• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 28 آذر 1400
کد مطلب : 148493
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n53yE
+
-

یوفا این‌بار علیه فیفا

حضور تیم‌های آمریکای جنوبی در لیگ ملت‌ها به همان اندازه سوپرلیگ مخرب است

یوفا غیراز دشمنی با باشگاه‌های بزرگ اروپایی و سوپرلیگی، با فیفا هم به رقابت پرداخته. اینطور که به‌نظر می‌رسد جاه‌طلبی‌های چفرین، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا پایانی ندارد. پس از راه‌اندازی لیگ ملت‌های اروپا و قرعه‌کشی سومین دوره آن که تیم‌های بزرگ اروپایی در لیگ سطح اول این رقابت‌ها قرار است به مصاف هم بروند، یوفا می‌خواهد با جام‌جهانی هم رقابت کند. با اعلام ژیبگنیو بونیک، نایب‌رئیس یوفا، لیگ ملت‌های اروپا از دوره ۲۰۲۴ با حضور هر 10‌تیم حاضر در منطقه آمریکای جنوبی برگزار خواهد شد. با کشیده شدن تیم‌هایی نظیر آرژانتین به قاره اروپا، اکنون بسیاری لیگ ملت‌ها را یک جام‌جهانی کوچک دانسته که پاسخ یوفا به طرح فیفا برای 2‌ساله کردن جام‌جهانی محسوب می‌شود.
با حضور تیم‌های آمریکای جنوبی و اروپایی در یک تورنمنت، جام‌جهانی تضعیف خواهد شد. چه تیم دیگری از این دو‌منطقه وجود دارند که هوادارانی در سطح جهان داشته باشند؟ دیگر جام‌جهانی برای چه‌کسی غیراز مردم خود کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای شمالی مهم خواهد بود؟ آنچه خوبان همه دارند، یک‌جا در لیگ ملت‌ها دور هم جمع خواهند شد. با طرح یوفا، 6‌تیم نخست منطقه CONMEBOL به سطح A لیگ ملت‌ها منتقل می‌شوند و 4‌تیم بعدی نیز در سطح B به رقابت خواهند پرداخت.
یوفا مسابقه‌ای موازی با جام کنفدراسیون‌ها هم ترتیب داده که قرار است نخستین دوره آن با نام «فینالیسیما» میان آرژانتین و ایتالیا (قهرمانان کوپا آمریکا و یورو) در ژوئن 2022 و در ومبلی برگزار شود. حالا وقت آن است که باشگاه‌های بزرگ به رهبری فیفا با این اقدام مقابله کنند. آنها می‌توانند از همان سلاحی که یوفا برای نابودی سوپرلیگ استفاده کرد، به این اتحادیه حمله کنند. یوفا معتقد بود که سوپرلیگ روح فوتبال را از بین می‌برد و تیم‌های کوچک را نابود می‌کند. با لیگ ملت‌های اروپا-آمریکای‌جنوبی، هم روح فوتبال از بین می‌رود و هم کشورهای کوچک نابود می‌شوند. دیگر تیمی مثل کامرون قادر نخواهد بود در جام‌جهانی شگفتی‌سازی کند، یا ترکیه و کره‌جنوبی تا جمع 4‌تیم جام‌جهانی پیش بروند. تیم‌های اروپایی و آمریکای‌جنوبی وقتی به درآمدهای هنگفت این تورنمنت تازه‌تاسیس دست یابند، دیگر جام‌جهانی را جدی نخواهند گرفت.
چند وقت پیش پس از برسرزبان افتادن شایعه برگزاری جام‌جهانی به‌صورت هر دو‌سال یک‌بار، یوفا و کونبل بطور هماهنگ و همزمان به‌شدت با آن مخالفت و اتحادیه‌های مربوط به بازیکنان حرفه‌ای و همچنین فدراسیون‌های زیرمجموعه خود را تحریک کردند با این طرح مخالفت کنند. از نظر آنها برگزاری دوسالانه جام‌جهانی می‌تواند به بازیکنان فوتبال فشار بیاورد و آنها را در خطر مصدومیت قرار دهد. حالا هم اوضاع همان است و این وسط فقط به بازیکنان آسیایی و آفریقایی فشاری که قرار بود جام‌جهانی دوسالانه وارد کند، فشار نمی‌آید. دیگر وقت آن است که باشگاه‌های سوپرلیگی با فیفا همصدا شوند و لیگ ملت‌های اروپا- آمریکای‌جنوبی را تحریم و بازیکنان زیرمجموعه خود را تهدید کنند که درصورت شرکت در آن جریمه و قراردادشان فسخ می‌شود. چیزی که عوض دارد، گله ندارد!

این خبر را به اشتراک بگذارید