• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150411
+
-

صدور 81پروانه شکار در قرق‌های اختصاصی

زهرا رفیعی - خبرنگار

امسال برای مناطق قرق اختصاصی کمتر از سال گذشته مجوز شکار صادر شده است و اکنون معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به سؤال همشهری در مورد وضعیت مجوزهای شکار برای امسال می‌گوید: تمام پروانه‌های شکاری که امسال صادر کردیم برای ۴قرق اختصاصی و ۸۱راس است. این تعداد پس از سرشماری‌های صورت گرفته در مناطق و بررسی درخواست قرق‌دارها تعیین شده است.
مجوز شکار نسبت به پارسال کمتر شده و براساس سرشماری و درخواست‌ها کاهش یافته است. به‌گفته شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست «امسال شرط 7سال به بالا اجرا می‌شود.» این در حالی است که در سال‌های گذشته برای سختگیری بیشتر سن شکار از 7سال به 9سال افزایش داده شده بود.
حسین اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز درباره قرق‌های اختصاصی معتقد است که اساسا نمی‌توان فقط با پول دولت زیستگاه‌ها را حفاظت کرد و می‌گوید: دنبال این هستیم که یک بخشی از بار حفاظت را به سمت مردم ببریم. سازمان محیط‌زیست برای حفاظت از تمام عرصه‌ها اعتبار کافی ندارد و این باعث می‌شود نتوانیم درست حفاظت کنیم. بودجه‌ها خیلی دیر به‌دست ما می‌رسد و همین باعث می‌شود که حفاظت با مشکل روبه‌رو شود. اینکه بخواهیم تمام تنوع‌زیستی را با پول دولت حفاظت کنیم، امکان‌پذیر نیست. حفاظت مشارکتی در تمام دنیا وجود دارد. در نتیجه باید از طریق توسعه گردشگری و با کمک ساختارهای مردم‌نهاد که به آن قرق اختصاصی می‌گویند، از بخشی از تنوع زیستی در مناطق آزاد حفاظت کنیم. در این پکیج مناطق چهارگانه وجود ندارد و دولت از آنها حفاظت می‌کند؛ بنابراین درصورتی که استان‌ها درخواست بدهند به سمت قرق‌های اختصاصی می‌رویم. سال گذشته حدود 70درخواست ایجاد منطقه قرق اختصاصی به سازمان رسیده بود، ولی هیچ‌کدام در شورای‌عالی محیط‌زیست تأیید نشد. امسال نیز درخواست‌ها برقرار است. برای این موضوع کمیته‌ای تشکیل شده و درخواست‌ها در حال بررسی است.
یکی دیگر از موضوعاتی که در نشست روز گذشته مطرح شد، آخرین وضعیت یوزهای در اسارت بود. ظاهرا در روزهای اخیر یوزهای «ایران» و «فیروز» به هم معرفی شده‌اند و از آنجایی که تولیدمثل در اسارت اتفاق سخت و نادری است باید دید چه پیش خواهد آمد. سرشماری‌ها نشان می‌دهد ۱۲قلاده یوزپلنگ در زیستگاه‌ها وجود دارد که از این تعداد فقط ۳قلاده ماده است. یکی از دلایل از‌بین‌رفتن یوزها و اساسا تنوع زیستی در کشور، وجود سگ‌های ولگرد و بدون صاحب است. شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بسیار اعلام کرد که متخصصان محیط‌زیست، سگ‌ها را بخشی از حیات‌وحش نمی‌دانند. وجود بیماری‌های مشترک سگ‌ها و دیگر موجودات به‌خصوص انسان و احتمال آمیزش سگ و گرگ و تولید جمعیت گرگاس سبب شده تا این موضوع به مسئله‌ای خطرناک تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید