عبدالله گنجی/مدیر مسئول
قبلا در یادداشتی نوشتم که چرایی طرح مکتب جهت شهید سلیمانی، مقدم بر چیستی آن است همیشه چرایی بعد از چیستی میآید اما تا فلسفه این نامگذاری را ندانیم محتوا و چیستی مکتب را نیز نخواهیم فهمید. برخی عبارت مکتب را بیجهت و باجهت خرج میکنند و گویی واژهای برای تعریف و تمجید و تولید عواطف برای شهید سلیمانی است. اما چرایی طرح آنرا باید در رفت و برگشت با عنصر زمان فهمید. هنگامه شهادت ایشان ما در چه شرایطی بودیم؟ موقعیت انسانی، ساختاری، بینالمللی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما چگونه است؟ کدام برجستگی شهید سلیمانی قابلیت مکتبسازی و مکتبگرایی را دارد؟ قطعا شهید سلیمانی یک شخصیت برجسته، فقهی، سیاسی و فلسفی نیست و در راستای تبیین و چیستی مکتب خود دست به قلم نبرده است، برخلاف همه مکاتب فکری، فقهی، سیاسی، فلسفی و هنری ایران و جهان، مکتب سلیمانی از سیره او استحصال میشود. مکتب شهید سلیمانی یک مکتب تئوریک نیست که یک مکتب عملی، میدانی و آزموده شده است که راز مکتب شدن آن، قابلیت تربیت و تکثر است. عنصر زمان به ما گوشزد میکند که در آستانه گام دوم انقلاب باید کسانی پرچمدار شوند که نه جنگ و نه امام و نه انقلاب را ندیدهاند. اما الگویی از انسان جامعی را درک کردهاند که وارث جنگ، فرزند مکتب امام و از پیشکسوتان انقلاب اسلامی است. نهتنها از جهت تقویمی همتراز آن دوران است که الگویی تمامعیار برای جوانان پوینده گام دوم انقلاب اسلامی است که الگوهای متکثر دوران دفاع مقدس را ندیدهاند. آنروزها که هر کوچهای یک یا چند شهید داشت، آنروزها که همت، باکری، خرازی تا شهدای گمنام فلان روستا همه را متاثر میکردند را ندیدهاند. اما سلیمانی بهتنهایی پاسخگوی عملی همه آن انسانهای وارسته و چهرههای الهی و مردان استثنایی تاریخ معاصر ما است. پس مکتب سلیمانی ظرفیت، قابلیت، محتوا و جهتگیری آنرا دارد که در پرتوی آن نیروهای همتراز گام دوم انقلاب اسلامی را تربیت کنیم. پس مکتب شهید سلیمانی یک «مکتب تربیتی» است و تمرکز بر این جهتگیری اولویتدارترین و اثربخشترین وجه شهید سلیمانی است. در دورانی که زمینه برای آلودگی و لذایذ پوچ دنیوی بهواسطه ارتباطات و فضای مجازی آماده است، این الگوی تربیتی نقطه مقابل را نشان میدهد و سیراب میکند. مکتب سلیمانی دارای جوهرهای است که سیراب میکند. قبلا نوشتم و به فرزند عزیز این شهید حضورا عرض کردم که مکتب شهید سلیمانی بهمعنای واقعی کلمه یک مکتب تربیتی است و باید به مراکز تربیت معلم ما سرازیر شود. استمرار خصائلی که 40سال در یک فرد تجمیع و هر روز عمیقتر و پرفروغتر شده و مصون از التقاط و انحراف بوده است، نیاز حتمی امروز و فردای جامعه ایران و امت اسلامی است. اصول مکتب سلیمانی – که از سیره او استنباط میشود- محور اصلی تربیت در جامعه اسلامی است و بدون تردید عبارت از: امتگرایی، مجاهدت، ولایتمداری، معنویتگرایی، مردمگرایی و دشمنشناسی است. شهید سلیمانی در این 6صفت یا خصلت رفتاری یا اصول مکتبساز سرآمد تاریخ 42ساله انقلاب اسلامی است. او در نوک قله دستاوردهای انسانی امام(ره) ایستاده است و بقیه در دامنه تا دشت گسترش یافتهاند. مکتب سلیمانی با قطرات انسانی و مسلمانی همتراز است و جان و روح و دل را صفابخش است. باید مراکز علمی و آموزشی ما متون و محتوای این مکتب را به قلم شایستهترین افراد آماده کنند تا فردایی را ببینیم که نسل آن همتراز نسل اول انقلاب اسلامی است.
چرا شهید سلیمانی بهمثابه مکتب؟
در همینه زمینه :