• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 22 آذر 1400
کد مطلب : 148016
+
-

تظاهرات علیه واکسن در دو سوی جهان

ده‌ها هزار نفر در اتریش و استرالیا به خیابان آمده و علیه سختگیری‌های جدید کرونایی، اعتراض کرده‌اند

جهان‌نما
تظاهرات علیه واکسن در دو سوی جهان

ترس از گونه جدید کرونا، دولت‌ها و مردم را در سراسر دنیا هراسان کرده و بسیاری خود را برای شرایط سخت‌تر آماده می‌کنند، اما همه مردم چنین حسی ندارند؛ مخالفان واکسن، ‌همچنان با صلابت در اروپا و استرالیا علیه شرایط جدید موضع‌گیری می کنند و ده‌ها هزار نفر از آنها به نشانه اعتراض به سختگیری‌های جدید، به خیابان‌ها آمده‌اند.
به گزارش الجزیره، در وین جایی که به‌صورتی غیرمنتظره به قطب مخالفان واکسن در اروپا تبدیل شده، ده‌ها هزار نفر با حضور در خیابان‌ها، اعلام قوانین سختگیرانه جدید توسط دولت را به چالش کشیده اند. پلیس گفته است که بیش از 44هزار نفر در اعتراض به تزریق اجباری واکسن و قوانین به‌شدت محدودکننده برای کسانی که واکسن نزده‌اند در خیابان‌ها تظاهرات کرده‌اند.
در استرالیا هم مخالفان واکسیناسیون، سنت دوران کرونای خود را زنده نگه ‌داشته و در مخالفت با وضع قوانین سختگیرانه جدید، در ملبورن و سیدنی دست به اعتراض زده‌اند. پلیس تخمین زده که فقط در ملبورن، 4هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده‌اند. دولت در واکنش به موج جدید انتشار ویروس کرونا در این کشور، قوانین سختگیرانه جدیدی را وضع کرده که براساس آن، تنها کسانی حق دسترسی به محیط های عمومی و کاری را دارند که هر 2دوز واکسن خود را زده باشند.
در اتریش، شرایط برای کسانی که واکسن نزده‌اند حتی وخیم‌تر است؛ آنها براساس قوانین جدید، باید در خانه بمانند. اتریش یکی از نخستین کشورهای اروپایی بود که به موج اخیر کرونا در این قاره واکنش نشان داد و قرنطینه را دوباره جاری کرد. برخی از سختگیری‌هایی که از یک‌ماه گذشته اعمال شده بود، از شنبه برای کسانی که واکسن زده‌اند لغو شد اما کسانی که واکسن نزده‌اند، همچنان باید در خانه بمانند.
اعتراض‌های اینچنینی در وین، ماه‌هاست که در جریان است و بسیاری قدرت گرفتن راست‌های افراطی در این کشور را عامل تبدیل‌شدن این شهر به قطب اعتراض‌های مخالفان واکسن می‌دانند. به گزارش فرانس 24، در تظاهرات وین، هربرت کیکل، رهبر راستگرای حزب آزاد اتریش، برای مردم سخنرانی کرد و به دولت به‌خاطر واکنش سختگیرانه‌اش به کرونا شدیدا حمله کرد. او گفت که مردم نمی‌دانند که دولت به آنها لطمه وارد کرده و وعده داد که تظاهرات همچنان ادامه داشته باشد.
با وجود این، اتریش سختگیرانه‌تر از دیگر کشورهای اروپایی عمل کرده و از ‌ماه فوریه (حدود 2‌ماه و نیم دیگر)، تمام افراد بالای 14سال که در این کشور اقامت دارند، باید واکسن بزنند. دولت گفته است: «اجبار به زدن واکسن به‌معنای اعمال زور نیست، اما کسانی که از زدن واکسن خودداری کنند، باید در مرحله اول600 یورو و در مرحله دوم 3هزار و 600یورو جریمه بپردازند.»
یکی از معترضان درباره حضورش در خیابان به الجزیره گفته است: «نه به فاشیسم واکسنی. من نه نئونازی هستم و نه اوباش. من برای آزادی و حق خود در برابر واکسن می‌جنگم.»
اتریش که 8.9میلیون نفر جمعیت دارد، 1.2میلیون مورد ابتلا به کرونا گزارش کرده و 13هزار نفر هم بر اثر ابتلا به بیماری کووید-19جان شان را از دست داده‌اند.
در استرالیا به‌زودی قوانین سختگیرانه فعلی، کمی آسان‌تر خواهد شد اما فقط برای کسانی که واکسن زده‌اند. در شهرهای بزرگ، اجبار به ماسک زدن در محیط های باز لغو خواهد شد. در سیدنی، جایی که مخالفان واکسن به خیابان آمده بودند، یکی از مواردی که مورد اعتراض قرار گرفت، شروع واکسیناسیون برای کودکان است. علاوه بر آن، کارکنان بخش درمان و آموزش هم باید به‌صورت اجباری واکسن بزنند.
تظاهرات در شهرهای استرالیا، ‌عموما صلح‌آمیز بوده و به جز یک مورد، کسی بازداشت نشده است. پلیس گفته است که زنی به یک افسر پلیس حمله کرده و به همین‌خاطر بازداشت کرده است. قرار است او به ‌زودی در دادگاه حاضر شود. در اتریش اما کمی خشونت بیشتر بود و پلیس چند نفر را بازداشت کرد. معترضان در این شهر همچنین به خبرنگارانی که برای پوشش تظاهرات آمده بودند، با برف و یخ حمله کردند و به گفته یک پلیس،  خبرنگاری به‌خاطر حمله معترضان آسیب دیده است.
تظاهرات در اتریش، علاوه بر وین در شهرهای دیگری هم برگزار شده است؛ در منطقه کلاگن‌فورت حدود 2هزار و 500نفر دست به اعتراض زده‌اند و تجمع کوچکی در حد 150نفر هم در لینتس روی داده است.

کوتاه از کرونا 

 مقامات در منطقه نیو ساوث‌ولز استرالیا، از بستری شدن نخستین بیمار مبتلا به اومیکرون خبر داده‌اند.
  انگلیس اعلام کرده که نخستین مبتلایان به‌گونه اومیکرون در این کشور، در بیمارستان بستری شده‌اند.  دانشمندان هشدار داده‌اند درصورتی که محدودیت‌های بیشتری اعمال نشود، این کشور در‌ماه ژانویه شاهد اوج‌گیری بسیار شدید مبتلایان به‌گونه جدید کرونا خواهد بود.
  آلمان اعلام کرده است که واکسیناسیون را به‌صورت محدود برای کادر درمان در این کشور اجباری خواهد کرد. بر این اساس کارمندان خانه‌های سالمندان و کلینیک‌های درمانی باید تا میانه بهار یا کارت واکسن ارائه کرده و یا ثابت کنند که یک‌بار بیمار شده و بهبود پیدا کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید