• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 4 بهمن 1400
کد مطلب : 151729
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VO62W
+
-

تلاش یزد برای میزبانی ورزش‌های ساحلی

یزد کویری به وسعت دریا دارد و به دنبال کسب عنوان پایتخت ورزش‌های ساحلی است

گزارش
تلاش یزد برای میزبانی ورزش‌های ساحلی

سمیه گلابگیریان- خبرنگار

ماجرا از جایی شروع شد که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد طرحی را در قالب المپیاد محلات چند سال به‌صورت حضوری و سپس به‌دلیل شیوع کرونا به‌صورت مجازی برگزار کرد. این المپیاد مدتی بعد از برگزاری رنگ و بوی جدیدی به‌خود گرفت و با توجه به درخشش یزدی‌ها در رشته فوتبال ساحلی، ورزش‌های ساحلی هم در زمره رشته‌های ورزشی آن گنجانده شد. المپیاد محلات مورد تأیید قرار گرفت و قرار شد در کل کشور اجرا شود؛ به‌طوری که امسال المپیاد ورزشی در 19کلانشهر با عنوان «جام پرچم» با مدل المپیاد ورزشی شهر یزد در حال برگزاری است. همه این اتفاقات دست به‌دست هم داد تا امسال مسئولان یزدی به فکر گسترش ورزش‌های ساحلی بیفتند تا این استان کویری را پایتخت ورزش‌های ساحلی ایران کنند.

ساحل بدون دریا
اینکه یزد و ساحل چه ارتباطی با هم دارند، شاید سؤال مخاطبان بسیاری باشد، اما کویر یزد فضای منحصر به فرد و بکری برای ورزش‌های ساحلی دارد و خودش دریایی سرشار از ساحل است. کویرنشینان همواره خود را با شرایط اقلیمی وفق داده‌ و نیازهای خود را از همین محدودیت‌ها تامین کرده‌اند و در ادامه همین روند، زمین ساحلی بدون دریا در یزد را ظرفیت خوبی برای رونق ورزش‌های تیمی درنظر گرفته‌اند. البته این رویکرد به نوع دیگری در حوزه گردشگری دنبال و ایجاد کمپ‌های متعدد گردشگری موجب رونق کویرنوردی در استان شده، اما ورزش‌های ساحلی اتفاق جدیدی در قلب فلات ایران است.

پیشنهاد تاسیس فدراسیون
تبدیل شهر یزد به‌عنوان پایتخت ورزش‌های ساحلی استان یزد رویکرد مهمی است که به‌صورت جدی ازسوی مسئولان این استان پیگیری می‌شود.
رئیس کمیته ورزش کلانشهرهای کشور در این‌باره به همشهری می‌گوید: ورزش‌های ساحلی المپیک دارد و رشته‌های زیادی زیر مجموعه آن است و به همین دلیل اساسنامه پیشنهادی برای راه‌اندازی فدراسیون ورزش‌های ساحلی و بیابانی به وزارت ورزش ارسال شده است و منتظر تصمیم‌گیری در این‌باره هستیم.
فاضل یوسفی می‌افزاید: هرچند یزد دریا ندارد، اما به‌عنوان کویری به وسعت دریا ظرفیت ورزش‌های ساحلی به‌صورت ساحلی و بیابانی را دارد. ورزش‌‌ ساحلی دارای ۱۶رشته اصلی با ۱۰۰زیرمجموعه است که یزد ظرفیت برگزاری همه آنها را دارد.

ظرفیت‌های جانبی یزد
رئیس کمیته ورزش کلانشهرهای کشور به ظرفیت بکر و منحصر به فرد کویر یزد و کمپ‌های کویری اشاره می‌کند و می‌گوید: این ظرفیت آماده بهره‌برداری در حوزه ورزش‌های ساحلی است و به همین دلیل درخواست ایجاد کمپ کویری ورزش‌های ساحلی به اداره کل میراث فرهنگی استان هم ارسال شده است و امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد تا بتوانیم حتی میزبانی مسابقات بین‌المللی ورزش‌های ساحلی را به‌دست بیاوریم. یوسفی با بیان اینکه رشته‌های ساحلی در کویر یزد هزینه‌های زیادی ندارند، تأکید می‌کند که برای برگزاری این رشته‌ها در شهرهای ساحلی باید هزینه زیادی صرف شود. او همچنین از تشکیل انجمن ورزش‌های ساحلی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این انجمن طرحی به‌عنوان «یزد؛ پایتخت ورزش‌های ساحلی ایران» برای ارائه به کارگروه توسعه ورزش‌های ساحلی مهیا شده است. این انجمن 5عضو دارد که در دوران کرونا پیگیری آن با محدودیت‌هایی مواجه شد، اما امیدواریم در ادامه راه این موضوع را با جدیت دنبال کنیم تا یزد به‌معنای واقعی به کویری به وسعت دریا تبدیل شود.

رمل‌های نرم کویر
یکی از فعالان صنعت گردشگری یزد هم با اشاره به ظرفیت‌هایی چون کمپ‌های گردشگری در شمال و جنوب استان به همشهری می‌گوید: می‌توان از این ظرفیت برای ورزش‌های ساحلی بهره گرفت. ناصر پیروزی توضیح می‌دهد: رمل‌های کویر یزد نرم هستند و به همین دلیل آسیب‌ها و مصدومیت‌های ورزشکاران در زمان انجام انواع ورزش‌ها بسیار کمتر خواهد بود. همچنین نزدیکی به شهر یزد یکی دیگر از مزیت‌های کویر یزد برای بهره‌برداری در زمینه ورزش‌های ساحلی است. به این ترتیب هزینه‌ تیم‌ها از خدمات اقامت تا دسترسی به مراکز درمانی درصورت بروز حوادث کم خواهد بود. او البته تأکید می‌کند که در کنار همه مزیت‌ها برای بهره‌برداری از کویر یزد در رشته ورزش‌های ساحلی باید جهت تقویت زیرساخت‌ها ازجمله مسیر دسترسی و خدمات موردنیاز اقدام کرد. این فعال صنعت گردشگری خواستار بهره‌گیری از توان، تجربه و ظرفیت بخش خصوصی در حوزه کمپ‌های کویرنوردی می‌شود و می‌افزاید: دولت می‌تواند با ظرفیت بخش خصوصی بهترین بهره‌برداری را از کویر داشته باشد و فرصت را حتی برای ایجاد کمپ‌های تخصصی ورزش‌های ساحلی و میزبانی شهر جهانی در رشته‌های مختلف این ورزش فراهم کند‌.

16رشته
ورزش‌‌ ساحلی دارای ۱۶رشته با ۱۰۰زیرمجموعه است که یزد ظرفیت برگزاری همه آنها را دارد‌.

19 کلانشهر
امسال المپیاد ورزشی در 19کلانشهر کشور با عنوان «جام پرچم» در حال برگزاری است‌.

این خبر را به اشتراک بگذارید