• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 7 آذر 1400
کد مطلب : 146632
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YE8K9
+
-

گردشگری «ایثار و شهادت» در خراسان جنوبی

خراسان جنوبی استانی در مسیر زوار امام رضاع و «قهستان» آن، شهری خوش‌آب‌وهواست که ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری ایثار و شهادت را دارد

گردشگری
گردشگری «ایثار و شهادت» در خراسان جنوبی

میراث به‌جا مانده از سال‌های دفاع‌مقدس به‌عنوان بخشی از تاریخ معاصر ما ارزش معنوی بسیاری دارد؛ ارزشی که باید زمینه‌های حفظ و ارائه بیشتر آن را فراهم کرد. قهستان در خراسان‌جنوبی شهری با تاریخ کهن و افتخارات معاصر است و داشتن مجموعه‌ای از تمثال شهدا در گلزار شهدای گمنام در کنار طبیعت زیبا و صنایع‌دستی ارزشمند، این شهر را دیدنی کرده است. به گزارش همشهری، همین پیشینه موجب شده است که استاندار خراسان‌جنوبی پیشنهاد دهد قهستان به قطب گردشگری ایثار و شهادت تبدیل شود. به‌گفته حمید ملانوری توجه به هرکدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند نگاه کشور را به این منطقه جلب کند و به توسعه اشتغال بینجامد.

موزه‌ای از تاریخ دفاع‌مقدس
قهستان یکی از بخش‌های شهرستان مرزی درمیان است. فرماندار این شهرستان درباره ویژگی‌های قهستان به همشهری می‌گوید: قهستان به‌اندازه 4شهرستان دیگر استان رزمنده و شهید در دوران دفاع‌مقدس داشته است. جالب اینکه در محوطه مسجد امام‌حسین(ع) شهرستان و محل تدفین شهدای گمنام، تمثال 600شهید کشور و استان ساخته و نصب شده است. کنار هر تمثال هم مشخصات شهدا قرار دارد. این محوطه مشابه یک موزه می‌تواند جذاب بوده و برای کسانی که از آن بازدید می‌کنند جالب توجه باشد.
حسینعلی ‌بخشی با بیان اینکه قهستان 102شهید در جنگ تحمیلی داشته، می‌گوید: به جز این بخش، قهستان مزارع متعددی دارد که در فصل‌های مختلف زیبایی آن بسیار دیدنی است. همچنین جاذبه‌های طبیعی، مجتمع تفریحی- گردشگری، مسجد جامع درخش، حوزه علمیه درخش و قلعه درخش از دیگر جاذبه‌های این منطقه است که می‌تواند مکانی جالب توجه برای گردشگران باشد.
وی با بیان اینکه قهستان شهری طولی است و به همین دلیل زمین مسکونی و کشاورزی در آن محدود است، می‌افزاید: خشکسالی‌های اخیر هم کشاورزی در این منطقه را با مشکل مواجه کرده است و به همین دلیل بسیاری تمایل دارند به مرکز استان یا خراسان رضوی مهاجرت کنند.
فرماندار شهرستان درمیان به‌دلیل وجود مزارع زرشک، یکی از راه‌های افزایش اشتغال را ایجاد صنایع تبدیلی در این زمینه می‎داند، اما معتقد است توسعه گردشگری هم می‌تواند مؤثر باشد.
 بخشی ادامه می‌دهد: با توجه به پتانسیل‌های تاریخی و طبیعی و ایثارگری منطقه، قهستان در فصل‎های مختلف می‌تواند پذیرای گردشگران باشد و حتی به‌عنوان مرکز گردشگری منطقه، زمینه سفر و بازدید از مناطق اطراف را هم برای گردشگران فراهم کند. توجه به گردشگری می‌تواند از مهاجرت جلوگیری کرده و موجب مهاجرت  معکوس شود.
وی ادامه می‌دهد: اگر روایتگری دفاع‌مقدس و زندگی شهدا در محوطه تمثال شهدا صورت گیرد، گردشگری ایثار و شهادت در این منطقه پربارتر خواهد بود. این موضوع جدا از گردشگری طبیعی این منطقه می‌تواند برای کودکان و نوجوانان خود شهرستان هم بسیار آموزنده باشد.

ایجاد گردشگری ایثار و شهادت زیرساخت می‌خواهد
اما پیشنهاد استاندار خراسان جنوبی برای تبدیل قهستان به قطب گردشگری ایثار و شهادت استان زیرساخت‌های زیادی نیاز دارد. مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در این‌باره به همشهری می‎گوید: استان خراسان جنوبی 2هزار شهید تقدیم کشور کرده است و در طول دوران دفاع‌مقدس هم بسیاری از مردم استان در جنگ حضور داشته‌اند. همچنین یکی از رخدادهای مهم تاریخ کشور یعنی حادثه طبس در استان ما رخ داده است. موقعیت جغرافیایی استان هم به شکلی است که شهروندان استان‌های جنوبی برای زیارت مشهد باید از این منطقه بگذرند. این موارد، زمینه‌ای را فراهم کرده است که خراسان جنوبی ظرفیت تبدیل به یکی از قطب‎های گردشگری ایثار و شهادت را داشته باشد.
حسن رمضانی با بیان اینکه خراسان جنوبی 960 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و 4 اثر تاریخی ثبت جهانی دارد، درباره شهر قهستان می‌گوید: قهستان به جز آثار تاریخی دارای مجموعه‎ای از یادمان شهداست که می‌تواند برای مردم و به‌ویژه جوانان استان و دیگر شهرهای کشور جالب توجه باشد.
وی با بیان اینکه برای تبدیل قهستان به قطب گردشگری ایثار و شهادت استان به زیرساخت‌های زیادی نیاز دارد، می‌افزاید: ساخت زیرساخت‌های رفاهی و بهبود راه‌های استان یکی از نیازهای مهم قهستان برای جذب گردشگر است. باید مطالعات لازم انجام شود و مشاورانی روی طرح تبدیل قهستان به قطب گردشگری ایثار و شهادت کار کنند تا بتوان بودجه موردنیاز این طرح را مشخص کرد. مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه این موضوع فقط در مرحله طرح پیشنهادی است، می‌گوید: درخواست ما از استاندار این است که به ایجاد زیرساخت‎های گردشگری استان کمک کنند تا بتوانیم طرح گردشگری ایثار و شهادت را اجرایی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید