیید تولید این خودروها را صادر کرده است درحالی‌که هیچ‌کدام از ایربگ‌ها کار نکرده است، از سوی دیگر وزیر به ما پاسخ بدهد که چه اقدام عملیاتی برای برخورد با خودروسازانی که در نصب ایربگ کوتاهی کرده‌اند، انجام خواهد داد؟ چرا که این خودروسازان هزینه ایربگ را از مردم گرفته‌اند اما کالایی که مردم پولش را پرداخت کرده‌اند، کارایی نداشته است. این سؤال در مسیر اعلام وصول است و باید کمتر از یک‌ماه به صحن علنی مجلس برسد.
در تصادف اخیر ایربگ هیچ‌کدام از خودروهای تولید داخل کار نکرد و این نشان می‌دهد که تولید داخلی در آزمون مردود شده است. وزیر صمت، خودروسازان و سازمان استاندارد از جانب افکار عمومی تحت فشار هستند، این مطالبه‌گری از جانب نمایندگان پیگیری خواهد شد. مرور واکنش‌های اجتماعی درباره ایربگ این نکته را گوشزد می‌کند که الزام نصب ایربگ روی خودروهای داخلی نیز به واسطه فشارهای اجتماعی شکل گرفته در دهه گذشته، اجرایی شد و اگر در آن دوره مردم این موضوع را پیگیری نمی‌کردند، خودروسازان به راحتی تن به نصب ایربگ نمی‌دادند. هم‌اکنون نیز مطالبه اجتماعی شکل گرفته به‌دلیل رعایت نشدن استانداردها در نصب ایربگ، می‌تواند اتفاقات جدیدی را در حفظ کیفیت ابزارهای زندگی مردم رقم بزند.
از سوی دیگر ما نباید فراموش کنیم که چنین اتفاقاتی به اعتماد عمومی لطمه وارد می‌کند، این تصادف زنجیره‌ای نمونه‌ای از اتفاقاتی است که در جامعه رخ می‌دهد، مردم با اعتماد خودرویی را خریداری کرده‌اند اما در زمان حادثه متوجه می‌شوند که این اعتماد درست نبوده است. چنین اتفاقی همچون زنجیره بی‌اعتمادی عمل می‌کند و در ادامه موجب خواهد شد تا اعتماد عمومی به‌خودروسازان ایرانی، سازمان استاندارد و سایر نهادهای نظارتی دخیل در این موضوع از بین برود. به همین دلیل برای برگرداندن اعتماد عمومی نیازمند برخورد جدی مسئولان هستیم.
مجلس با تکیه بر نگاه نظارتی از این موضوع به‌راحتی عبور نخواهد کرد. از سوی دیگر سازمان‌های دیگر همچون سازمان بازرسی وظیفه دارند که به این مسئله ورود کنند تا این موضوع به‌راحتی به‌دست فراموشی سپرده نشود. ما نباید این حادثه را به یک تصادف معمولی تقلیل بدهیم، این حادثه هشداری به جامعه ایران است.
متأسفانه جامعه ایران چنان با مشکلات متعدد روبه‌رو شده است که به سرعت یک مشکل جای مشکل دیگر را می‌گیرد به همین دلیل این هراس وجود دارد که پیگیری چنین موضوعاتی به‌دست فراموشی سپرده شود و مطالبه‌گری برای حل مسائل از بین برود. من پیشنهاد می‌کنم که نهادهای مربوطه یک‌بار برای همیشه موضوع ایربگ خودروهای داخلی را حل و فصل کنند و از این طریق مسیر را برای تقویت اعتماد عمومی مهیا کنند. از نظر من رئیس سازمان استاندارد و خودروسازان باید مورد مواخذه قرار بگیرند، حداقل این است که وزیر صمت این مسئولان را مواخذه کند چرا که این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید