• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 13 اسفند 1402
کد مطلب : 219843
+
-

غرب تهران از بن‌بست خارج شد

روز گذشته در یکصدوچهارمین پویش امیدوافتخار، عملیات اجرایی ضلع شمال‌غربی خط 7مترو به بهره‌برداری رسید

امید و افتخار
غرب تهران از بن‌بست خارج شد

گروه شهری

غرب تهران از حیث توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی همانند سایر پهنه‌های شهر پیش نرفته و این امر منجر شده تا شهروندان ساکن در مناطق 2 و 5 تهران نسبت به عدم‌وجود اتوبوس و مترو انتقاداتی داشته باشند؛ برهمین اساس با آغاز به‌کار مدیریت ششم شهر تهران، موضوع تکمیل خطوط 6 و 7 متروی تهران در دستور کار قرار گرفت و ایستگاه‌های بوستان گفتگو، دادمان، کوهسار، شهیدآرمان علی‌وردی، شهرزیبا و میدان کتاب در سال گذشته و سال‌جاری به بهره‌برداری رسید.
هرچند مطالعات گذشته توسعه خط7 را تا ایستگاه «میدان کتاب» پیش‌بینی کرده بود، اما مطالعات جدید نشان داد ضلع شمال‌غربی این خط باید به سمت جنت‌آباد و خیابان سیمون بولیوار امتداد پیدا کند؛ برهمین اساس روز گذشته در یکصدوچهارمین پویش امیدوافتخار عملیات اجرایی ضلع شمال‌غربی این خط آغاز شد تا شهروندان شمال‌غربی پایتخت از مترو و این ناوگان سریع و پاک بهره‌مند شوند.
توسعه خط 7به سمت شمال‌غربی پایتخت، ایجاد 2ایستگاه جدید در اشرفی‌اصفهانی و میدان دانشگاه علوم تحقیقات را به دنبال خواهد داشت. 5کیلومتر به مسیر این خط افزوده می‌شود و در نهایت حدود 15درصد مسافران مترو افزایش می‌یابد، ترافیک بزرگراه‌های آبشناسان و یادگار امام نیز کاهش خواهد داشت و دسترسی شهروندان به بیمارستان فرهیختگان و  واحدهای تهران مرکز و علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تسهیل می‌شود.

پاسخ مدیریت شهری به انتقادات شهروندان غرب پایتخت

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران:
اولویت شهر تهران، آلودگی هوا و ترافیک است و اولویت‌گذاری‌های انجام شده مدیریت شهری متمرکز بر حوزه حمل‌ونقل بوده که می‌تواند برای رفع این معضلات مؤثر باشد. باید ترددها را از روی زمین به زیرزمین ببریم و برای این کار باید حمل‌ونقل ترکیبی را در نظر بگیریم و ابتدا خطوط ریلی را توسعه دهیم و سایر ناوگان برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان به‌کار گرفته شوند. هدف‌گذاری بودجه در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بر این موضوع متمرکز بود و حدود ۵۰درصد بودجه شهر را به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دادیم؛ چراکه باید این حوزه توسعه یابد. با اقداماتی که در سال‌جاری انجام شده، امیدوار هستیم در حوزه ون و اتوبوس، مترو و تاکسی نتایج خوبی را از سال آینده شاهد باشیم. سال آینده سال طلایی حمل‌ونقل برای مدیریت شهری تهران خواهد بود و مدیریت شهری عزم خود را در این حوزه جزم کرده است. مردم غرب انتقادات زیادی نسبت به کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی در منطقه داشتند که این اقدامات در دست اجرا می‌تواند این گلایه مردم را پاسخ دهد و برای توسعه خطوط ریلی در غرب تهران مفید باشد. با تلاش‌های دولت و شهرداری سال آینده، سال حمل‌ونقل برقی برای تهران خواهد بود و الگوی سایر شهرها خواهد شد.

احداث 2 ایستگاه جدید در خط 7طی 18ماه

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران:
بحث توسعه شمال‌غربی خط۷ در دستور کار قرار گرفت و در این دوره مدیریت شهری با کمک شورای‌عالی ترافیک کشور، مطالعات فاز یک مصوب شد. بر این اساس باید گفت پروژه‌ای که امروز کلنگ‌زنی می‌شود، پروژه مهمی است. منطقه شمال‌غرب تهران که از مترو بی‌بهره بود، با احداث این 2 ایستگاه در خط ۷ از مترو بهره‌مند خواهد شد. این 2‌ایستگاه -دانشگاه آزاد و چهاردیواری- این گنجایش را دارد که بیش از ۱۵درصد به ظرفیت مسافران مترو اضافه کند. تمام تملک‌ها با دانشگاه آزاد انجام شده است و با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا(ص) این پروژه انجام خواهد شد. بیش از ۳هزار میلیارد تومان برای این 2 ایستگاه از محل اوراق مشارکت در بودجه سال آینده درنظر گرفته شده است و طی توافقاتی که داشتیم قرار است هر دو ایستگاه در بازه زمانی ۲۴‌ماه افتتاح شوند، اما امیدواریم این زمان به  ۱۸ماه کاهش پیدا کند و زودتر مرحله تونل را به اتمام برسانیم. امیدوارم متروی تهران روزهای خوبی را داشته باشد. خط ۱۰ با همکاری قرارگاه خاتم شروع شد و تلاش خواهیم کرد که قرارداد خط ۹ را هم سال آینده با این قرارگاه نهایی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید