• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151507
+
-

منطقه 10 تهران میزبان هشتمین برنامه از پویش «قرار خدمت»

بزرگراه یادگار امام ره از بن‌بست خارج می‌شود

زاکانی: در جنوب غرب پایتخت، به صورت خاص توسعه فضای سبز مدنظر شهرداری است

گزارش
بزرگراه یادگار امام ره از بن‌بست خارج می‌شود

شهردار پایتخت در هشتمین برنامه از سلسله بازدیدهای هفتگی خود از مناطق شهر برای بررسی مشکلات، چالش‌ها و فرصت‌ها، به منطقه ۱۰ تهران رفت. در این بازدید، یکی از موضوعات اصلی این منطقه و منطقه همجوارش‌(منطقه 9) یعنی خروج بزرگراه یادگار امام(ره) مطرح و این نتیجه حاصل شد که هرچه سریع‌تر املاک پیرامونی برای اتصال به بزرگراه شهید نواب صفوی، تملک شود.
به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی برنامه خود را با زیارت امامزاده معصوم(ع) و مزار شهدای گمنام آغاز کرد و پس از آن به بازدید از موزه هفت‌چنار، محور دعوتی و طرح بازپیرایی بوستان اعتماد رفت و کلنگ احداث باغ مادر و کودک را بر زمین زد.
بخشی دیگر از بازدید شهردار شامل بررسی سناریو‌های مطرح‌شده برای شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام(ره) و اراضی پیرامونی آن بود. برای شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام(ره) 7سناریو پیشنهاد شد که در نهایت 3سناریو بیشترین امتیاز را کسب کرد تا مدیران شهری و معاونت حمل‌ونقل، بررسی طرح برتر برای اجرا را در دستور کار داشته باشند.
در طرح مدنظر شهرداری منطقه، ۲۶۷‌قطعه تملک‌شده در اختیار شهرداری می‌ماند و ۴۱۳ قطعه برای اجرای طرح باقی می‌ماند که باید تملک  و  مراحل تکمیل و تصویب مطالعات ترافیکی طرح باید در کمیسیون ماده5 دنبال شود.
بازدید از مجتمع فرهنگی آموزشی اجتماعی بصیر، طرح بازسازی میدان جمهوری، زمین واقع در خیابان خوش که قرار است برای احداث پارکینگ طبقاتی تملک شود و همین‌طور امکانات مدیریت بحران منطقه، بخش دیگری از برنامه‌های این روز شهردار تهران بود که در آنها رضا شرفی، شهردار منطقه۱۰ و برخی دیگر از مدیران شهرداری جنبه‌های مختلف فعالیت‌های شهری و نیاز‌های منطقه را شرح دادند. زاکانی همچنین پیش از نشست با نخبگان منطقه‌۱۰، با همسر یکی از شهدای مدافع حرم و کودک خردسالش دیدار کرد.
زاکانی پس از اتمام بازدید از پروژه‌های منطقه‌۱۰ به جلسه نشست با نخبگان این منطقه رفت و گفت: بی‌عدالتی و فاصله بین شمال و جنوب عمیق است. در منطقه‌ای سرانه فضای سبز ۱۲۷‌متر مربع است، اما متاسفانه مناطق کم‌برخوردار هم داریم مانند منطقه‌۱۰ که پایین‌ترین سرانه فضای سبز را با حدود سرانه ۲.۶‌متر مربع داراست که این نسبت‌ها با  هم جور درنمی‌آید.
شهردار تهران بیان کرد: منظومه و چارچوبی برای شهر درآمده است و براساس آن برنامه خودمان را در شورا ارائه کرده‌ایم. افقی که برای شهر دیده‌ایم یک جوشش همگانی برای ساخت همه ابعاد شهر است‌. در منطقه‌۱۰ به صورت خاص توسعه فضای سبز مدنظر است.
زاکانی یادآور شد: تا نوروز سال‌۱۴۰۱ تعداد ۳۵۲‌پارک بانوان و کودکان و مادران در تهران راه‌اندازی می‌کنیم که کلنگ یکی از آنها امروز در منطقه‌۱۰ زده شد و امیدواریم این پارک را تا فروردین ماه تحویل دهیم، چرا‌که برای ما زنان، مادران و کودکان موضوعیت دارند.
او تأکید کرد: درنظر داریم با افزایش بازارهای میوه و تره‌بار، خدمات را تا درب منازل مردم برسانیم. از طرف دیگر ۳۹ فروشگاه شهروند داریم که بناست آن را با میادین میوه و تره‌بار متمرکز کنیم تا صدها فروشگاه شهروند محلی داشته‌باشیم و امکانات را بدون سوداگری در معرض مردم قرار دهیم.
شهردار تهران ادامه داد: باید بتوانیم به سمتی برویم که اداره شهر را به دست مردم بسپاریم. مجامع نخبگان و موثرین محل را ساماندهی کنیم و سراهای محله را به دست نخبگان بسپاریم و در کنار آن با مسجدمحوری و توجه به مدرسه و خانواده، یک جریان اصلاحی و سازندگی را در شهر شروع کنیم.
زاکانی با بیان اینکه باید فهم درستی از شرایط موجود داشته باشیم و زمینه حضور مردم را فراهم کنیم تا بر اساس آن مسئولیت‌های خود را بپذیریم، تصریح کرد: در همین چند ماه پیش در شهرداری تلاش بر این بود که کاری به مسائل فرهنگی شهر و اینکه ۲۱‌هزار معتاد متجاهر در شهر وجود دارد، نداشته‌ باشند. اما باید مشخص می‌‌شد که شهرداری چه نسبتی با اینها می‌خواهد برقرار کند. ۴۵۰۰‌کودک خیابانی داریم که بدون کسب مهارت‌های اجتماعی و پیگیری شرایط و احوالات اصلی خود، درحال کار هستند و این می‌تواند بعدها مشکلاتی ایجاد کند. مثلا در چند روز گذشته وقتی فردی که سنگ می‌زد به ماشین‌ها دستگیر شد و از او سوال شد چرا سنگ به سمت ماشین‌ها پرت می‌کرده، پاسخ داد که می‌خواستم انتقام بگیرم و این نشان‌‌دهنده بی‌توجهی به شرایط افراد در جامعه در گذشته است. البته برای حل مشکل اجتماعی فقط شهرداری در حال تلاش نیست، بلکه سپاه، ناجا، ستاد مبارزه با موادمخدر، استانداری، بهزیستی، قوه قضاییه و سایر نهادها دست به دست هم داده‌اند تا این مشکلات برطرف شود.
او گفت: منطقه‌10 از چند مشکل مانند بافت فرسوده و  گذرها رنج می‌برد. مثلا خیابان قزوین که زمانی منشأ کار و تلاش بوده، امروز نیاز به تحول دارد. این را هم تاکید می‌کنم که دست و پای ما نمی‌لرزد که کسی در آن طرح حضور پیدا کند و سود ببرد، چون اگر کاری انجام شود، خیرش به مردم می‌رسد. هر‌چند شهرداری باید خودش پاک باشد و کسی هم نباید دست در جیب مردم کند.
او اضافه کرد: در منطقه‌۱۰ فرسودگی در جداره خیابان‌ها وجود دارد که  چند خیابان نیاز به بازنگری و مشوق‌هایی برای حضور مردم برای ساماندهی دارد. مشکل فضای سبز و  پارکینگ وجود دارد. مثلا برای ساخت پارکینگ گودهایی برداشته شده و رها شده و خطرش برای مردم مانده‌ است. تاکید کردیم که این موارد را آماده کنند تا بتوانیم به این منطقه قدیمی و با هویت از تهران قدیم رسیدگی کنیم و شرایط را به سمتی ببریم که شهرداری در خدمت مردم قرار بگیرد. همچنین با تشکیل هیات امنایی از نخبگان و موثرین محل کاری کنیم که آنها برای شهرداری ایده‌پردازی و نظارت کنند و برای محله خودشان تصمیم بگیرند و ما در شهرداری در خدمت آنها باشیم.

شناسه‌دارشدن دستفروشان پایتخت
شهردار تهران افزود: اعلام کردیم مسئولیت دستفروش‌ها با ما‌ست و به آنها گفتیم که حتی جای شما را مشخص می‌کنیم. ۱۱۴‌پارک را مشخص کردیم، دستفروش‌ها را شناسه‌دار می‌کنیم و در جاهای  تعیین‌شده  از ساعت  ۴‌عصر تا ۱۰‌شب اجناس خود را بفروشند. با انتقال بلورفروشان شوش به پارک میثاق، هم آنها فعالیت می‌کنند و هم خیابان بسته نمی‌شود.
زاکانی در پایان بیان کرد: جلسات پنجشنبه‌ها که در محضر شهروندان هستیم، برای ما کار بزرگی است و امیدواریم که این مسیر به کمک شما دوستان و نخبگان در مقام عمل دنبال شود تا دست به دست هم کارهای بزرگی را برای این منطقه و شهر داشته‌ باشیم و تعلق مکانی را در شهر تقویت کنیم.

پرداخت حقوق کارکنان
شهردار تهران افزود: در گذشته در شهرداری ظلم بزرگی انجام می‌شد مثلا یک بار در بازدید از  منطقه‌۳ دیدم که کارگری می‌گفت یک میلیون و ۷۰۰هزارتومان حقوق می‌گیرد و فردی که در کنار او بود می‌‌گفت  ۳‌میلیون و ۷۰۰‌ می‌گیرد، پرسیدم چرا بیشتر از او می‌گیری پاسخ داد چون 3شیفت کار می‌کنم. در حالی که حق آنها بیشتر است و کسی هم مجاز نیست 3 شیفت از فردی کار بکشد. بنابراین در حال اصلاح این مسیرها هستیم.
زاکانی ادامه داد: مثلا اخیرا پرداخت حقوق ۹‌مجموعه را به صورت مستقیم داشتیم در حالی که پیش از این توسط پیمانکار و واسط انجام می‌شد و با این کاری که انجام شد، حتی هزینه‌های ما نیز کمتر شده است.
او افزود: ۵ ماه پیش و امروز ما متفاوت شده، قبل از ابلاغ احکام سعی کردیم با ابعاد مختلف شهر آشنا شویم. موارد را در جلسات می‌شنیدیم تا به یک بسته و چارچوب برسیم که مردم را قانع و راضی کند و در یک نظام درست به شهر جهت دهد. 3هفته پیش به یک جمع‌بندی جامع رسیدیم که برای خود ما قابل اعتناست. برای سال‌۱۴۰۰ حدود  ۴۸‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان بودجه سالانه را بسته بودند و با توجه به قفل در ساخت‌وساز و شرایط  کرونا درخواست کردیم به دلیل اینکه این بودجه محقق نمی‌شود، آن را به  ۳۷‌هزار و ۷۰۰‌‌میلیارد تومان کاهش دهیم. امسال اما بودجه را ۵۶‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان بستیم یعنی ۵۱‌درصد رشد داشتیم و امیدواریم محقق شود، البته به شورا گفتم که این کف ماجرا‌ست.

درنظر گرفتن پروژه‌های ترافیکی- عمرانی در بودجه‌۱۴۰۱
شهردار تهران ادامه داد: مثلا اتوبان یادگار امام(ره) که مسدود می‌شود، ادامه ضلع غربی آن تا جاده ساوه باید برود و برای این کار چند تملک می‌خواهد و این جزو تعهدات ما در بودجه است. ضلع شرقی نیز با حداقل تملک از این انسداد خارج می‌شود. اینها جزو تعهدات ماست. یا اینکه ادامه بزرگراه شهید صیادشیرازی به میدان سپاه می‌رسد و انسداد پیدا می‌کند در حالی که این پروژه در این قسمت باید به زیر‌زمین برود و از محدوده آزادگان به سمت بالا بیاید و خارج شود. پرداخت هزینه این قسمت از عهده ما خارج است چرا‌که حدود ۳۰‌هزار میلیارد نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. اما همین الان 3 سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کردند و طرح‌ها را ارائه دادند تا ما مناقصه بگذاریم که کار انجام شود.
زاکانی با بیان اینکه پروژه شهید شوشتری باید تا ۹‌کیلومتر ادامه یابد، گفت: این در بودجه مدنظر قرار گرفته است، اما ادامه‌ای دارد که از زیر سرخه‌حصار باید با تونل رد شود که می‌تواند ۱.۵‌درصد   ترافیک کل تهران و ۵.۵‌درصد ترافیک شرق تهران را کم کند. این نیاز به مشارکت دارد و عده‌ای برای مشارکت اعلام آمادگی کردند. چرا آنها باید در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند در حالی که می‌توانند در داخل کشور این سرمایه‌گذاری را انجام دهند.
زاکانی در ادامه به جلسه شورای معاونان رفت تا موضوعات و مشکلات احصا‌شده در حوزه‌های مختلف درباره منطقه‌۱۰ بررسی و مصوبات آن استخراج شود. حضور در منزل خانواده شهید عبدالله باقری، از شهدای مدافع حرم، بخش دیگری از سلسله برنامه‌های قرار خدمت در ایستگاه هشتم بود.

عصر روز پنجشنبه ششمین یادواره شهدای عملیات کربلای5، با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران در فرهنگسرای بهمن برگزارشد

مجتمع‌سازی در فضای سبز اطراف تهران
شهردار در نشست با نخبگان منطقه‌10 نکاتی درباره سرمایه‌گذاری در منطقه را بیان کرد و گفت که در نتیجه مجتمع‌سازی و احداث ابنیه در فضای سبز اطراف شهر می‌توان کاری کرد که مردم به جای رفتن به شمال کشور، از کوه‌ها و فضای سبز اطراف شهر بازدید کنند. برخی از ارقامی که در این نشست بیان شد، به این شرح است:

44هزار هکتار فضای سبز پیرامون شهر داریم.
۹ نقطه در این فضای سبز باید از سوی شهرداری بارگذاری شود.
۵ نقطه   که هر کدام هزار هکتار مساحت دارد، قابل سرمایه‌گذاری و مجتمع‌سازی است که تنها یک مورد آن یعنی شیان انجام شده است. 

تکمیل شبکه مترو در ۵ سال
شهردار تهران در بازدید از منطقه‌10 بر تکمیل شبکه متروی تهران در مدت 5 سال تاکید کرد و آماری درباره تحقق این هدف ارائه داد:
 ۲۵۰ کیلومتر مترو داریم.
 ۱۵۳‌کیلومتر دیگر باید بسازیم تا ۴‌خط جدید را وارد عرصه کنیم.
 قرار است تا سال‌۱۴۲۰ این ۴ خط فعال شود.
 حدود ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان هزینه ساخت خطوط جدید است.
 شهرداری قصد دارد از روش‌های زیر این فاصله ۲۰‌ساله را به ۵‌سال برساند.
  بارگذاری روی ۱۳۷ ایستگاه و فضاهای بین ایستگاهی
 مطالبات  شهرداری از دستگاه‌ها ‌
 مشارکت مردم خرید راهبردی و با برنامه‌

این خبر را به اشتراک بگذارید