• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 4 مرداد 1403
کد مطلب : 230904
+
-

مخدوش‌کردن پلاک مجازات دارد

دانستنی‌های حقوقی
مخدوش‌کردن پلاک مجازات دارد

گاهی افراد برای فرار از جریمه‌های رانندگی اقدام به مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه خود می‌کنند، غافل از اینکه کارشان، عملی مجرمانه بوده و برای آن مجازات درنظر گرفته شده است.
سیده‌پگاه حسنین، وکیل و عضو رسمی مرکز وکلای استان البرز در این‌باره می‌گوید: برخلاف تصور برخی اشخاص که فکر می‌کنند این عمل جرم نیست و یا مجازات آن تنها جریمه نقدی است، باید گفت که برای چنین عملی براساس ماده720 قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس درنظر گرفته شده است.
او می‌افزاید: هر نوع تغییری در پلاک وسیله نقلیه می‌تواند مشمول این مجازات شود. برای مثال تغییر در ارقام یا حروف، استفاده از پارچه یا حتی استفاده از موادی که باعث ناخواناشدن پلاک خودرو شود. براساس ماده720 قانون مجازات اسلامی، «هرکس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد و یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به‌آن نصب کند یا برای آن پلاک تقلبی به‌کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از 6‌ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.»
 حسنین ادامه می‌دهد: امکان تعویق و تعلیق صدور حکم در جرم مخدوش کردن پلاک خودرو براساس مواد19و40و270 قانون مجازات اسلامی ازآنجا ‌که جرم مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه جرم درجه6 محسوب می‌شود، وجود خواهد داشت. یعنی با درنظر گرفتن وضعیت فردی، خانوادگی، اجتماعی، سوابق، اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شده است، امکان تعویق صدور حکم از 6‌ماه تا 2سال با وجود شرایطی خاص وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر مدتی به فرد مهلت داده می‌شود تا درصورت پایبندی به دستورات دادگاه، مجازات تغییر کند یا از صدور حکم معاف شود.
این وکیل می‌گوید: البته برای تعویق صدور حکم 4شرط وجود دارد:

  اول: وجود جهات تخفیف
  دوم: پیش‌بینی اصلاح مرتکب
  سوم: جبران ضرر و زیان یا برقراری ترتیبات جبران
  چهارم: فقدان سابقه کیفری مؤثر

 او می‌افزاید: همچنین براساس ماده46 قانون مجازات اسلامی در صورتی‌که شرایط تعویق صدور حکم وجود داشته باشد، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات می‌تواند به‌مدت یک تا 5سال معلق شود. البته باید درنظر داشت که تعویق یا تعلیق صدور حکم در اختیار دادگاه است و دادگاه الزامی برای تعلیق یا تعویق صدور حکم ندارد و ممکن است با وجود احراز تمامی شرایط و موارد گفته‌شده نظر به تعویق یا تعلیق مجازات نداشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید