• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215666
+
-

واردات خودروی نو؛ خروج از بن‌بست

سرانجام معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه واردات خودروی نو را ابلاغ کرد تا این پرونده هم از بن بست خارج شود. با این تصمیم به‌منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل، کارگروهی متشکل از وزارت صمت و اقتصاد و روسای بانک مرکزی و برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، به‌صورت سالانه سقف واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌کنند و ابلاغ تصمیم آنها نیاز به تصمیم بانک مرکزی دارد.

آیا با این تصمیم مشکل حل شده و می‌شود خودروی نو وارد کرد؟
مصوبه دولت یک نکته مهم دارد که می‌تواند قابل تامل باشد چرا که تصریح دارد: منابع ارزی مورد نیاز واردات خودرو با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت حمل‌ونقل عمومی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تامین خواهد شد. با این حساب بانک مرکزی می‌تواند هر موقع که بخواهد در شرایط تنگنای ارزی، با این مصوبه مخالفت کند. نکته مهم دیگر اینکه ورود و ترخیص خودروهای نو خارجی بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب می‌شود، ممنوع است و ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.

چه خودروهایی می‌توان وارد کرد؟
 آیین‌نامه جدید می‌گوید: خودرو با کارکرد کمتر از 99کیلومتر و با تأیید سازمان ملی استاندارد اجازه واردات دارد و البته صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان براساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری انجام می‌گیرد. افزون بر اینکه ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از 2500سی‌سی ممنوع است و تنها خودروهای سواری با قیمت زیر 20هزار یورو و خودروهای برقی تا کمتر از 40هزار یورو می‌شود وارد کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید