• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14725
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O8vB
+
-

بسته حمایتی از اصناف در پیچ و خم مشکلات

وعده پرداخت تسهیلات به اصناف اصفهان هنوز محقق نشده است

اصناف
بسته حمایتی از اصناف در پیچ و خم مشکلات




نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:

سال گذشته بود که پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنوف تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید و قرار بر این بود که به‌زودی اجرا شود. بسته‌ای که گفته می‌شد در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار خواهد گرفت تا پس از مدت‌ها رکود، رونقی به بازار این اصناف تزریق شود. اما خبر‌ها حاکی از آن است که هنوز این تسهیلات پرداخت نشده است. 
 

موانع بر سر راه 

وجود بیش از 100 هزار واحد صنفی در شهر اصفهان که تعدادشان از استانداردهای جهانی بسیار بیشتر است، واقعیتی تلخ است. موضوع دیگر رکود این واحدهای صنفی در چند سال اخیر است به ‌طوری که اغلب فعالان واحدهای صنفی از کمبود نقدینگی به ‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات خود نام می‌برند.

با این اوصاف بود که بر اساس برنامه‌ریزی دولت، در اواخر سال 95 برای رونق اقتصادی کشور چنین مقرر شد که تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی و صنعتی ارائه شود. پس از مدتی، بخش کشاورزی و اصناف نیز مشمول این طرح شدند. این پیشنهادی بود که از سوی اتاق اصناف ارائه شد و بسیاری از مسئولان چون معاون اول رئیس‌جمهور و قائم‌مقام جدید وزیر صنعت به آن نظر مساعدی داشتند. قرار شد از سوی وزارت صنعت 10 هزار میلیارد تومان به اصناف تولیدکننده کشور داده شود. در این زمینه معاون وقت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد رئیس کل ‌بانک مرکزی در خرداد 96 طی بخشنامه‌ای پرداخت تسهیلات بانکی به اصناف را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است. اما آن‌گونه که از سوی اغلب مسئولان مربوطه اظهار می‌شود، با وجود همه وعده‌ها در زمینه ارائه بسته حمایتی به اصناف، تاکنون خبری از پرداخت این تسهیلات به اصناف نبوده است. 


2 هزار درخواست برای دریافت تسهیلات

«رسول جهانگیری» که رئیس اتاق اصناف اصفهان است با بیان اینکه تاکنون 2 هزار درخواست‌کننده برای دریافت بسته حمایتی اصناف داشته‌ایم، می‌گوید: متأسفانه بخش بزرگی از این درخواست‌ها جامه عمل نپوشیده است. زمانی که این پرونده‌ها از کانال اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌گذرد با موانع بسیاری برخورد می‌کند. 

وی یاد‌آور می‌شود: وام پرداختی به اصناف دارای سقف خاصی نیست. کارگروهی وجود دارد که میزان آن را برای هر صنف مشخص می‌کند ولی پس از تشخیص کارگروه، مراحل دریافت آن با شرایط بسیار دشواری چون تعیین چند ضامن روبه‌رو است. به گفته این مسئول، این شرایط در حالی وجود دارد که نحوه بازپرداخت این تسهیلات با دیگر وام‌ها تفاوتی ندارد. با وجود آنکه این وام با بهره ‌بانکی 18‌ درصد ارائه می‌شود، عده‌ای به دریافت آن متمایل هستند. با این حال، موانع بسیاری برای دریافت آن وجود دارد به‌طوری که تا به حال تعداد بسیار اندکی موفق به استفاده از بسته حمایتی شده‌اند. 

جهانگیری می‌گوید: اصفهان شهری است که واحدهای صنفی تولیدی و فنی فراوانی دارد تا آنجا که تعداد فعالان تولیدی آن بیشتر از صنف‌های خدماتی است. بنابراین با حمایت و تزریق تسهیلات به آنها می‌توان علاوه بر خروج از رکود و کمک به رونق تولید، فرصت‌های شغلی زیادی را فراهم آورد. 
رئیس اتاق اصناف اصفهان اظهار می‌کند: چون کمبود نقدینگی به عنوان مشکل اصلی واحدهای تولیدی شناخته می‌شود، واضح است که رفع آن تولید محصول باکیفیت‌تر و رونق تولیدات داخلی را در پی خواهد داشت. وی تصریح می‌کند: قرار هم بر آن بود که این بسته حمایتی برای توسعه اصناف و فعال شدن آنها به کار رود و امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک چنین شود. 


درخواست اصناف در حال پیگیری است

«اسرافیل احمدیه» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این زمینه می‌گوید: اصناف متقاضی تسهیلات لازم است با ثبت‌نام در سامانه اختصاصی برای درخواست آن اقدام کنند. آنها به ستاد تسهیل استان ارجاع داده می‌شوند و پس از بررسی و تصویب، درخواستشان به بانک عامل فرستاده می‌شود. 
این مسئول تصریح می‌کند: این تسهیلات به 2قسمت کمتر از 100 میلیون تومان و بیشتر از 100میلیون تومان تقسیم می‌شود که مبلغ آن به صنف متقاضی بستگی دارد. 
وی می‌افزاید: تا به حال بخشی از آن پرداخت شده است. اکنون نیز صنف‌هایی که برای بهره‌گیری از خدمات و تسهیلات بانکی پرونده تشکیل داده‌اند، درخواستشان پیگیری شده است و پس از طی مراحل قانونی وام آنها پرداخت خواهد شد. 


هیچ بانک عاملی به درخواست‌کنندگان وام نداده است

«اکبر عشوریون» رئیس اتحادیه صنف خدمات فنی ماشین‌آلات سنگین اصفهان در مورد پرداخت بسته حمایتی به اصناف بیان می‌کند: بسته حمایتی ویژه اصناف که در نیمه دوم سال گذشته پرداخت آن از طرف دولت اعلام شد، در حد شعار ماند و تاکنون واحدهای صنفی هیچ تسهیلاتی با این عنوان دریافت نکرده‌اند. 
به گفته این مسئول، افراد زیادی در زیرمجموعه صنفی که مدیر آن هستم و همچنین سایر اتحادیه‌های صنفی برای دریافت این وام ویژه درخواست داده‌اند، اما تاکنون هیچ بانک عاملی به درخواست‌کنندگان وام نداده است. 

عشوریون با اشاره به رکود اقتصادی و نیاز به نقدینگی در واحدهای تولیدی و خدمات فنی تأکید می‌کند: متأسفانه بسته حمایتی اصناف نیز همانند سایر وام‌های بانکی با سود بازپرداخت 18‌درصد داده می‌شود که این نرخ بهره ‌با منطق تولید سازگاری ندارد. وی می‌افزاید: واحدهای صنفی به نقدینگی نیاز دارند. از سوی دیگر، برخی از کارگاه‌های صنعتی یا خدماتی هم با دریافت این وام‌ها - هرچند نرخ سود زیادی داشته باشد - می‌توانند کسب و کار خود را توسعه دهند و نیروی کار بیشتری را جذب کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید