• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118132
+
-

خبرهای کوتاه/ عملکرد مجریان قانون هوای پاک قابل‌قبول نیست

سازمان محیط‌زیست اعلام کرد عملکرد دستگاه‌های متولی در اجرای قانون هوای پاک اصلا قابل‌قبول نیست. به‌گزارش ایرنا، مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی این سازمان گفت: در قانون هوای پاک، وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط مشخص و به آنها ابلاغ شده که به‌نظر می‌رسد به این وظایف به خوبی عمل نکرده‌اند؛ چون اگر غیراز این بود امروز شرایط هوا باید در وضعیت بهتری قرار می‌گرفت. سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان یک نهاد نظارتی، اقدام به ارزیابی دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک کرده و مشخص شده که حتی برخی دستگاه‌های اجرایی وظیفه خود در زمینه اجرای قانون هوای پاک را نمی‌دانند. یعنی حتی برخی دستگاه‌های اجرایی متولی‌گری خود را هم نمی‌دانستند درحالی‌که همه بندهای قانون هوای پاک به دستگاه‌های متولی ابلاغ شده است. تجریشی اظهار کرد: از این‌رو اوایل امسال همه وظایف دستگاه‌های اجرایی مختلف را در رابطه با قانون هوای پاک بخش به بخش و به تفکیک دستگاه‌های اجرایی مشخص و به آنها ابلاغ کردیم و از آنها خواستیم که عملکرد خود را برای ما ارسال کنند.

  تلاش برای ثبت روز محیط‌بان در تقویم
کارزار مجازی ثبت روز ملی محیط‌بانان درتقویم رسمی کشور راه‌اندازی شد. به‌گزارش مهر، گروهی از فعالان و دوستداران محیط‌زیست با راه‌اندازی کارزار مجازی خواستار ثبت روز ملی محیط‌بانان درتقویم رسمی کشور شده‌اند. تا زمان تنظیم این خبر، ۴هزارو۲۴۳نفر آن را امضا کرده‌اند. امضاکنندگان این نامه از رئیس‌جمهور خواسته‌اند یک روز را به‌نام «محیط‌بان» در تقویم رسمی کشور ثبت کنند و پیشنهاد داده‌اند که این روز می‌تواند روز تولد امام رضا (ع) به‌عنوان ضامن آهو روز محیط‌بان نامیده شود. به‌ازای هر ۱۲هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی در ایران یک محیط‌بان در حال انجام وظیفه است.

  توسعه زراعت چوب، منجی جنگل‌های سمنان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی برای توسعه زراعت چوب با هدف حفاظت از جنگل‌ها و کاهش قاچاق زغال و چوب درخت‌های جنگلی خبر داد. به‌گزارش ایسنا، جعفر مرادی‌حقیقی گفت: منابع طبیعی استان، بخشی از اراضی خود را در اختیار بهره برداران قرار می‌دهد تا هم به اقتصاد خانوارها و بهره‌برداران کمک شود و هم با توسعه زراعت چوب از قاچاق چوب درخت‌های جنگلی جلوگیری شود. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از قطع و قاچاق چوب تاغ‌ها در مناطق جنوبی استان به‌عنوان یک معضل نام برد و افزود: انتظار داریم که مردم با همکاری و همراهی خود منابع طبیعی استان را در حفاظت از این سرمایه‌ها کمک کنند. وی با بیان اینکه هزینه زیادی برای به ثمرنشستن این تاغ‌ها در سال‌های گذشته شده ادامه داد: تاغ‌ها هم در زمینه جلوگیری از فرسایش خاک و هم در مقابله با پیشروی کویر و بیابان نقش بسیار مهمی دارند و تداوم قطع آنها می‌تواند آثار زیانباری برای مردم این مناطق داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید