• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14727
+
-

زنان کرمانشاهی در معرض افسردگی هستند

در کرمانشاه افسردگی در خانم‌ها بالاتر از آقایان است و حدود 35 درصد از زنان کرمانشاه بدون تحصیلات و شغل افسرده هستند

خانواده
زنان کرمانشاهی در معرض افسردگی هستند




مرضیه قاسمی| کرمانشاه- خبرنگار: 

کرمانشاه یکی از شهرهایی است که با هزارتوی مشکلات مواجه است آمار جرایم اجتماعی، طلاق، بیکاری و... به دلیل مشکلات در این شهر براساس گفته کارشناسان بالاست. 
در زمینه بهداشت روان زنان، با شهروندان کرمانشاهی به صحبت نشستم، اغلب افراد هیچ تعریفی از بهداشت روانی نداشتند و تنها نبود بیماری را گواه بهداشت روانی قلمداد می‌کردند.


وضعیت بهداشت روانی‌ نامناسب است

یکی از شهروندان، بهداشت روانی را این گونه تعریف می‌کند: وجود بهداشت روان یعنی فرد از نظر روحی و جسمی بیمار نیست. «پریسا نجفی» که زنی 40 ساله است و برای تهیه دارو به داروخانه مراجعه کرده است، ادامه می‌دهد: خیلی با این مقوله آشنایی ندارم اما همین را می‌دانم که وضعیت بهداشت روانی در کرمانشاه به‌ویژه در بین زنان بسیار نا مناسب است.
وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد سطح سواد و آگاهی زنان در مواجه با بهداشت روان بسیار پایین است و هیچ نهادی نبوده که این موارد را برای زنان تعریف و آنان را آگاه  کند. یکی دیگر از شهروندان در این باره می‌گوید: بهداشت روانی، اسمش را شنیده ام اما نمیدانم به چه معناست.


کمبود فضاهای تفریحی و افسردگی

این بانو درباره علت مراجعه اش به روانپزشک می‌گوید: اختلافات زیادی با همسرم داشتم، با مشکلات فقر و نداری‌اش ساختم. ما از طبقه محروم جامعه هستیم اما اخلاق تعصبی و بد همسرم بسیار در روح و روانم تاثیر گذاشت.  این شهروند با اشاره به کمبود فضاهای تفریحی استان و نقش آن در افسردگی زنان، بیان می‌کند: فضاهای تفریحی برای زنان در شهر زیاد وجود ندارد و همین مسئله باعث شده اغلب زنان از تفریحات خود بگذرند. «مهتاب» 49 ساله نیز می‌گوید: 6سال است که طلاق گرفته ام و دو تا از فرزندانم با وجود داشتن تحصیلات بیکار هستند. همسرم بسیار بد اخلاق بود و مادرش در زندگی ام بسیار دخالت می‌کرد. فشارهای روانی زیادی را متحمل شدم تا جایی که حس کردم دیگر حتی  نمی توانم امور ساده زندگی ام را هم بگذرانم و این شد که به دکتر مراجعه کردم.


نبود پارک ورزشی برای زنان

وی نیز از کمبود مکان‌های تفریحی و ورزشی برای زنان در سطح شهر گلایه و عنوان  می کند: فضاهای تفریحی وجود ندارد. ما در یک محله فقیرنشین هستیم و حتی یک پارک هم در نزدیکی ما وجود ندارد، با ورزش هم میانه‌ای ندارم.این جور چیزها هزینه‌های اضافه می‌خواهد که ما نداریم. «سیمین شریفی» می‌گوید: با وجود مشکلات زیادی که دارم سعی می‌کنم روحیه خوبی داشته باشم و اما گاهی کم می‌آورم و از زندگی ام خسته می‌شوم.


زنان کرمانشاهی از امکانات تفریحی محرومند

وی نیز با گلایه از مسئولان بیان می‌کند: فکر می‌کنم نهادهای فرهنگی و ورزشی برای زنان جایگاهی قایل نیستند. بسیاری از زنان کرمانشاهی از فضاهای ورزشی و تفریحی محرومند. خود من برای رفتن به یک باشگاه ورزشی باید راه زیادی را طی کنم. زنان در جامعه ما از همه چیز محرومند و کسی به آن‌ها توجه ندارد.
 نبود امنیت در پارک‌های عمومی باعث شده زنان خیلی به این فضاها نروند. همین مسئله باعث گوشه نشینی و انزوای زنان و در نتیجه به مرور، افزایش افسردگی در بین زنان شده است. بیماری‌های پوکی استخوان، چاقی و سایر بیماری‌ها به خاطر کم تحرکی زنان بسیار شایع است و همه اینها به این است که به زنان جامعه توجه نمی‌شود.


افسردگی 35 درصد از زنان کرمانشاه

دکتر «سید علیرضا سیف الاسلامی» دارای بورد تخصصی اعصاب و روان و پزشک معتمد پزشکی قانونی در این زمینه به همشهری می‌گوید: بهداشت روان به معنای سلامت روحی و روانی و در کنار آن، وجود سلامت جسمانی است. یعنی فرد همراه با سلامت جسمانی از لحاظ وضعیت روحی، روانی و فکری در حد نرمال و منطقی باشد.
وی درباره شاخصه‌های بهداشت روانی، می‌گوید: توانایی عملکرد فرد، قدرت انطباق با محیط، وضعیت روحی و روانی، علایم حیاتی مانند خواب و اشتها، قدرت ارتباط با دیگران... می‌تواند شاخصه‌های بسیار مهمی از وضعیت روحی و روانی فرد شود ولی مهم‌ترین معیار شاخصه روحی و روانی، عملکرد شخص در محیط و اجتماع است. 

سیف الاسلامی درباره افسردگی به عنوان یکی از بیماری برهم زننده بهداشت روان، می‌گوید: شیوع افسردگی نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل جهان در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.‌ در کرمانشاه افسردگی در خانم‌ها بالاتر از آقایان است و حدود 35 درصد از زنان کرمانشاه  بدون تحصیلات و شغل افسرده هستند که نیاز به درمان دارند. 
 این متخصص با اشاره به این‌که خیلی از افراد به‌ویژه زنان ترجیح می‌دهند با بیماری روانی خود بسازند و پیش متخصصین رشته‌های دیگر بروند و درمان‌های ناقص ببینند، اظهار می‌کند: این‌گونه افراد ترس از این دارند که نکند به آن‌ها بیمار روانی گفته شود ولی خوشبختانه با افزایش فرهنگ بتدریج که سطح آگاهی مردم بالاتر می‌رود این مشکل کمتر می‌شود.

قابل مشاهده است که تا 5 سال پیش چه تعداد افراد به عنوان بیمار به روانپزشک مراجعه می‌کردند.آن‌ها شاید برای یک تشخیص‌های خاص و خیلی سخت مراجعه می‌کردند. تعدادی از افراد دیر مراجعه می‌کنند یا اصلا مراجعه نمی‌کنند و زمانی مراجعه می‌کنند که سالیان سال از شیوع بیماریشان گذشته است. سیف الاسلامی درباره محیط کار و ارتباط آن با بیماری‌های روانی اضافه می‌کند: اکثر افراد شاغل تعداد زیادی از ساعات شبانه روز را در محیط کار خود می‌گذرانند.شرایط و دغدغه‌های کاری نیز می‌تواند باعث بیماری روانی و یا درمان بیماری روانی شود. 

وی می‌افزاید: مسلم است که اگر محیط کاری آرام نباشد؛ این تنش به زندگی، همسر و فرزندان و در مجموع تمام اطرافیان فرد نیز سرایت می‌کند و دیگران نیز خواه ناخواه از این موضوع متاثرخواهند شد. وی درباره اضطراب و استرس نیز می‌گوید: استرس لازمه زندگی و امری طبیعی است ولی زمانی غیر طبیعی می‌شود که از یک اضطرابی غیر معمول نسبت به یک محرک طبیعی داشته باشید و واکنش شما خیلی بیشتر از حد نرمال شود.این متخصص درباره نقش محیط‌های اجتماعی در کاهش بیماری‌های روانی به‌ویژه افسردگی می‌گوید:افراد جامعه به صورت حلقه‌های زنجیر به هم وصل هستند و اگر هر کدام از این‌ها ایراد داشته باشد، بدون شک حلقه‌های بعدی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید