• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 21 دی 1400
کد مطلب : 150494
+
-

خبرهای کوتاه/ تشدید آلودگی هوای 4 کلانشهر

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از تشدید آلودگی هوای تهران و 3 کلانشهر کشور خبر داد. به‌گزارش همشهری، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از پایداری و سکون نسبی هوا از امروز تا ظهر پنجشنبه۲۳دی خبر داد. بدین‌ترتیب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا از مخاطرات این پدیده خواهد بود. در پی افزایش آلودگی هوای دیروز و امروز در شهرهای تهران، کرج و اراک هنوز کمیته‌های اضطرار تشکیل نشده است. اثرات این مخاطره در صورت عدم‌کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک افزایش آلودگی هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق پرتردد و صنعتی احتمال افزایش آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها خواهد بود. هواشناسی توصیه کرد؛ در این شرایط از رفت وآمدهای غیرضروری در سطح شهر به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز شود. پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز و مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

    برخورد با کشتی تهدید جدی برای نهنگ‌ها
برخورد کشتی‌ها با نهنگ‌ها، تهدید جدی برای این گونه جانوری به‌حساب می‌آید و این پتانسیل را دارد که باعث انقراض آنها شود. به گزارش ایسنا، 1.3میلیون قطعه نهنگ در اقیانوس‌های جهان زندگی می‌کنند که هنگام آمدن به سطح آب و نقل مکان به مناطق دیگر برای تامین غذا یا تولید مثل، با حجم فزاینده‌ای از تردد کشتی‌ها روبه‌رو هستند. ترافیک جهانی دریایی بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۱۲، 4 برابر شده است. در برخی از نقاط جهان مانند قطب شمال نیز بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ دو برابر شده است. در این میان، جمعیت نهنگ‌ها رو به کاهش است. برخورد نهنگ‌ها با کشتی‌های بزرگ، اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گزارش نمی‌شود. همچنین بسیاری از نهنگ‌ها به‌دلیل جراحات وارد شده ناشی از برخورد با کشتی، در ساحل به گل نشسته‌اند.

    قرارگاه آب در استان فارس تشکیل می‌شود
تا پایان دی ماه، قرارگاه آب استان فارس با هدف مدیریت منابع آبی و حفظ تالاب‌های استان، تشکیل خواهد شد. به گزارش مهر، محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس در کارگروه حفظ و نگهداری تالاب‌های استان بیان کرد: تمامی دستگاه‌های مرتبط با حوزه منابع آبی استان در قرارگاه آب استان فارس عضو هستند و باید نسبت به اجرای تکالیف محول شده، اقدامات لازم را انجام دهند. وی ادامه داد: با توجه به سفر رئیس قوه مقننه به استان فارس و حضور در شهرستان نی‌ریز مقرر شد تا اعتبار ویژه‌ای برای حفظ و احیای تالاب‌های بختگان و پریشان در بودجه سال١۴٠١ لحاظ شود تا بتوان نسبت به اجرای طرح‌های احیایی در این مناطق اقدام کرد. استاندار فارس از اجرایی شدن قرارگاه آب در استان فارس تا پایان دی ماه خبر داد و فرمانداران استان را مکلف بر نظارت بر فعالیت‌های اجرایی در این حوزه نمود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید