• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 21 آذر 1400
کد مطلب : 147870
+
-

دوز سوم راه مقابله با اومیکرون

دانشمندان دریافته‌اند که 3دوز واکسن کووید-19 می‌تواند 75درصد مردم را در برابر ابتلا و علائم این بیماری محافظت کند

دانش
دوز سوم راه مقابله با اومیکرون

زهرا خلجی- خبر‌نگار

 تحقیقات جدید نشان داده است که تزریق دوز سوم یا تقویتی،کلید محافظت در مقابل سویه‌های جدید ویروس کروناست و باید کاملا جدی گرفته شود.
دانشمندان انگلیسی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که 2دوز از واکسن کووید-19برای جلوگیری از ابتلا به واریانت اومیکرون ویروس کرونا کافی نیست. به گزارش بی‌بی‌سی، تجزیه و تحلیل اولیه از موارد ابتلا به اومیکرون و دلتا در انگلیس نشان می‌دهد که واکسن‌ها در جلوگیری از ابتلا کم‌اثر بودند.
اما دوز سوم و تقویت‌کننده واکسن‌ها در جلوگیری از علائم در 75درصد از افراد مؤثر بوده است. یکی از عمده نگرانی‌ها از زمان بروز گونه پرجهش اومیکرون این بود که می‌تواند اثرات واکسن و آنتی‌بادی‌های حاصل از ابتلای قبلی را زیر سؤال ببرد.
بر این اساس، آژانس سلامت انگلیس داده‌های تجزیه و تحلیل‌شده از 581مورد ابتلا به اومیکرون و هزاران مبتلا به دلتا را برای تخمین زدن میزان اثربخشی واکسن‌ها در برابر گونه جدید منتشر کردند. آنالیزها براساس داده‌های محدود بود اما نشان‌دهنده افت چشمگیر در اثربخشی واکسن‌های کووید-19 آسترازنکا و فایزر بود. از طرفی محافظت 75درصدی در برابر علائم کووید-19 پس از تزریق دوز تقویت‌کننده نشان‌دهنده این بود که این اثربخشی همچنان به پای میزان محافظت در برابر گونه‌های پیشین بیماری نمی‌رسد. با اینکه داده‌های کافی برای تحلیل اثربخشی واکسن‌های مدرنا و جانسون در دست نبود، اما با توجه به کاهش اثر فایزر و آسترازنکا، دلیلی ندارد که تصور کنیم تفاوتی در این بین وجود دارد. با این حال، آژانس امنیت سلامت انگلستان می‌گوید واکسن‌ها همچنان در مقابل ابتلا به نوع وخیم کووید که در اثر آن بیمار نیاز به بستری در بیمارستان دارد، محافظت خوبی ارائه می‌دهد.
تاکنون در انگلیس حدود 22میلیون نفر دوز تقویت‌کننده واکسن را تزریق کرده‌اند اما حتی اگر همه این دوز را بگیرند اثربخشی کمتر واکسن همچنان میلیون‌ها نفر را مستعد علائم می‌کند. داده‌های دنیای واقعی از مطالعات آزمایشگاهی که نشانه کاهش 40برابری توانایی آنتی‌بادی‌های افراد 2دوز واکسینه‌شده در از بین بردن ویروس است، حمایت می‌کند.
با این حال تنها مورد خوشبینانه این است که واکسن‌ها همچنان از بستری‌شدن جلوگیری می‌کنند. با این حال، ‌افزایش ابتلا به اومیکرون حتی اگر خفیف هم باشد همچنان می‌تواند مشکل‌ساز باشد چراکه یک موج بزرگ و ناگهانی می‌تواند منجر به این شود که همه افرادی که هنوز آسیب‌پذیر هستند به مراقبت‌های بیمارستانی نیاز پیدا کنند.
آژانس امنیت سلامت انگلیس تخمین می‌زند که بیش از نیمی از کل مبتلایان در این کشور تا اواسط دسامبر مربوط به اومیکرون خواهد بود و اگر رشد بی‌وقفه ادامه یابد، تا پایان‌ ماه بیش از 100هزار ابتلا در روز وجود خواهد داشت.
دکتر مری رامسای، رئیس بخش ایمنی‌سازی‌ آژانس امنیت سلامت انگلیس می‌گوید:‌ ما انتظار داریم که واکسن‌ها در برابر ترکیب‌های جدی کووید-19محافظت بالاتری نشان دهند بنابراین اگر هنوز 2دوز اولیه واکسن خود را نزده‌اید، حتما سریع‌تر آن را انجام دهید.

سازنده واکسن فایزر:  3دوز واکسن لازم است

پروفسور اوگور شاهین، سازنده واکسن بیوان تک- فایزر مبتنی بر پلتفرم Mrna درباره بحران اخیر گونه اومیکرون ویروس کرونا گفت: این‌گونه جدید من را نگران کرد. برای ویروس یک پیشرفت غیرقابل پیش‌بینی بود که حتی در چند روز ابتدایی ما را گیج کرده بود چون نمی‌دانستیم با چه چیزی روبه‌رو هستیم. اما خوشبختانه معلوم شد که جهش‌ها فقط یک نوع فرار جزئی است که در اصل با واکسیناسیون قابل کنترل است. البته هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره این ویروس هست اما ما برنامه‌ای برای پیدا کردن پاسخ‌های سؤال‌هایمان داریم تا با آنها به جلو حرکت کنیم. از بهار امسال ما خودمان را برای واریانت‌های جدید آماده کرده‌ایم.
او درباره مطالعات اولیه درباره عملکرد واکسن فایزر در برابر اومیکرون گفت: ما 5 یا 6سناریو ایجاد کرده بودیم. این نتیجه اولیه بهترین نتیجه‌ای است که در این شرایط ممکن بود. طبق داده‌های اولیه، 3دوز واکسن به‌طور قابل توجهی ویروس را خنثی می‌کند. داده‌های بیشتر نشان می‌دهد که حفاظت چقدر قوی است و تا چه حد طول می‌کشد.
شاهین درباره اینکه چه مدت پس از تزریق دوز دوم نیاز به دوز تقویت‌کننده هست، گفت: شرایط تغییر کرده است. 2دوز از هیچ واکسنی در برابر گونه اومیکرون محافظت‌کننده کامل نیست. اگر اومیکرون همچنان به انتشارش ادامه دهد، که نشان می‌دهد اینگونه خواهد بود، آن وقت یک توجیه علمی برای تزریق دوز تقویت‌کننده بعد از 3‌ماه وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید