• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151891
+
-

مانور بزرگ مشارکت در نگهداشت و ارتقای ایمنی قلب اقتصادی کشور برگزار شد

افزایش ایمنی بازار با مشارکت بازاریان

گزارش 2
افزایش ایمنی بازار با مشارکت بازاریان

زهرا کریمی- خبرنگار

  بازار تهران به لحاظ شهرسازی قدمتی بیش از 200سال دارد که ساختار کنونی آن برای رسیدن به استانداردهای ایمنی نیاز به توجه و رسیدگی دارد و دیروز دوشنبه مانوری با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف در بازار بزرگ تهران برگزار شد. تاکنون از این دست مانورها با هدف پیشگیری و کنترل حوادث در بازار تهران برگزار شده، اما هنوز که هنوز است برخی مالکان و کاسبان نکات ایمنی را در حجره‌هایشان رعایت نمی‌کنند؛ به‌طوری که به‌گفته امیر یزدی، شهردار منطقه 12 بازار بزرگ تهران به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز اقتصادی کشور به نگهداشت و ارتقای ایمنی نیاز دارد؛ بنابراین برخی از اماکن ناایمن بازار باید بازسازی شوند و برای این منظور شهرداری برای کمک به کسبه صاحب عرصه و اعیان این محدوده اعلام آمادگی کرده است. برنامه مانور روز گذشته به‌صورت مشترک بین شهرداری منطقه 12 و سازمان‌های متعدد از ساعت 8تا 12صبح  اجرا شد. در این مانور سازمان آتش‌نشانی با استقرار 16ایستگاه و تیم‌های پیشگیری و آموزشی و همچنین همراه 32خودروی امدادی و 200نیرو و همچنین شهرداری منطقه 12نیز همراه 150نیروی آموزش‌گر و خدماتی در این برنامه حضور داشت. امیر یزدی، شهردار منطقه درباره اهداف برگزاری مانور در ماه‌های پایانی سال گفت: «روزانه یک‌میلیون و 500هزار نفر جمعیت شناور به این مرکز اقتصادی شهر مراجعه می‌کنند و در ماه‌های پایانی سال مراجعه بیش از این تعداد است؛ به همین واسطه هر ساله خطراتی بازار بزرگ را تهدید می‌کند. برای کاهش این تهدیدات لازم است توجه بیشتری به برگزاری این مانورها داشته باشیم. همواره اطلاعات در مورد اماکن و تعیین سطح خطرپذیری آنها در حال به‌روزرسانی است. چک‌لیست شناسایی نقاط پرخطر هم از ابتدای دی‌ماه آغاز شده و آموزش چهره‌به‌چهره برای کسبه و شهروندان در حوزه مسائل ایمنی از اهداف مهم است.»

نیاز به مشارکت میراث‌فرهنگی و اوقاف
برنامه عملیاتی مانور از سرایی نا ایمن در بازار کفاشان آغاز شد و شهردار منطقه با توجه به ناایمن بودن این سرا و امثال آن گفت:‌ «وجود بافت فرسوده و متراکم در این محدوده یکی از مشکلات اصلی در بازسازی بازار است که برای نگهداشت آن دیگر دستگاه‌ها مانند میراث‌فرهنگی و اوقاف باید همراهی و مشارکت جدی‌تر داشته باشند و ذی‌نفعان که عمدتاً صاحبان سرقفلی‌های مغازه‌های بازار به شمار می‌روند، به میدان بیایند تا بتوانیم هماهنگی‌های لازم را برای اتفاقات خوب رقم بزنیم. شهرداری منطقه این آمادگی را دارد که به‌منظور تسهیل در امور و صدور مجوز لازم برای رفع خطرهای موجود در سراها و راسته‌های تجاری به کسبه‌ای که مالک عرصه و اعیان در بازار هستند، در مورد بازسازی املاک ناایمن آنها کمک کند.» روح‌الله بیداد، معاون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه 12از طرح تخلیه و پاکسازی اماکن مخروبه در محدوده بازار در این مانور خبر داد و گفت: «بازار تهران، اماکن متروکه‌ای دارد‌ که متأسفانه برخی از آنها به محل‌های ناامن و گاه به محل تجمع متکدیان و افراد بی‌خانمان تبدیل شده‌اند و البته بعضی از آن اماکن، مملو زباله و انباشت ضایعات و زباله‌های بی‌استفاده شده‌اند؛ ازاین‌رو تخلیه این اماکن در این مانور به‌منظور کمک به جلوگیری از مواد قابل اشتعال در آنها در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفت.»

شناسایی نقاط پرخطر بازار تا پایان سال
سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این برنامه به مشکلات کنونی بازار اشاره کرد و به همشهری گفت: «بازار تهران به لحاظ ایمنی با معضلات زیادی مواجه است. بافت فرسوده، معابر باریک، تغییر کاربری‌های غیرمجاز، مشاغل مخفی، راه‌پله‌های باریک، سقف‌های شیروانی با کاربری انباری غیرمجاز، چیدمان جنس در معابر، سیم‌کشی‌های ناایمن و بناهای خشتی با قدمت 130سال ازجمله آنهاست. تاکنون آتش‌نشانی اقدامات لازم را برای ایجاد ایمنی انجام داده؛ به‌طوری که داخل محدوده بازار با 6ایستگاه آتش‌نشانی و در محدوده‌ای فراتر با 9ایستگاه پوشش داده می‌شود؛ به همین منظور نیز تعداد شیرهای آتش‌نشانی، تردد موتورسیکلت‌های چهارچرخ یا خودروها در بازار چند برابر شده است تا ایمنی لازم فراهم شود.» امین‌الله کروبی، مدیر پیشگیری منطقه 5سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز به تغییر رویکرد تدافعی سازمان آتش‌نشانی در چند سال اخیر اشاره کرد و به همشهری گفت: «در این رویکرد به‌دنبال توسعه ابعاد پیشگیرانه حوادث در سطح بازار تهران هستیم و متأسفانه مجموعه بازار بیشترین ناایمنی را در جدار داخلی فرسوده و بافت تاریخی دارد و سازمان برای پیشگیری از حریق چند موضوع اصلی را دنبال می‌کند. درواقع سعی ما بر این است که نقاط پرخطر، انبارهای غیرمجاز، مکان‌های دپوی زباله و تجمع افراد کارتن‌خواب و معتادان را شناسایی و پاکسازی کنیم و این طرح تا پایان سال ادامه دارد و سعی بر این است تا ایمنی حداکثری را ایجاد کنیم.»  در ادامه این مانور به‌منظور هرچه بهتر برگزار شدن این مانور، ادارات گاز، آب، برق، هلال‌احمر، آتش‌نشانی، فضای سبز، ادارات زیست‌محیطی شهرداری تهران و... به ایفای نقش در زمینه کاری خود پرداختند که ارتقای ایمنی برق و بررسی میدانی انشعابات گاز از این جمله بود. همچنین با ارائه نکات و پک‌های آموزشی، نظیر آموزش در مورد مرگ‌ خاموش ناشی از مونوکسید کربن و... به پرسش‌های شهروندان در این زمینه‌ها پاسخ دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید