• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151905
+
-

تقابل تازه چین و آمریکا در آب‌های شرق آسیا

جهان‌نما
تقابل تازه چین و آمریکا در آب‌های شرق آسیا

ژاپن و آمریکا در مانور نظامی مشترک قدرت‌نمایی کرده‌اند، چین ده‌ها جنگنده به مناطقی که تایوان از آن خود می‌داند فرستاده و 2 ناوگروه هواپیمابر آمریکا وارد محدوده مناقشه‌برانگیز دریای چین جنوبی شده‌اند؛ شرق آسیا، دوباره به کانون تقابل و درگیری قدرت‌های نظامی برتر دنیا تبدیل شده است.
به گزارش رویترز، 39جنگنده چینی، یکشنبه گذشته، تنها یک روز بعد از آن وارد حریم هوایی تایوان شدند که ناوگروه‌ها و جنگنده‌های ژاپنی و آمریکایی، در دریای فیلیپین، نه فقط یک مانور مشترک برگزار که عملا با آرایش حساب شده و رژه معنادار خود قدرت‌نمایی کردند. واکنش چین به آمریکا، پرواز جنگنده‌های ارتش آزادی‌بخش خلق چین بود. وزارت دفاع تایوان گفته است که این بزرگ‌ترین نقض  هوایی حریمش از ابتدای سال بوده  است.  در چنین شرایطی، 2 ناوگروه  هواپیمابر آمریکا هم به‌گفته وزارت  دفاع این کشور، برای تمرین وارد  آب‌های دریای چین جنوبی   شده‌اند.
دریای چین جنوبی و همینطور  تایوان، از حساس‌ترین مسائل چین هستند و سال  گذشته، پکن در مورد تایوان حتی  تا آستانه جنگ هم پیش رفت.  تقریبا تمامی کشورهایی که با دریای چین جنوبی ارتباط دارند، ادعای قلمرویی در این منطقه دارند اما چین بیشتر از تمامی آنها خود را محق می‌داند و مدت‌هاست عملیات عمرانی نظامی در برخی جزیره‌های این دریا را آغاز کرده است. آمریکا هم، چه به‌عنوان متحد برخی از این کشورها و چه به‌عنوان کشوری که بر بعضی جزایر این منطقه از نظر قانونی حاکمیت دارد‌، خود را محق به دخالت در مسائل این منطقه می‌داند.
با این دیدگاه، ناوهای رزمی آمریکا به ‌طور مرتب از نزدیکی جزایری که چین بر آنها ادعای حاکمیت دارد و همینطور از تنگه تایوان عبور می‌کنند تا حاکمیت چین را به چالش بکشند. این اقدام آنها البته با خشم پکن همراه شده و چین بارها به این رفتارهای تحریک‌آمیز  آمریکا واکنش نشان داده است.
چین، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و مسائل مربوط به این جزیره را مسائل داخلی می‌داند و معتقد است آمریکا و یا هر کشور دیگری، حق دخالت در این امور را ندارند.
 آمریکا در مانور مشترک با ژاپن،  یک ناوگروه که متشکل از دو ناو  هواپیمابر، 2 کشتی هجومی آبی-‌خاکی آمریکایی و یک کشتی هجومی هلی‌کوپتربر (که می‌توان آن را نوعی
ناو هواپیمابر کوچک خواند) را در کنار هم قرار داد. علاوه بر اینها 2 ناو موشک‌انداز، 5 رزمناو دیگر و همینطور چندین هواپیمای نظامی هم در این تمرین‌ها حاضر بودند.
دریای فیلیپین منطقه‌ای در اقیانوس آرام در شرق تایوان است که بین این جزیره و قلمروهای آمریکایی گوام و جزایر ماریانای شمالی قرار دارد. نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که هدف این مانور،« انجام تمرین برای محافظت و حمایت از منطقه آزاد هند و پاسیفیک بوده است». اما به خوبی می‌توان نوعی قدرت‌نمایی و زورآزمایی را در نحوه انجام تمرین و عکس‌هایی که از رژه همزمان شناورها و جنگنده‌ها منتشر شده مشاهده کرد.
تایوان از 70 سال پیش، خود را کشوری مستقل می‌خواند. پکن اما نظر دیگری دارد و اخیرا گفته است که اگر حتی لازم باشد، از گزینه‌های نظامی برای گرفتن تایوان استفاده خواهد کرد. تنش‌ها در این منطقه، در پاییز به اوج خود رسید؛ یعنی زمانی که چین، بارها جنگنده‌های خود را به منطقه هوایی مورد ادعای تایوان فرستاد و در یک پرواز، 56هواپیمای نظامی را به پرواز درآورد. آمریکا که خود را از نظر قانونی مجبور به دفاع از تایوان می‌داند، بعد از افزایش تنش‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به چین هشدار داد و تنش‌ها، بعد از آنکه شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اعلام  کرد که الحاق تایوان، به‌صورت صلح‌آمیز انجام خواهد شد به پایان رسید. اما دوباره به‌نظر می‌رسد منطقه، صحنه تقابل چین و آمریکا شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید