• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 آذر 1400
کد مطلب : 148719
+
-

خبرهای امیدوارکننده از سویه اومیکرون

متخصصان با انجام تحقیقات جدید به این نتیجه رسیده‌اند که سویه اومیکرون، علائم خفیفی دارد و داروهای ضد‌ویروسی می‌تواند با آن مقابله کند

دانش
خبرهای امیدوارکننده از سویه اومیکرون

 این روزها شنیدن خبر خوب در میان موج‌های اخبار نگران‌کننده سویه اومیکرون کار سختی است. اما برخی محققان با پیگیری داده‌های واقعی، به برخی نکات امیدوار‌کننده پی برده‌اند. به گزارش گاردین، با آمار سازمان بهداشت جهانی حالا 89کشور جهان درگیر سویه بسیار مسری اومیکرون هستند و همین ویژگی سرایت‌پذیری بالا، باعث نگرانی کشورها از اشباع شدن مراکز بهداشتی شده است. اتفاقی که در ابتدای هر موج رخ می‌دهد و کادر درمان و پزشکی را به زانو درمی‌آورد. اما این بار ماجرا کمی فرق دارد. همزمانی پیدایش اومیکرون و جشن‌های پایان سال میلادی می‌تواند به اصلی‌ترین کانون شیوع بیشتر این ویروس تبدیل شود و همه‌‌چیز را خراب کند.
اما برخی متخصصان می‌گویند لزومی به تعبیرهای ترسناک و پر واهمه از این سویه نیست. درست است که مردم جهان دوباره با یک موقعیت بحرانی روبه‌رو شده‌اند اما چند عامل نشان می‌دهد که ممکن است امیدهایی برای خوش‌بینی وجود داشته باشد. هرچند دانشمندان همچنان تأکید دارند که مردم باید برای جلوگیری از افزایش مبتلایان که می‌تواند آمار بستری و مرگ را به تبع بالا ببرد، هشدارها را جدی بگیرند چون تازه در ابتدای راه مقابله با اومیکرون هستیم.

داروهای ضد‌ویروسی
در طول یک سال گذشته، تعدادی از داروهای ضد‌ویروسی مانند Xevudy و مولنوپیرواویر نشان داده است که در کم کردن عوارض ویروس کرونا و درمان علائم به‌ویژه برای بیماران زمینه‌ای که به کووید-19مبتلا شده‌اند، مؤثر بوده است. هر دوی این داروها میزان ویروس تولید شده در بدن پس از ابتلا را کاهش می‌دهد و احتمال بستری بیمار در بیمارستان را کم می‌کند. به‌گفته سازندگان، تمام داروهای در دست ساخت برای درمان کووید-19از اثرات سویه‌های جدید در امان هستند.
پروفسور پنی وارد از کالج کینگ لندن در این‌باره می‌گوید: افراد مبتلا به سرطان درصورت ابتلا به‌سویه اومیکرون به‌احتمال زیاد بیشتر نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی پیدا می‌کنند اما این داروها می‌تواند به کاهش بار ویروسی کووید-19در این افراد کمک کند و روند بستری را هم کاهش دهد که همین کار در نتیجه بار روی دوش کادر درمان را هم کم می‌کند. در کنار واکسیناسیون و دوز تقویت کننده، این داروها می‌تواند محافظت مهم و اضافی برای آنهایی که در خطر هستند، ایجاد کند.

بیماری خفیف تر
خبر خوب بعدی این است که دانشمندان یک توضیح بیولوژیکی احتمالی برای کاهش شدت ظاهری اومیکرون کشف کرده‌اند. این کار توسط مایکل چان چی وای در دانشگاه هنگ کنگ انجام شد. او دریافت که اگرچه سویه جدید در مقایسه با دلتا در تولید مثل خود در دستگاه تنفسی فوقانی – جایی که ویروس می‌تواند خود را از طریق سرفه به افراد نزدیک بیمار منتقل کند- کارآمدتر است، اما در انتشار در ریه‌ها که بیشترین خطر را برای یک فرد آلوده ایجاد می‌کند، کمتر کارآمد است.
به این ترتیب اگرچه سویه جدید ممکن است سریع‌تر و بیشتر بین افراد منتشر شود اما به بخش‌های لازم در آناتومی آنها نمی‌رسد. و این به بیماری خفیف منجر می‌شود. با این حال، چان همچنان به رعایت سفت و سخت پروتکل‌ها هشدار می‌دهد: با ابتلای زیاد افراد، یک ویروس بسیار مسری ممکن است منجر به بیماری وخیم و مرگ شود حتی اگر ویروس کمتر پاتوژنیک باشد.

ضرورت تزریق دوز سوم
دکتر اسکات گاتلیب، مدیر سابق سازمان غذا و داروی آمریکا معتقد است هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که بنابر آن واریانت اومیکرون باعث بیماری سخت شود حتی اگر مسری‌تر بودن آن ثابت شده باشد. به‌گفته گاتلیب آنچه در آفریقای جنوبی رخ داد و آمار کمتر بستری‌های اومیکرون به نسبت دلتا، نشان می‌دهد که این سویه فقط در سرایت بسیار عجول و کارآمد است. او گفت که واکسینه شدن و ابتلای قبلی به کووید-19می‌تواند در کاهش علائم و بیماری خفیف بسیار مؤثر باشد.
همچنان همه پزشکان به واکسیناسیون و تزریق دوز سوم برای ایمنی بیشتر در برابر اومیکرون توصیه می‌کنند. دکتر فرانسیس کالینس می‌گوید: ما می‌دانیم که این سویه مرموز جدید بسیار مسری‌تر است. با ردگیری ابتلاها در آفریقای جنوبی، سپس اروپا و آمریکا متوجه شدیم که آمار ظرف 2 روز دوبرابر می‌شود. اما بسیاری از بیماران فقط علائمی شبیه به سرماخوردگی از خود بروز می‌دهند. در انگلیس موج ابتلا به اومیکرون به حد رکوردشکنی رسیده است و مقامات سیاسی و وزرای این کشور هشدار می‌دهند که اثرات این موج هنوز خودش را نشان نداده است. در کنار 12مرگ ناشی از سویه اومیکرون در انگلیس، 104نفر نیز هم‌اکنون در بیمارستان‌های این کشور بستری هستند که در برابر ابتلای چند هزار نفری روزانه، فعلا آمار بالایی محسوب نمی‌شود. مقامات پیش از این هشدار داده بودند که آمار بستری‌ها می‌تواند یک رکورد جدید به جا بگذارد و تأثیرات ناشی از آن بحرانی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید