• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15082
+
-

کارت زرد ظریف به افغانستان

وزیر خارجه درباره موضوع حقابه ایران از افغانستان: فقط یک مسیر باقی مانده و آن عمل متقابل است

گزارش
کارت زرد ظریف به افغانستان

وزیر خارجه دیروز به بهارستان رفت. 4نماینده مجلس، محمدجواد ظریف را به مجلس خواستند تا درباره روابط ایران و آذربایجان و نیز حقابه افغانستان به ایران از او توضیح بخواهند. ظریف به سؤالات نمایندگان پاسخ داد و درنهایت به‌جای اینکه او کارت زرد(اخطار) بگیرد با کارت زرد به افغانستان صحن مجلس را ترک کرد تا همچنان رکورددار قانع کردن نمایندگان در بین وزرا باشد.

«ظریف جان، حضور بی‌ظهور، چه فایده‌ای دارد؟ جلسات دایر و سیستان بایر است! جلسات شما با طرف‎های افغان چه فایده‌ای برای کشاورزان دارد؟ افغان‌ها سدهای متعدد روی هیرمند زده‌اند و آبی به ایران نمی‌رسد.» این شروع سؤال حبیب‌الله ده‌مرده از وزیر خارجه است، او مثل 3نماینده سؤال‌کننده دیگر به ظریف ابراز ارادت کرد و اما گفت: در 2سال اخیر دیپلماسی شما دستاوردی برای حل مشکل آب مردم زابل نداشته است.

ظریف در پاسخ به این سؤال بیان کرد: موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند و حریررود 2موضوعی است که سال‌ها مسئله دولت ایران و افغانستان بوده است.

وزیر امور خارجه که گفته می‌شود مدتی رفت‌وآمد به افغانستان را به‌دلیل بی‌توجهی افغان‌ها به تعهدات آبی‌شان متوقف کرده بود، یاد آور شد: در سفری که سال گذشته به افغانستان داشتم با اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور دیدار داشته و در نهایت توافق شد که کمیته‌های پنج‌گانه‌ای برای بررسی موضوعات مختلفی بین ایران و افغانستان تشکیل شود. به گفته وی، یکی از این 3کمیته، کمیته آب است که از طرف ایران سید عباس عراقچی، معاون وقت حقوقی وزارت خارجه، ریاست آن را به‌عهده داشت که موضوع به نتیجه رسیده است. ظریف اظهار کرد: در حوزه هیرمند افغانستان تعهد کرد که به حقابه ایران احترام بگذارد.

در حوزه هامون نیز تعهد کرد که آب هامون تأمین شود. وزیر خارجه ادامه داد: براساس قرارداد1351 میزان حقابه ایران از هیرمند در ماه‌های اسفند و فروردین بسیار ناچیز و حتی کمتر از سال‌های خشک و کم‌آب بوده است. این برای ما قابل‌قبول نبود لذا 2 یادداشت اعتراضی برای دولت افغانستان ارسال کرده و سفیر افغانستان را به وزارت خارجه دعوت نموده و موضوع را مطرح کردیم. ظریف با ادبیاتی تهدیدآمیز خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اکنون یک مسیر باقی می‌ماند که آن عمل متقابل است یعنی اقدامی در جهت سختگیری در برخی حوزه‌ها برای افغانستان صورت گیرد؛ لذا ما از دولت افغانستان توقع داریم که قبل از آنکه جمهوری اسلامی ناگزیر به اقدام متقابل شود نیازهای بحق و قانونی ایران را مورد توجه قرار دهد.

با قانع نشدن کیخواه و شهریاری، 2نماینده سؤال کننده، پاسخ‌های ظریف به رأی گذاشته شد و نمایندگان با 93رأی موافق، 70رأی مخالف و 9رأی ممتنع از مجموع 207نماینده حاضردر مجلس این پاسخ‌ها را قانع‌کننده دانستند. در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه سؤال ولی داداشی از وزیر امور خارجه درباره عدم‌رفتار متقابل با دولت جمهوری آذربایجان مطرح شد.

داداشی با اشاره به اینکه با افزایش عوارض خروج از کشور مشکلاتی برای رفت‌وآمد بین مردم مرزنشین به‌وجود آمده است، گفت: برخی از مشکلات مردم آستارا به‌خاطر برداشته نشدن ویزا و مشکل گذر 45کیلومتری است. باید رایزنی با دولت آذربایجان را اولویت جدی قرار داد.

ظریف گفت: ما نیز می‌توانیم اقدام متقابل را در ارتباط با این امر داشته باشیم اما الان تعداد زیادی از همسایگان آذری ما برای مشرف شدن به مشهد مقدس و حرم حضرت معصومه(س) در قم وارد ایران می‌شوند که این سفرها تنها به سفرهای زیارتی منحصر نمی‌شود و استان‌های همجوار از لغو روادید بهره اقتصادی می‌برند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: اینکه ما در برابر اقدام آذربایجان لغو روادید یک‌طرفه را متوقف کنیم تصمیمی نیست که وزارت امور خارجه بتواند بگیرد. البته ما در وزارت خارجه با توجه به مجموعه شرایط ملی توقف لغو روادید یک‌طرفه را به نفع کشور نمی‌دانیم و معتقدیم که لغو روادید یک‌طرفه با آذربایجان منافع زیادی دارد.

وی افزود: طی 4سال گذشته ما در مذاکرات متعددی که با آذری‌ها داشتیم، در سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان و پیش از آن در سفری که بنده به این کشور داشتم، رئیس‌جمهور آذربایجان دستور داد که ویزا برای ایرانی‌ها در فرودگاه و در مرز صادر شود و دیگر پروسه طولانی صدور ویزا وجود نداشته باشد.
بعد از توضیحات وزیر خارجه ولی داداشی، به‌عنوان سؤال‌کننده گفت که با توجه به قول وزیر خارجه برای پیگیری مشکلات مرزی آستارا از به رأی گذاشتن این سؤال منصرف می‌شود.

وزیر خارجه امروز هم به مجلس می‌رود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: ظریف برای پاسخ به سؤالاتی درخصوص عملکرد وزارت امور خارجه در زمینه تسهیل مراودات تجاری با همسایگان به‌ویژه کشور عراق و همچنین دلیل کاهش این مراودات بازرگانی در کمیسیون اقتصادی امروز در مجلس حضور می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید