• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 26 فروردین 1400
کد مطلب : 128281
+
-

کمتر از 6دهم درصد از جمعیت کشور واکسینه شده‌اند

با گذشت بیش از 64روز از آغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت روز گذشته برای نخستین‌بار آمار تزریق واکسن کرونا را اعلام کرد.
براساس گفته‌های سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون 462هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است؛ 361هزار و 951نفر دوز اول و 100هزار و 691نفر دوز دوم را گرفته‌اند و درمجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 462هزار و 642دوز می‌رسد. اگر آمار افرادی که واکسینه شده‌اند را به نسبت جمعیت 80میلیونی کشور درنظر بگیریم، مشخص می‌شود که در این مدت کمتر از 6دهم درصد از ایرانیان توانسته‌اند واکسن دریافت کنند. همه اینها در شرایطی است که این 6دهم درصد، از میان گروه‌های درمان، بیماران خاص و تعداد محدودی سالمندان و پاکبان‌ها بوده‌اند و هنوز جمعیت عمومی در این چرخه قرار نگرفته‌اند. با اینکه سخنگوی وزارت بهداشت از تزریق واکسن برای بیش از 462هزار نفر خبر می‌دهد اما کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید تاکنون 895هزار دوز واکسن توزیع شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این واکسن‌ها بخش بسیار کوچکی از سهمیه ایران از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی، میزان محدودی بهارات هند، محموله اهدایی واکسن چینی و واردات از اسپوتنیک وی روسی است.
در شرایطی که به‌گفته دبیر کل خانه پرستار، هنوز 70درصد پرستاران واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند اما معاون وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد تا نیمه اردیبهشت فاز اول واکسیناسیون کرونا در کشور به پایان می‌رسد. آمارهای این وزارتخانه از تزریق روزانه واکسن اما حکایت از کند بودن روند واکسیناسیون دارد که با اظهارات مسئولان همخوانی ندارد. علیرضا رئیسی با اشاره به سهمیه 700هزار دوز واکسن آسترازنکا، خبر پایان واکسیناسیون تا نیمه اردیبهشت را اعلام کرد و گفت: تعدادی واکسن چینی به میزان 400هزار دوز به‌زودی وارد کشور می‌شود و کار واکسیناسیون در این مرحله تمام می‌شود.
اعلام اطلاعات میزان تزریق واکسن برای نخستین بار از سوی وزارت بهداشت در شرایطی است که پیش از این درخواست‌های زیادی برای شفافیت در ماجرای روند واکسیناسیون شده بود اما وزارت بهداشت از ارائه اطلاعات خودداری می‌کرد، حالا هم با اینکه میزان دوزهای تزریق شده اعلام شده اما سخنگوی سازمان غذا و دارو، در توییتی تأکید کرد که اطلاعات بیمارانی که واکسن دریافت کرده‌اند در سامانه‌های سلامت محفوظ می‌ماند. بنابراین طبق گفته‌های این مسئول در وزارت بهداشت قرار نیست اسامی افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند اعلام شود.
روند کند واکسیناسیون در کشور در شرایطی ادامه دارد که هر روز به میزان فوتی‌ها اضافه می‌شود و جدیدترین آمار مرگ‌های روزانه خبر از عبور از مرز 300نفر می‌دهد. در یک شبانه روز اخیر، 304نفر در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده‌اند و 25هزار و 582بیمار جدید هم شناسایی شده‌اند که باز هم رکورد جدیدی در میزان ابتلاهای روزانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در کشور است.
 به‌گفته وزارت بهداشت هم‌اکنون ۲۹۵ شهرستان در وضعیت قرمز و ۹۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. 45شهرستان وضعیت زرد و 9شهرستان وضعیت آبی دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید