• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183205
+
-

زیرسویه جدید اومیکرون در کمین واکسینه‌شده‌ها

دانش
زیرسویه جدید اومیکرون در کمین واکسینه‌شده‌ها

طبق گفته متخصصان سویه XBB.1.5 اومیکرون بیشتر احتمال دارد افرادی را که واکسینه شده‌اند، مبتلا کند. به گزارش سیدنی مورنینگ، این سویه فرعی اکنون مسئول ابتلای 73درصد از بیماران کووید-19در جهان است. وزارت بهداشت نیویورک در توییتر نوشت: XBB.1.5 قابل انتقال‌ترین شکل کووید-19است که تا به امروز می‌شناسیم و ممکن است افرادی را که واکسینه شده‌اند یا قبلا به کووید-19مبتلا شده‌اند، دوباره آلوده کند. با وجود این، متخصصان می‌گویند هنوز واکسیناسیون و دریافت دوزهای تقویت‌کننده بهترین راه برای محافظت از خود در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید-19، است.
سویه XBB.1.5 به سرعت در حال تبدیل شدن به زیرسویه غالب در بسیاری از کشورها به‌ویژه ایالات مختلف آمریکاست. داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌ها (CDC) نشان می‌‌دهد که XBB.1.5 حدود 43درصد از موارد کووید-19در این کشور را در هفته منتهی به 14ژانویه به‌خود اختصاص داده است. تدروس آدهانوم غبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اوایل سال جدید میلادی گفت: این سویه فرعی در آمریکا و اروپا در حال افزایش است و اکنون در بیش از 25کشور شناسایی شده است. براساس داده‌های CDC، این سویه فرعی اکنون از سویه فرعی BQ.1.1 که برای نخستین بار در‌ماه سپتامبر شناسایی شد، پیشی گرفته است. اگرچه آمار ابتلا به XBB.1.5 افزایش یافته است، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این سویه هیچ‌گونه جهش شناخته شده‌ای برای افزایش شدت بیماری‌زایی ویروس در افراد ندارد.
در یک ارزیابی خطر که در 11ژانویه منتشر شد، سازمان بهداشت گفت که XBB.1.5، براساس ویژگی‌های ژنتیک و تخمین‌های نرخ رشد اولیه، ممکن است در افزایش مبتلایان در سراسر جهان نقش داشته باشد، اما هیچ‌گونه جهش شناخته شده با تغییر بالقوه مرتبط با شدت بیماری ندارد. با این حال، سازمان بهداشت جهانی در ارزیابی ریسک خود اعلام کرد که به‌دلیل کمبود داده‌ها در مورد زیرسویه‌هایی که بیشتر از ایالات متحده می‌آیند، اعتماد کلی به ارزیابی پایین است و داده‌ها و آزمایش‌‌های آزمایشگاهی بیشتری برای اطمینان از میزان وخامت این سویه فرعی نیاز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید