• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141972
+
-

تازه‌های نشر/ دیالکتیک روشنگری



«دیالکتیک روشنگری» نوشته تئودورآدرنو و ماکس هورکهایمر با ترجمه مراد فرهادپور و امید مهرگان از سوی نشر هرمس منتشر شده است.
اسارت مردمان امروز در چنگ طبیعت را نمی‌توان از پیشرفت اجتماعی جدا کرد. رشد بارآوری اقتصادی از یک سو، وضعیت لازم را برای جهانی برخوردار از عدالت بیشتر فراهم می‌آورد و از سوی دیگر، دم و دستگاه تکنیکی و گروه‌های اجتماعی هدایت‌کننده آن را به‌صورتی بی‌تناسب و فزون از حد بر باقی مردمان برتری می‌بخشد. فرد در برابر قدرت‌های اقتصادی هیچ و پوچ می‌شود؛ قدرت‌هایی که در همان حال سلطه جامعه را بر طبیعت به‌سوی نقطه اوجی بی‌سابقه و تصورناپذیر پیش می‌رانند. در واقع موضوع اصلی کتاب دیالکتیک روشنگری توضیح این مطلب است که هدف اصلی روشنگری، آزاد‌کردن انسان از اختناق سیاسی و بدبختی اقتصادی و مادی بوده‌ است ولی روشنگری، خود تبدیل به اسطوره‌ای شده‌ که همراه با بدبختی و فلاکت است. از منظر آدرنو و هورکهایمر پروژه عقلانی روشنگری به تسلط تکنولوژی بر جهان و اسیر و بنده‌شدن فرد در نظام‌های توتالیتر منجر شده‌ است. این کتاب 353صفحه‌ای به بهای 85هزار تومان منتشر شده است. ماکس هورکهایمر، فیلسوف آلمانی که سال1895 در آلمان به‌دنیا آمد، یکی از شخصیت‌های شاخص مکتب فرانکفورت بود. شهرت او بیشتر به سبب همکاری‌اش با تئودور آدرنو در اثر مطالعاتی معروفشان در مورد صنایع فرهنگی است که سال۱۹۴۷ با نام دیالکتیک روشنگری چاپ شد.

  علیه ایده‌آلیسم

«علیه ایده‌آلیسم» 2مقاله فلسفی از تئودورآدورنو است که مراد فرهادپور آن را به فارسی برگردانده و نشر هرمس این کتاب را منتشر کرده است.
کتاب متشکل از 3بخش است، دو مقاله اصلی به قلم آدورنو و یک یادداشت کوتاه از بنیامین اسنو در معرفی یکی از مقالات. مهم‌ترین وجه مشترک دو مقاله آدورنو، نقد ریشه‌ای تفکر ایده‌آلیستی و منطق این همانی است و همین امر نیز دلیل اصلی گزینش و انتشار آنها درقالب یک کتاب واحد بوده است. تئودور لودویگ ویزنگروند آدورنو، جامعه‌شناس، فیلسوف، موسیقی‌شناس و آهنگساز نئومارکسیست آلمانی، سال1903 در آلمان به دنیا آمد و سال1963 درگذشت. آدورنو در موسیقی و هنر، موضع رادیکال و انتقادی داشت و در حوزه جامعه‌شناسی به بررسی تضادهای اجتماعی که بر مردم سنگینی می‌کرد، علاقه‌مند بود.
این کتاب 109صفحه‌ای به بهای 25هزار تومان منتشر شده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید