• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 11 مهر 1400
کد مطلب : 142070
+
-

تازه‌های نشر/ چرا جنگ؟


این کتاب نامه‌نگاری‌های آلبرت آینشتاین و زیگموند فروید است که خسرو ناقد آنها را به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی نشر نی منتشر شده است. آینشتاین در جایگاه دانشمند علوم طبیعی در جست‌وجوی راه‌حل عملی پیشگیری از وقوع جنگ است. او که به استدلال قیاسی دقیق عادت کرده، نه‌تنها امیدوار است که با نظریه‌پردازی و طرح استدلال‌های استوارِ علمی بتوان شوق انسان‌ها به شرکت در جنگ را تضعیف کرد، بلکه همچنین امید دارد که روزی بتوان شوق به تخریب را درون انسان‌ها به کل از بین برد. فروید برخلاف آینشتاین به‌کارگیری خرد و استدلال منطقی را راه مناسبی برای هدایت رشد روان انسان‌ها در جهت مقابله با جنگ نمی‌داند. او معتقد است که معقول‌ترین، تیزبین‌ترین و زیرک‌ترین انسان‌ها نیز تحت شرایطی برده احساسات و مقهور غرایز خودند. نشر نی این کتاب 86صفحه‌ای را به بهای 28هزار تومان منتشر کرده است.

  سیاست در جامعه توده‌ای

ویلیام کورنهاوزر در کتاب سیاست در جامعه توده‌ای پس از بررسی نظریه‌های محدود درباره‌ جامعه‌ توده‌ای، نظریه‌ای عام و فراگیر ارائه داده است که طبق آن، زوال استقلال نخبگان و گروه‌های میانی در سطح جامعه و به‌عبارت دیگر، آسیب‌پذیری آسان نخبگان و غیرنخبگان در برابر فشارها، به پیدایش جامعه‌ توده‌ای تمام‌عیاری منجر می‌شود که زمینه را برای ظهور جنبش‌های توده‌ای و متعاقباً رژیم‌های تمامیت‌خواه فراهم می‌کند. بر این اساس، از نظر کورنهاوزر برای حفظ و تداوم یک نظام مردم‌سالار لیبرالی و به سخن دیگر، برای حفظ نظم همراه با آزادی، از یک‌سو به استقلال نسبی نخبگان منتخب و از دیگر سو به استقلال گروه‌های اجتماعی میانجی بین خانواده و دولت‌ نیاز هست. نشر نی این کتاب 302صفحه‌ای را با برگردان وحید بزرگی به فارسی به بهای 64هزار تومان منتشر کرده است.

  ویراستار خرابکار

کتاب« ویراستار خرابکار» با زیر عنوان «چگونه با نویسندگان، همکاران و خودتان خوب تا کنید» نوشته کرول فیشر سَلِر را فاطمه ترابی به فارسی برگردانده که اخیرا از سوی نشر نی منتشر شده است. نویسندگان و ویراستاران هر سال بیش از 3هزار سؤال دستور زبانی و شیوه‌‌نامه‌ای به بخش پرسش و پاسخ شیوه‌نامه برخط شیکاگو می‌فرستند؛ پرسش‌هایی گاه مرموز و گاه واقعاً خنده‌دار. ویراستاری به نام کرول فیشر سَلِر این سؤال‌ها را تک‌تک می‌خواند و اغلب شاهد درگیری‌های بی‌نتیجه میان ویراستاران و نویسندگانی است که بر سر «درست» و «غلط» شیوه نگارش با هم به توافق نمی‌رسند. سَلِر در این کتاب با کنار گذاشتن این نگاه خصمانه، عملاً به ویراستاران راه و چاهی نشان می‌دهد که خود را با این شرایط وفق دهند تا محیط کار و اعصابشان سالم بماند. ویراستار خرابکار در 183صفحه به بهای 48هزار تومان منتشر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید