• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151203
+
-

تازه‌های نشر/ شرح رساله المشاعر ملاصدرا

تازه‌های نشر مکاتبات فلسفی

چاپ سوم کتاب «شرح رساله المشاعر ملاصدرا» نوشته ملامحمدجعفر لاهیجی با تصحیح و تحقیق سیدجلال الدین آشتیانی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۷۴۸صفحه منتشر شد. در میان ده‌ها اثر ارزنده صدرالمتألهین رساله المشاعر - به‌رغم حجم اندک خود – جایگاهی بس رفیع و وسیع دارد. در این کتاب صدرالمتألهین امّهات ابتکارات و نوآوری‌های خود را که همه آثار و لوازم 3 مسئله «وحدت وجود»، «اصالت وجود» و «تشکیک وجود» مورد اشاره است، به بحث گذارده است. کتاب «مشاعر» را فیلسوفان و دانشوران زیادی شرح کرده‌اند که کامل‌ترین آنها شرح حکیم ملامحمدجعفر لاهیجی است. این شرح را سیدجلال الدین آشتیانی تصحیح کرده و ضمن آن، شرح‌ها و نکته‌های ارزشمندی آورده است. این کتاب، نوعی نقد اندیشه‌های شیخ احمد احسائی، بنیانگذار مکتب شیخیه و کشفیه یا پایین سری است. شرح رساله محمدجعفر لنگرودی (لاهیجی) از تبحّر مؤلف در فلسفه و عرفان حکایت داشته و تعلیقات سیدجلال الدین آشتیانی بر آن افزوده است. ولی افزون بر تحقیقات فراوان فلسفی استاد آشتیانی در پاورقی‌های این کتاب، مقدمه سودمند وی در بیان تاریخ فلسفه در چند قرن پس از ملاصدرا که بسیار تاریک و مبهم است و کمتر در مورد آن کار و تحقیق شده، شاید ارزشی برابر با اصل کتاب داشته باشد. شارح این اثر در مقدمه آورده است: این شرح را برای آن گفتم که طلاب به اهمیت فلسفه ملاصدرا پی ببرند و برای خواندن تحصیل حکمت متعالیه به خواندن چند ورق شرح منظومه و فراگرفتن یک مشت الفاظ مهمول و عبارات مشعشع بسنده نکنند. اصل این اثر به زبان عربی نوشته شده است.

تازه‌های نشر داستان
تنها همین کلمات


«تنها همین کلمات» مجموعه‌ای است از 14داستان کوتاه از نویسندگان جوان فعال در عرصه ادبیات داستانی ایران که به‌گفته تمامی آنها این داستان‌ها عرض ارادتی است به آستان پر مهر حضرت سیدالشهدا(ع) و خاندان وی. فائزه حق شناس، مریم ولی، رضوان کفایتی، مریم رستمی، فاطمه آراسته، الهه شهبازی، مهین پایمزد، سیدحمزه موسوی، زهرا سادات موسوی، شکیبا خسروی، فاطمه عزیزی و مونا امیری نویسندگانی هستند که داستان‌هایشان در این کتاب از سوی انتشارات نیستان به چاپ رسیده است. داستان‌ها در پرداختن به موضوع خود گاه به دل تاریخ سفر کرده و یک اتفاق یا نقل تاریخی درباره حادثه عاشورا را دستمایه خلق داستان و درام می‌کند و سعی دارد به پرداختی ویژه درباره این روایت دست پیدا کند و مخاطب خود را تحت‌تأثیر قرار دهد و گاه نیز در مختصات و جغرافیای معاصر، سراغ سوژه‌های داستانی خود می‌رود و از نوع رفتار و واکنش آنها در مواجه شدن با پدیده عاشورا و ماه محرم به‌سوی داستان‌نویسی رجعت می‌کند.  نکته قابل توجه در این مجموعه تلاش نویسندگان آن برای مضمون‌سازی و خلق موقعیت داستانی برای بازخوانی و رساندن مفهوم و مضمون به مخاطب است. این مضمون‌سازی گاهی به نقل‌های تاریخی از موضوع نزدیک می‌شود و گاه بازسازی مفهومی یک موضوع را در عصر حاضر دربرمی‌گیرد این کتاب 150 صفحه‌ای 25‌هزار تومان است.

تازه‌های نشر دین
خداشناسی


کتاب «خداشناسی» اثر علیرضا رمضانیان به همت مؤسسه بوستان کتاب در 296صفحه منتشر شده است. بحث درباره نظام آفرینش و کیفیت تبیین آن، اینکه «مبدأ عالم چیست؟» و «آیا خدا صاحب جهان است؟»، «آیا هستی معلول تصادف است؟»، «آیا جهان غایت و هدفی دارد یا سیر به‌سوی ناکجاآباد دارد؟» و ده‌ها پرسش دیگر، اموری است که قرآن کریم و روایات معصومان(ع) پاسخ منطقی و فهم‌پذیر‌ به آنها داده‌اند.
در این کتاب نیز موضوع خداشناسی و بیان روان و دسته‌بندی شده، تبیین شده؛ به‌گونه‌ای که زیر هر بحث، مهم‌ترین آیات و روایات همان بحث آورده شده است. این کتاب در ۱۹ فصل تهیه و تدوین شده است؛ نخستین فصل این اثر تحت عنوان «جایگاه و اهمیت خداشناسی» تنظیم شده که در این فصل، خداشناسی به‌عنوان نقطه آغاز دین و نخستین واژه اعتقادی عنوان شده‌ و تعالی‌بخش اخلاق انسانی، بالاترین آرامش و لذت و عامل وحدت‌بخشی و عدالت‌گستری تبیین شده است.
دومین فصل از این اثر با عنوان «منابع و راه های معرفت از نظر قرآن کریم» تألیف شده که در این فصل پس از بیان لزوم معرفت، احساس و تجربه(طبیعت)، عقل و خِرد، تاریخ و آثار تاریخی، فطرت و وجدان، وحی آسمانی‌ و کشف و شهود به عنوان منابع و راه های آن برشمرده شده است.
«برترین شناخت ها» عنوان سومین فصل از کتاب «خداشناسی» است که در ابتدا پس از بیان این نکته که خداشناسی سرآمد همه معرفت هاست، شناخت انسان معیار ارزش عنوان شده و در ادامه نقش خداشناسی در جامعه تشریح شده است. در فصل نوزدهم و آخرین فصل از این کتاب سیر تکاملی انسان در پرتوی نور ذکر تا مقصد لقاءالله از سخنان معصومان(ع) (ذکر عشق، عشق و انقطاع و انقطاع و لقا) بیان شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید