• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147308
+
-

اومیکرون؛ جهان در دوگانه وحشت و آرامش

جهان نما
اومیکرون؛ جهان در دوگانه وحشت و آرامش

همزمان با هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره پیامدهای اقتصادی انتشار گونه اومیکرون، سازمان بهداشت جهانی گفته که مردم نباید از این ویروس جهش‌یافته وحشت کنند.
اخبار انتشار گونه جدید ویروس کرونا، قبل از جهانگیری واقعی این گونه، اقتصاد جهانی را به لرزه درآورده اما سازمان بهداشت جهانی از مردم خواسته است که از آن وحشت نکنند.
به گزارش الجزیره، دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی گفته که هنوز زود است درباره تغییر واکسن‌ها برای افزایش کارآمدی آنها علیه این گونه جدید صحبت کنیم و کسی نباید وحشت کند. سومیا سوامیناتان گفته است: «مردم باید آماده و محتاط باشند، اما وحشت نکنند. ما امروز در شرایط متفاوتی از ابتدای سال2020 هستیم، می‌دانیم چه کار باید کنیم و می‌دانیم چه چیزی به کارمان می‌آید و کار می‌کند.»  سوامیناتان در حالی از لزوم خونسردی مردم صحبت کرده که بازارها، مدت‌هاست به لرزه افتاده‌اند و هنوز هیچ مرگی به‌خاطر اومیکرون گزارش نشده، اما صندوق بین‌المللی پول مجبور شده پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی را کاهش دهد. کریستالینا جیورجیه‌وا، رئیس این صندوق گفته است: «یک گونه جدید که می‌تواند به سرعت انتشار یابد، می‌تواند اعتماد به نفس بازارها را از بین ببرد و ما احتمالا شاهد پایین‌آوردن پیش‌بینی‌هایمان در اکتبر برای رشد جهانی خواهیم بود.» صندوق بین‌المللی پول در آخرین پیش‌بینی خود گفته بود که رشد جهانی امسال 5.9درصد و در سال آینده میلادی، 4.9درصد خواهد بود اما بعد از انتشار گسترده گونه دلتا، آمریکا و دیگر اقتصاد‌های بزرگ دنیا شاهد افت شدید میزان رشد اقتصادی خود بوده‌اند. جیورجیه‌وا گفته که حتی قبل از انتشار این گونه جدید، صندوق نگران بهبود اقتصادی دنیا بوده است.
اوضاع به‌گونه‌ای شده است که صندوق‌که پیش‌تر نگرانی خاصی درباره تورم نداشت، درباره بازگشت تورم به اقتصادهای بزرگ هشدار داده است؛  برای نمونه، به‌گفته جیورجیه‌وا، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، با توجه به شرایط فعلی، احتمالا به جای سال2023 در همین سال2022 مجبور خواهد شد نرخ بهره را افزایش دهد. بازار نفت اما بعد از واکنش اولیه به انتشار اخبار این گونه، آرام شده و دیروز برای ششمین هفته متوالی، قیمت‌ها پایین آمد. بازار آخرین بار در سال2018 شاهد این میزان افت قیمت نفت بوده است.
گونه اومیکرون که سازمان بهداشت جهانی آن را «نگران‌کننده» خوانده، تا حالا در 39 کشور دنیا مشاهده شده اما تا عصر دیروز، حتی باعث مرگ یک نفر هم نشده بود. دیروز، آمریکا، زامبیا و استرالیا هم به لیست کشورهایی که این گونه در آنها مشاهده شده اضافه شدند.  سازمان بهداشت جهانی گفته که ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا جزئیات بیشتری از این گونه مشخص شود؛ ازجمله اینکه چه میزان عفونی است و اینکه آیا در برابر واکسن‌ها مقاوم است یا نه. به گزارش گاردین، مایکل رایان، مدیر موارد اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفته است: «ما به‌زودی تمامی پاسخ‌هایی راکه همه می‌خواهند بدانند‌ پیدا خواهیم کرد.» با وجود نگرانی‌ها درباره این گونه، تا دیروز هیچ مورد مرگ‌ومیری به‌خاطر آن گزارش نشده بود. اما سرعت انتشار آن باعث شده هشدارهایی درباره افزایش شدید موارد ابتلا به کرونا در اروپا مطرح شود. بر این اساس، موارد ابتلای کرونا در اروپا، ‌در ماه‌های پیش‌رو، 50درصد بیشتر خواهد شد.
با همه اینها، نخستین توصیه سازمان بهداشت جهانی، حفظ خونسردی است. سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی گفته است: «این چیزی نبود که ما بخواهیم. ما اصلا نمی‌خواستیم یک گونه جدید ظاهر شود، ما تا همین‌جا شاهد ظهور چند گونه جدید بوده‌ایم. (ظهور یک گونه جدید) نگران‌کننده است، ما نمی‌خواستیم چنین چیزی در دنیا منتشر شود، اما کاملا هم غافلگیر نشدیم و فکر می‌کنم خیلی بهتر از گذشته آماده‌ایم تا با آن مقابله کنیم.» او گفته است که همچنان 99درصد موارد ابتلا در سراسر جهان به‌خاطرگونه دلتاست. برخی، بروز این گونه جدید در آفریقا را ناشی از نابرابری جهانی در توزیع واکسن می‌خوانند و معتقدند اگر کشورهای پیشرفته، فقط در مسئله دسترسی به واکسن به فکر خودشان نبودند، دنیا امروز شاهد این وضعیت نمی‌بود. 
فرانچسکو روچا، رئیس سازمان جهانی صلیب سرخ در این‌باره گفته است: «جامعه علمی هشدار داده بود. ‌این جامعه در چند مورد هشدار داده بود که گونه‌های جدید، در جاهایی که نرخ واکسیناسیون به‌شدت پایین است امکان ظهور دارند. واقعا شوکه‌کننده است که هنوز متوجه نشده‌ایم چقدر به هم ارتباط داریم. اومیکرون، شاهد آشکار این بی‌توجهی ماست.»
 سازمان بهداشت جهانی گفته است اومیکرون، فعلا در میزان آلوده‌کردن افراد، بعد از گونه دلتا قرار دارد با این حال دانشمندان در اروپا و استرالیا پیش‌بینی کرده‌اند که این گونه جدید، در ماه‌های آینده باعث آلودگی بیشتریخواهد شد. با وجود اینکه مبتلایان به این گونه، به‌صورت کلی عوارض زیادی از خود نشان نداده‌اند، سازمان بهداشت جهانی از رده‌بندی بیماری ناشی از این گونه به‌عنوان بیماری نه‌چندان جدی خودداری کرده است؛ چون ممکن است در آینده، روند تغییر کند. سازمان بهداشت جهانی همچنین هنوز شواهد قطعی درباره اثر این گونه بر عملکرد آنتی‌بادی‌ها پیدا نکرده است. 
سوامیناتان گفته است: «به‌نظر می‌رسد که این گونه می‌تواند از برخی ایمنی‌های طبیعی از موارد پیشین ابتلا عبور کند. اما این واقعیت که افراد چندان مریض نمی‌شوند، به این معناست که واکسن‌ها همچنان از افراد محافظت می‌کنند و ما می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده هم چنین باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید