• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 24 مهر 1400
کد مطلب : 142960
+
-

کمبود اعتبار؛ سد راه پروژه‌های فرهنگی

بسیاری از پروژه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد ازجمله مجتمع‌های فرهنگی و هنری، موزه هنرهای معاصر در استان‌ها و طرح‌های بازسازی بنا به انتظار رسیدن اعتبار نیمه‌تمام مانده‌اند

کمبود اعتبار؛ سد راه پروژه‌های فرهنگی

مرضیه ‌حسینی - روزنامه‌نگار

وزارت فرهنگ و ارشاد از اوایل دهه90 به این سو اقدام به اجرای پروژه‌های ملی و استانی با رویکرد فرهنگی و هنری در مراکز استان‌ها کرد. این طرح‌ها که تحت‌عنوان مجتمع‌ها یا تالارهای فرهنگی نامگذاری شده‌اند، پروژه‌هایی ملی هستند که برای اجرا به مدیریت کل استان‌ها واگذار شده‌اند. عواملی از قبیل تحریم، تورم و گرانی فزاینده تجهیزات و به‌ویژه کمبود اعتبار سبب شده که بسیاری از این پروژه‌ها درحالی‌که آماده افتتاح هستند، ناتمام باشند و بسیاری دیگر در مرحله 50درصد پیشرفت فیزیکی، به انتظار رسیدن اعتبار بمانند.

مجتمع‌های فرهنگی
وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ و هنر، نزدیک به 24پروژه ملی و 15پروژه ملی استانی در قالب مجتمع‌های فرهنگی و هنری از سال97 بدین سو دارد. این پروژه‌ها اگر چه بنیانی ملی دارند اما از سال97 به‌صورت استانی تکلیف‌اختیار و برای انجام به مدیرکل استان‌ها واگذار شده‌اند.
این مجتمع‌های فرهنگی که اغلب نیمه‌تمام‌اند، کارکردهای فرهنگی، هنری و آموزشی داشته و با هدف ارتقای سطح فرهنگ در استان‌ها تاسیس شده‌اند. این تالارهای فرهنگی دارای سالن‌های تخصصی تئاتر، نمایش، موسیقی، محل برپایی گالری و نمایشگاه، به علاوه فضاهای جانبی و اداری هستند. ساخت و تجهیز بسیاری از این مجتمع‌ها که در استان‌های مختلف واقع شده‌اند، تا به الان به پایان نرسیده و به‌علت عدم‌تامین اعتبارات نیمه‌تمام مانده است.
 در کنار عدم‌تامین اعتبار از جانب دولت، قیمت بسیار بالای ابزار و وسایل مورد نیاز سالن‌ها در کنار تحریم این کالاها و عدم‌اختصاص ارز دولتی به آنها، از مهم‌ترین دلایل نیمه‌کاره ماندن پروژه‌های سالن‌ها و تالارهای فرهنگی است.

موزه هنرهای معاصر، کتابخانه‌های مرکزی و طرح‌های بازسازی
برپایی موزه هنرهای معاصر در مراکز استان‌ها از دیگر طرح‌های نیمه‌تمام وزارت ارشاد در بخش فرهنگ و هنر است. این طرح در قالب برپایی 6موزه هنرهای معاصر در مراکز استان‌ها تعریف شده که تهیه مقدمات برپایی و تجهیز آن هنوز به پایان نرسیده است. برپایی کتابخانه‌های مرکزی در بعضی از مراکز استان‌ها مانند ساری از دیگر پروژه‌های ناتمام وزارت ارشاد است که با هدف کاهش سطح آسیب‌های اجتماعی به کمک طرح‌های ارتقای فرهنگی و نظام دانشی در دست انجام است. در کنار پروژه‌های فوق، دفتر فنی وزارت ارشاد نیز عهده‌دار انجام پروژه‌هایی چون شهرک سینمایی هشتگرد و فیلم خانه ملی ایران است. پروژه‌های تعمیراتی و بازسازی بنا در تهران ازجمله مرمت تئاتر‌شهر، موزه هنرهای معاصر، تالار سنگلج و نیاوران نیز از دیگر طرح‌های فعال و نیمه‌فعال وزارت ارشاد است.

پروژه‌های نزدیک به افتتاح
وزارت ارشاد حدود 9طرح ملی نزدیک به اتمام دارد که درصورت تامین اعتبار افتتاح خواهند شد. پروژه تالار فرهنگی ارومیه که نزدیک به 18هزار متر زیربنا دارد و شامل تالار موسیقی 400نفره، سالن تئاتر 1000نفره و... است ازجمله این طرح‌هاست. تالار فرهنگی اراک، کرمان و ساری که نزدیک به 1000متر زیربنا دارد و تالار فرهنگی یزد که حدود یک‌چهارم کار آن انجام شده نیز ازجمله این طرح‌های نزدیک به اتمام است. پروژه 4مجتمع فرهنگی کرمانشاه که در 4شهر کرمانشاه - بیستون، سر پل ذهاب، شهرک دانش و گوآور - اجرا شده است نیز ازجمله پروژه‌هایی است که به 90درصد پیشرفت رسیده و برای اتمام نیاز به رسیدن اعتبارات دارد. این تالارهای فرهنگی که توسط وزارت ارشاد در مراکز استان‌ها در حال ساخت است، از حیث شکل و ساختار شبیه یکدیگر بوده و تنها به فراخور فرهنگ بومی هر استان در ظرفیت‌های هر سالن، تغییراتی ایجاد شده است. به جز این 9پروژه که نزدیک به اتمام است، سایر پروژه‌ها از قبیل تالار فرهنگی تبریز، سمنان، مشهد، شیراز و سایر مراکز استان‌ها، پیشرفت فیزیکی بین 20تا 50درصد داشته و در حال احداث‌اند. بعضی از پروژه‌های فرهنگی وزارت ارشاد نیز هستند که زیر 30درصد پیشرفت فیزیکی دارند زیرا رویکرد دولت این بوده که بودجه و اعتبار برای اتمام پروژه‌هایی که 50درصد پیشرفت داشته‌اند، هزینه شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید