• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144113
+
-

انتقال خانگی کووید-19 میان واکسینه‌شده‌ها

واکسن‌های کووید-19 تا حد زیادی از مرگ‌ومیر و بستری جلوگیری می‌کند اما همچنان امکان ابتلا به بیماری با وجود تزریق 2دوز واکسن وجود دارد

انتقال خانگی کووید-19 میان واکسینه‌شده‌ها

زهرا خلجی- خبر‌نگار

کارشناسانی که پرونده‌های خانگی در بریتانیا را مطالعه کرده‌اند هشدار می‌دهند که افراد واکسینه‌شده با 2دوز، به کووید-19 مبتلا شده و آن را به افرادی که با آنها زندگی می‌کنند منتقل کرده‌اند. به‌گزارش بی‌بی‌سی، از مدت‌ها پیش، متخصصان با مشاهده شواهد کافی، تأکید کردند افرادی که 2دوز واکسن کووید-19 زده‌اند، همچنان می‌توانند به اندازه افرادی که واکسن نزده‌اند مبتلا شده و سرایت‌دهنده ویروس باشند. حتی اگر این افراد بدون علائم یا علائم کمی داشته باشند، احتمال انتقال ویروس به سایر هم‌خانه‌های واکسینه‌نشده حدود 2نفر از 5نفر یا 38درصد است. اگر هم‌خانه‌ها به‌طور کامل واکسینه شده باشند، این میزان به یک نفر در 4نفر یا 25درصد کاهش می‌یابد.
کار تحقیقاتی مجله علمی بیماری‌های عفونی لانست نشان می‌دهد که چرا واکسینه‌شدن و محافظت بیشتر افراد همچنان مهم‌ترین حلقه اتصال به پایان پاندمی است. متخصصان هشدار می‌دهند که افراد واکسینه‌نشده نباید به اطرافیان واکسینه‌شده خود برای از بین‌بردن خطر ابتلا به عفونت اعتماد کنند. واکسن‌ها در پیشگیری از بیماری‌های وخیم کووید-19 و مرگ‌ومیر بسیار عالی عمل می‌کنند، اما در متوقف‌کردن عفونت‌ها، به‌ویژه از زمان ظهور گونه عفونی‌تر دلتا که در بریتانیا غالب است، کمتر مفید هستند. آنچه تاکنون مسجل شده این است که با گذشت زمان، محافظت ارائه‌شده در بدن توسط واکسن‌های موجود کاهش می‌یابد و نیاز به تقویت با دوزهای بیشتر به‌وضوح حس می‌شود.
به‌گفته کارشناسان، از آنجا که کانون خانواده، جایی است که بیشترین انتقال کووید-19 در آن رخ می‌دهد، منطقی‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلای همگانی در میان اعضای یک خانواده این است که هر عضو واجد شرایط، برای زدن واکسن تعلل نکند.

خطر در کمین است
طبق مطالعاتی که از سپتامبر2020 تا سپتامبر2021 روی 440خانوار در لندن و بولتون با انجام تست پی سی‌آر انجام شده است افرادی که 2دوز واکسن زده‌اند هرچند کم اما باز هم شانس ابتلا به‌گونه دلتا را در مقایسه با افراد غیرواکسینه دارند. همچنین به‌نظر می‌رسد به اندازه واکسن‌نزده‌ها، عفونت وارد بدن شود. با این حال افراد واکسینه‌شده عفونت را سریع‌تر از بین می‌برند، اما اوج بار ویروسی آنها مشابه آن چیزی است که در افراد واکسینه‌نشده مشاهده می‌شود. همین مورد می‌تواند به خوبی توضیح دهد که چرا افرادی که 2دوز واکسن زده‌اند و 2هفته هم از تزریق دوز دوم گذشته، هنوز هم می‌توانند به راحتی ویروس را در محیط‌های خانگی منتقل کنند. پروفسور آجیت لالوانی، از کالج امپریال لندن که این مطالعه را در کنار فرد دیگری رهبری می‌کند، گفت: انتقال مداومی که ما‌بین افراد واکسینه شده مشاهده می‌کنیم، ضرورت واکسن‌زدن را برای افراد واکسینه‌نشده تا حد زیادی تبیین می‌کند تا از خود در برابر ابتلا به عفونت شدید    کووید-19 شدید محافظت کنند. به‌خصوص اینکه در ماه‌های سرد و زمستانی سال، مردم بیشتر ساعات خود را در خانه یا فضاهای سربسته سپری می‌کنند. لالوانی با اشاره به افزایش احتمال ابتلا به کووید-19 همزمان با کم‌شدن میزان محافظت بدن در برابر ویروس افزود: ما متوجه شدیم که حساسیت به عفونت در عرض چند‌ ماه پس از دوز دوم واکسن افزایش یافته است. بنابراین کسانی که دارای شرایط برای تزریق دوز تقویتی واکسن هستند باید فورا اقدام کنند. دکتر آنیکا سینگانایگام، از کالج امپریال لندن و دیگر نویسنده این مطالعه نیز گفت: یافته‌های ما بینش‌های مهمی در مورد تأثیر واکسیناسیون در مواجهه با انواع جدید ویروس ارائه می‌کند و به‌طور خاص، به ما می‌گوید چرا سویه دلتا به افزایش تعداد بالای موارد کووید در سراسر جهان حتی در کشورهایی با نرخ بالای واکسیناسیون ادامه می‌دهد. تداوم اقدامات محافظتی بهداشت عمومی و اجتماعی برای مهار انتقال، مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و انجام آزمایش درصورت مشاهده علائم حتی در افراد واکسینه‌شده همچنان مهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید