• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149834
+
-

افتتاح میدانگاه شهدای صادقیه

بهره‌گیری همزمان از مسیرهای سواره، پیاده و دوچرخه از ویژگی‌های این میدانگاه با 10هزار مترمربع مساحت است

در شهر
افتتاح میدانگاه شهدای صادقیه

 صبح دیروز، مراسم بهره‌برداری از میدانگاه شهدای صادقیه با هدف   استفاده شهروندان از فضاهای عمومی و بهبود منظر شهری برگزار شد. از ابتدای اردیبهشت1400 عملیات عمرانی احداث یک میدانگاه برای استفاده شهروندان در بلوار شهدای صادقیه شروع شد و اکنون در دی‌ماه1400 این پروژه به بهره‌برداری رسیده است. به گزارش همشهری، در میدانگاه شهدای صادقیه علاوه بر اقداماتی از قبیل بازطراحی و اصلاح مسیر رفت‌وآمد خودروها، ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و توسعه مسیرهای پیاده‌روی، فضاهایی برای مکث و استراحت ایجاد شده تا در کنار ساماندهی فضای سبز و البته نورپردازی، یک فضای باکیفیت شهری در اختیار شهروندان قرار گیرد. این میدانگاه که معماری خاصی هم دارد، پنجمین دستاورد عمرانی دوره ششم مدیریت شهری به‌حساب می‌آید. سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در این مراسم با اعلام اینکه عرصه پروژه میدانگاه شهدای صادقیه یک هکتار است، گفت: «بهره‌برداری از این میدانگاه، سرانه فضای سبز منطقه 2را افزایش داده و ضمن ایجاد مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، نقش بسزایی در زیباسازی این محدوده از شهر تهران خواهد داشت.» به‌گفته هادی حق‌بین، برای ساخت میدانگاه شهدای صادقیه حدود ۱۰میلیارد تومان هزینه شده است. بلوار شهدای صادقیه و خیابان ستارخان با مجموعه‌ای از مسیرهای ایمن سواره، پیاده و دوچرخه به یکدیگر متصل شده‌اند و فضای سبز و مسیرهای پیاده‌روی بلوار به حدود دوبرابر افزایش یافته است؛ امری که نقش مهمی در بهبود سرانه‌های توسعه این محدوده از منطقه2 شهرداری تهران خواهد داشت. بهره‌گیری همزمان از مسیرهای سواره، پیاده و دوچرخه با توجه ویژه به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران ازجمله ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه است.

میدانگاهی در نزدیکی ایستگاه مترو
میدانگاه شهدای صادقیه با هدف توسعه عرصه‌های عمومی و ارتقای کیفی محیط، ساماندهی ترافیکی و بازپیرایی محدوده بلوار و البته با رویکرد اجرای طرح‌های انسان‌محور به مرحله اجرا رسیده است. استفاده حداقلی از وسایل‌نقلیه شخصی و تشویق شهروندان به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از دیگر اهداف تعریف‌شده و اجرای این پروژه بوده است. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز که در حاشیه مراسم بهره‌برداری از میدانگاه شهدای صادقیه در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، طی صحبت‌هایی از تلاش برای تکمیل پروژه‌ای مشابه احداث میدانگاه شهدای صادقیه در ورودی شمالی ایستگاه مترو خبر داد. عباس شعبانی گفت: «عوامل اجرایی پروژه تلاش می‌کنند میدانگاه متروی صادقیه همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری برسد.» او از پروژه احداث خیالستان زندگی به‌عنوان یکی از اقدامات در حال اجرای مدیریت شهری پایتخت با هدف ارتقای کیفیت فضاهای شهری نام برد و با بیان آنکه خیالستان زندگی، پهنه‌های شرقی و غربی بخشی از بزرگراه امام علی(ع) در محدوده منطقه8 را به یکدیگر متصل خواهد کرد، یادآور شد: «بهره‌برداری از این پروژه در سال1401، مشکل گسستگی پهنه‌های شرقی و غربی محله سبلان را برطرف خواهد کرد.»

احداث ساختمان خانه شهر
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران پروژه ساماندهی میدان امام‌خمینی(ره) را از دیگر طرح‌های در حال اجرا در حوزه احداث میدانگاه و ارتقای کیفی میادین شهر تهران دانست و با اشاره به احداث ساختمان خانه شهر در شمال این میدان، گفت: «ساختمان خانه شهر که به بلدیه نیز موسوم است، ضمن احیای ساختمان سابق شهرداری تهران، یک موزه فاخر به شمار می‌آید. ساختمان این پروژه در حال اتمام است، اما جزئیات متعددی در داخل ساختمان وجود دارد که احتمالا ابتدای سال آتی تکمیل خواهد شد.» بلدیه در سال1302 احداث شد تا از منافع شهرها محافظت کرده و مدیریت شهری را بر شهر تهران به‌عنوان پایتخت حاکم کند. بنای بلدیه در آن دوران و نوع فعالیتی که در آنجا انجام می‌شد، تازه و نوپا بود. پیش از آن، موضوع خدمات‌رسانی به شهرها مفهوم امروزی را نداشت و بافت شهری آنچنان که باید و شاید شکل نگرفته بود؛ برای همین، ازجمله فعالیت‌های آن دوران بلدیه، ساخت کوچه، میدان، پیاده‌رو و پاک نگه داشتن آن بود. حالا رفته‌رفته با احداث خانه شهر، این ساختمان به‌عنوان نماد شهرداری تهران جایگاه سابق خود را پیدا خواهد کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید