• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 17 آذر 1400
کد مطلب : 147627
+
-

سقوط 43درصدی ارزش سهام عدالت

در یک سال گذشته مجموع ارزش سبد سهام عدالت در بورس 43درصد، معادل 9میلیون تومان، کاهش یافته است

آمارها نشان می‌دهد ارزش سبد سهام عدالت در یک سال گذشته 43درصد، صندوق پالایش یکم معادل 40درصد و ارزش صندوق دارا یکم بیش از 65درصد کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌های حمایتی دولت قبل در بورس، برای بهبود معیشت از طریق سرمایه‌گذاری در سهام موفق نبوده است.
به گزارش همشهری، سال گذشته و همزمان با رشد شاخص‌های بورس سیاست آزاد‌سازی‌ سهام عدالت بعد از یک دهه در بورس به اجرا درآمد که یکی از اهداف دولت با توجه به رشد تورم حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بود. در آن زمان با توجه به رشد شاخص‌های بورس آزاد‌سازی‌ سهام عدالت به رشد ارزش سبد سهام عدالت منجر شد. سبد سهام عدالت مجموعه‌ای از 49شرکت است. پارسال مجموع ارزش سبد سهام عدالت، در نقطه اوج، تا 20میلیون تومان هم بالا رفت. بعد از آن، به‌دنبال آغاز نزول بورس، از 20مرداد پارسال، ارزش سبد سهام عدالت شروع به نزول کرد و دیروز به پایین‌ترین حد خود، از زمان اجرای سیاست آزاد‌سازی‌ سهام عدالت رسید.

کاهش ارزش سهام عدالت
آمارها نشان می‌دهد میزان افت سبد سهام عدالت حتی از میزان نزول شاخص بورس هم بیشتر بوده است. از زمان آغاز نزول شاخص‌های بورس، در مرداد‌ماه پارسال تاکنون، شاخص بورس 35درصد افت کرده است اما طبق تازه‌ترین داده‌ها، ارزش سبد سهام عدالت در همین مدت 43درصد افت کرده است. هم‌اکنون ارزش دارایی‌های مشمولانی که 532هزار تومان به آنها سهام اختصاص یافته است به 11میلیون و 800هزار تومان رسیده که نشان می‌دهد ارزش سبد سهام مشمولان سهام عدالت در این مدت 9میلیون تومان کاهش یافته است. این نزول اما فقط شامل سهام عدالت نیست و ارزش 2 صندوق سرمایه‌گذاری مهم که دولت سال قبل همزمان با آزاد‌سازی‌ سهام عدالت و با همان سیاست حمایت از قدرت معیشت، سهامشان را فروخت نیز در این مدت با افت قابل توجهی مواجه شده است.

صندوق پالایش و دارا یکم
سال گذشته و اندکی بعد از آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در بورس، دولت وقت تصمیم گرفت سهام بانک‌ها، بیمه‌ها و پالایشگاه‌ها را نیزدر قالب 2صندوق سرمایه‌گذاری مجزا واگذارکند. دولت قبل در زمان پذیره‌نویسی یونیت‌های این دو صندوق مدعی شد، خریداران با خرید این صندوق‌ها می‌توانند سود مناسبی به‌دست آورند، بر همین اساس در ابتدای سال گذشته، صندوق دارا یکم مشتمل بر سهام بانک تجارت، صادرات، ملت و بیمه اتکایی امین و البرز پذیره‌نویسی شد و چند‌ماه بعد، بخشی از سهام پالایشگاه نفت تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس در قالب صندوق پالایش یکم به عموم متقاضیان عرضه شد. اکنون یک سال بعد از عرضه این دو صندوق آمارها نشان می‌دهد خریداران این واحدها نه فقط نتوانسته‌اند سودی شناسایی کنند بلکه ارزش دارایی آنها نصف ‌شده است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد قیمت هر واحد از صندوق دارا یکم، از دهم تیر‌ماه پارسال تاکنون، 65درصد افت کرده و از محدوده 30هزار تومان به 10هزار و 900تومان رسیده است. همین روند در مورد پالایش یکم هم اتفاق افتاده و قیمت هر یونیت این صندوق از آذر‌ماه پارسال تاکنون، با 40درصد کاهش، از 11هزارو 600تومان به مرز 7هزار تومان رسیده است. این نزول در شرایطی اتفاق افتاد که دولت قبل بر این باور بود که واگذاری این سهام می‌تواند درآمد مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند؛ با این حال در همان دوره بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که دولت به‌دلیل کسری بودجه صرفا در تلاش است از طریق فروش سهام این شرکت‌ها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری، بخشی از کسری بودجه‌اش را جبران کند. پیش از واگذاری این صندوق، سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام شرکت‌های موجود در این صندوق‌ها را برای فروش به خریداران عمده آگهی کرده بود اما سهام این شرکت‌ها خریدار نداشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید