• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141892
+
-

300ساختمان پرخطر در تهران

شهردار تهران در مراسم روز ملی گرامیداشت آتش‌نشانی و ایمنی از راه‌اندازی کارگروهی برای رفع دغدغه‌های آتش‌نشانان خبر داد

گزارش
300ساختمان پرخطر در تهران

محمد سرابی- خبر‌نگار

بیش از 5هزار آتش‌نشان در 133ایستگاه پایتخت، نخستین خط مقابله با حوادث را در این کلانشهر ساخته‌اند. آنها نه‌تنها هنگام اطفای حریق و امداد و نجات، بلکه در سال‌های اخیر با شناسایی ساختمان‌های پرخطر برای ارتقای ایمنی شهر تلاش می‌کنند. امسال در روز آتش‌نشان، شهردار با به تن کردن لباس قرمز رنگ آتش‌نشانی، به بازدید از مرکز بین‌المللی آموزشی آتش‌نشانی در جنوب شهر تهران رفت و نیرو‌های آتش‌نشان، مهارت‌ خود در بخش‌های مختلف عملیاتی و همینطور تجهیزات این سازمان را به نمایش گذاشتند.
علیرضا زاکانی، در این بازدید با اشاره به‌وجود 3هزار ساختمان در تهران که پایداری لازم را ندارند و حدود1۰‌درصد آنها در معرض خطر هستند، اظهار کرد:« ایمنی و رفع خطر در همه عرصه‌ها از عنصری به نام آتش‌نشان و سازمانی به این نام انتظار می‌رود و باید روزبه‌روز تقویت و در جهت شکل ایده آل این سازمان گام برداشته شود.» بنابراین طبق گفته‌های شهردار می‌توان گفت تهران حدود 300ساختمان پرخطر دارد.  او با اشاره به پایان هفته دفاع‌مقدس ادامه داد: «دفاع‌مقدس همان دفاعی است که سبب شد استقلال و عظمت خود را حفظ کنیم. طی 200 سال هر دشمنی به این خطه، ‌طمع ورزید توانست بخشی از کشور را جدا کند، اما دفاع‌مقدس سبب شد تا در دهه۶۰ در موضع دفاع و در دهه۷۰ در موضع بازدارندگی بدرخشیم و معادله را عوض کنیم و امروز نیز اکثر کشورهای جهان، معادلات بازدارندگی خود را با ما معنا می‌کنند.»
شهردار تهران ضمن تشکر از معاونت خدمات شهری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و شهرداری منطقه۲۰، افزود: «اکنون ۱۷۹‌سال از تاسیس نخستین پایگاه آتش‌نشانی در کشور می‌گذرد و تهران97 سال است که دارای آتش‌نشانی شده و امروز روزی است که در سال ۱۳۵۹ در آبادان، در آغاز جنگ تحمیلی با خون مطهر شهدای آتش‌نشان، افتخار بزرگی خلق شد و در پرتو آن انسان‌های بزرگی با مقاومت خود حماسه آفریدند.»
او با بیان اینکه باید بکوشیم خود را در درجه بالایی از آمادگی برای خدمت قرار دهیم، گفت: «در مسیر مانورهای آتش‌نشانی، به یاد ایام دفاع‌مقدس افتادم. زمانی که از آتش‌نشان صحبت می‌شود، باید 3‌جزء را با هم ترکیب کنیم؛ یک‌جزء آن انگیزه، ایمان و روح بلند است که اگر نباشد سایر اجزا هم نمی توانند کاری ‌کنند. افراد ترسو و ‌دنیا طلب، نمی‌توانند کاری را که مورد انتظار است، فورا و با سرعت انجام دهند.»
زاکانی بیان کرد؛ «درکنار آن، نیاز به یک جسم چالاک و آماده است تا بتواند این ماموریت‌ها را به نحو احسن انجام دهد؛ علاوه بر آن هر چه روح بلندتر باشد، جسم را آماده‌تر می‌کند اما اگر جسم ناتوان باشد نمی‌تواند این مسیر را طی کند. به یاد دارم گروهی از رزمندگان پس از عملیات رمضان، برای عملیات مسلم در غرب کشور اعزام شده بودند و برای اینکه توانایی جسمی برای جنگ در کوهستان را داشته باشند، با به دوش گرفتن ظرف‌های 20لیتری آب، در گذرگاه‌ها حرکت می‌کردند تا در صورت نیاز بتوانند در میان صخره‌ها به نبرد بپردازند.»
شهردار تهران یادآوری کرد:«در کنار این2 جزء، علمی بودن و دانش بسیار مهم است. زمانی که این 3 جزء با هم ترکیب شوند، باید ابزار آن درخدمت قرار بگیرد. امروز شاهد بودیم که هم کارهای بزرگی در خصوص پرورش انسان‌های متعهد صورت گرفت و هم امکانات خوبی را به اقتضای نیاز، تامین کردند؛ البته هنوز راه زیادی برای رسیدن به آن افق بلند، پیش روی ماست. در شهرداری باید به این امر و پس از آن مسائل دیگری که شامل دغدغه‌های آتش‌نشانان است ‌توجه ویژه‌ای شود که این مسئله جزو‌ وظایف
ما است.» او گفت:«آتش‌نشانی، عرصه خطر‌پذیری برای خدمت است. همانطور که ما خودمان را برای مواجه شدن با خطر و خدمتگزاری آماده می‌کنیم، باید همان قدر برای پیشگیری از حوادث تلاش کنیم و در این زمینه نیز همه نهادها مسئولیت محول شده خود را در کنار آتش‌نشانی بپذیرند.۱۶ شهید در حال خدمت به آتش‌نشانی، در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند. سؤال این است که چرا بعد از این رخدادها باید به فکر چنین تدابیری باشیم. هنوز هم این اتفاقات قابل تکرار و البته قابل پیشگیری است.»
زاکانی افزود: «نزدیک به 3هزار ساختمان ناپایدار در تهران وجود دارد که کمتر از1۰ درصد آنها در معرض خطر هستند. حل این مشکل با توسعه حداقلی انجام نمی‌شود و نیاز به یک اراده، کار جمعی و قانون دارد.»
شهردار تهران با تأکید بر لزوم تبدیل شهرداری به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی گفت: «باید این کار را با همراهی و مشارکت شهروندان انجام دهیم و یک ‌الگوی درست برای جهانیان باشیم که این کار تنها با آموزش و میدان‌دار کردن مردم صورت می پذیرد. از طرف دیگر باید با پیشگیری، حوادث را کمتر کنیم و در اتفاقات ناگوار با استفاده از امکانات سازمان، بهترین کیفیت را ارائه دهیم.» زاکانی در پایان صحبت‌های خود با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع‌مقدس گفت:«در عملیات والفجر، با یکی از بچه‌های قلعه‌ حسن‌‌خان آشنا شدیم. او را در عملیات خیبر هم دیدیم که زیر دید عراقی‌ها، برای جمع‌آوری پیکر‌های شهدا وارد منطقه خطرناکی شده بود. قاسم در عملیات عاشورای 3وقتی هیچ راهی برای بازکردن سیم خاردار‌ها در انتهای میدان مین پیدا نشد، خودش روی سیم خاردار خوابید تا بقیه از آن گذر کنند. 6‌ماه بعد هم   او را در اروند‌رود دیدیم که نیرو‌ها را راهنمایی می‌کرد و یک پای خود را بر اثر انفجار از دست داد، با این حال با کمک عصای زیربغل به عملیات کربلای 5 آمد تا زمانی که مین در دستش منفجر شد و به شهادت رسید. ما مدیون عظمت خلق شده توسط شهیدان مقاومت، انقلاب و دفاع‌مقدس هستیم.»

کارگروهی برای بررسی مشکلات آتش‌نشان‌‌ها
شهردار پایتخت پس از مراسم تقدیر از تعدادی از آتش‌نشانان در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات رفاهی‌ برخی کارکنان آتش‌نشانی گفت: « قول می‌دهم کارگروهی راه‌اندازی کنیم و در خدمت مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و دیگر دوستان عزیز ظرفیت‌های مورد نیاز جهت رفع دغدغه آتش‌نشانان عزیز را احصا و عملیاتی کنیم.»
زاکانی در جمع خبرنگاران تأکید کرد: « واقعیت امر این است که آتش‌نشانان خود را فدای ملت می‌کنند و ضرورت دارد که ما نیز خود را فدای آنها کنیم. آتش‌نشانان ما آنقدر عزیز و بزرگ هستند که با یک روح بزرگ و جسم ورزیده و همچنین دانش بالا و امکانی که در دست آنها به‌عنوان ابزار وجود دارد زمینه را فراهم می‌کنند تا در سخت‌ترین شرایط با سرعت بسیار زیاد به مردم خدمت کنند.» شهردار با اشاره به وضعیت معیشت و بیمه‌‌ آتش‌نشانان گفت: «ما در خدمت دوستان عزیز هستیم و این موضوع را بررسی می‌کنیم تا اگر بی‌عدالتی وجود دارد، بتوانیم جبران کنیم و سطح مناسبی برای خدمات و کمک به‌وجود آید و بعد از آن نیز سطح را ارتقا دهیم. اینگونه مسائل مانع از این می‌شود که همه ظرفیت‌های خود را برای خدمت به مردم عملیاتی کنند.» او تأکید کرد: «این قول فقط یک حرف نیست و قول می‌دهم کارگروهی در این زمینه راه‌اندازی کنیم.»

خیابانی به‌نام شهید حیدری نام‌گذاری شود
شهردار تهران دیروز همچنین با حضور در خانه شهید آتش‌نشان مرتضی حیدری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید خدمت از خانواده او تجلیل کرد.
زاکانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس ادامه داد: «همزمان با پایان هفته دفاع‌مقدس در روز آتش‌نشان قرار داریم. در واقع آتش‌نشانان ادامه‌دهنده همان راه هستند و ان‌شاءالله روح این شهید عزیز با سیدالشهداء محشور شود.» شهردار تهران در این‌ دیدار بیان کرد: «باید تأکید کنم آتش‌نشانان کسانی هستند که با افتخار در این بخش به انجام ماموریت مشغولند. امیدواریم که با خدمتگزاری بتوانیم گوشه‌ای از این حق را ادا کنیم.»
مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیز در این دیدار گفت: «شهید حیدری به اخلاق خوش و مناعت طبع در بین همکاران مشهور و بسیار محبوب بود.» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در پایان از شهردار تهران درخواست کرد تا به پاس خدمات این شهید و برای گرامیداشت یاد او یکی از خیابان‌های این محله به نام آتش‌نشان شهید مرتضی حیدری نامگذاری شود.

تجهیزات جدید برای آمادگی در فصل بارندگی
شهردار تهران پس از مراسم گرامیداشت روز آتش‌نشان با حضور در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از تجهیزات جدید این سازمان بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت تجهیزات به‌ویژه تجهیزات زمستانی این سازمان قرار گرفت. با توجه به شروع فصل سرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برگزاری مانور عملیات برف‌روبی و اختصاص ماشین‌آلات تخصصی را در دستور کار خود قرار داده است. در سالیان گذشته مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز برف‌روبی را از طریق پیمانکاران بخش خصوصی تامین می‌کردند و این امر هزینه‌های زیادی در حوزه تخصیص ماشین‌آلات تخصصی بر مدیریت شهری تحمیل می‌کرد. بر همین اساس به‌منظور کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات مناسب و بموقع به شهروندان کلانشهر تهران این سازمان اقدام به خرید، نوسازی و اورهال‌کردن ماشین‌آلات کرده است.  با توجه به تدابیر زیست‌محیطی شهرداری تهران در انجام لایروبی و رسوب‌برداری شبکه فاضلاب شهری، این سازمان به خرید مکنده قوی شهری، وکیوم‌های لجن‌کش کامیون و کامیونتی و واترجت قوی شهری اقدام کرده است. شهردار تهران در این مراسم از ۲۹۷دستگاه ماشین‌آلات تخصصی جدید برف‌روبی و ۱۹دستگاه ماشین‌آلات تخصصی لایروب سازمان مدیریت پسماند بازدید کرد.

سرمایه آتش‌نشانی، نیرو‌های آن است
در مراسم روز آتش‌نشان مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی گفت:« سرمایه آتش‌نشانی 5300 نیروی آن است که 5هزار نفر آن در ایستگاه‌ها و ۳۰۰نفر هم برای پشتیبانی از آنها خدمت می‌کنند. همه این تلاش‌ها سبب شده تا امروز بتوانیم اعلام کنیم که مردم تهران از خدمات آتش‌نشانی رضایت دارند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آتش‌نشان‌ها در شرایط خوبی هستند، این رخداد ایجاد انگیزه‌ کرده تا برای حفظ و ارتقای این سرمایه تلاش کنیم.» مهدی داوری با گرامیداشت یاد شهدای دفاع‌مقدس و شهدای آتش‌نشان بیان کرد: «آتش‌نشانان عهد بسته‌اند تا آنجا که می‌توانند برای نجات جان مردم دست به هر کاری بزنند، این ثابت شده است چنان‌که ۶۰ شهید به پیشگاه ملت تقدیم شده که ۱۷‌نفر شهید دفاع‌مقدس و ۴۳ نفر شهید خدمت هستند. آنان ثابت کرده‌اند از هیچ کمک و تلاشی فروگذار نمی‌کنند.» او افزود: «آتش‌نشانان روزانه تمرین‌های مهارتی و جسمانی را انجام می‌دهند تا برای عملیات امداد و نجات و اطفای حریق آمادگی داشته باشند. در بخش تجهیزات به همت شهرداری و سازمان امکاناتی فراهم‌ شده است‌. همچنین امروز ۱۳۳ایستگاه آتش‌نشانی در شهر وجود دارد.» داوری گفت: « مهم‌ترین شاخص، زمان پاسخگویی به حوادث است که براساس استانداردهای جهانی میانگین آن ۶دقیقه است که۲دقیقه برای پاسخ به تماس و مدیریت منابع و ۴دقیقه هم طی مسیر صرف می‌شود که آتش‌نشانی تهران خوشبختانه در این نقطه قرار دارد.» مدیرعامل آتش‌نشانی در ادامه بیان کرد: « بخش مهم دیگر در آتش‌نشانی پیشگیری و دیگری ایمنی ساختمان‌هاست. توسعه در شهر امکانات بسیاری را فراهم می‌کند ولی در عین آسایش می‌تواند تهدیدات و مخاطراتی را نیز به همراه داشته باشد.در این زمینه قدم‌هایی برداشته شده و ساختمان‌های شهر بازدید می‌شوند اما هنوز ایمنی کامل وجود ندارد. ارتقا و آگاهی مردم نسبت به فرهنگ ایمنی باید بیشتر شود تا با مشارکت شهروندان شهری ایمن داشته باشیم. خلأ و نقض قوانین یکی از مشکلاتی است که روند ایمن‌ شدن شهر تهران را کند کرده است. امیدواریم با کمک شهرداری و مجلس این قوانین جامعیت بیشتری پیدا کنند و مردم را برای ایمنی شهر ترغیب کنند.» او اضافه کرد:«در بخش نیروی انسانی از نظر کمی و کیفی نیازمند ارتقا هستیم؛ چراکه با ساختار فعلی هم کمبود نیرو داریم. در بخش توسعه کیفی مانند آموزش‌ها، تلاش شده به روز باشیم و در مسائلی مانند موضوعات معیشتی، سختی کار و بیمه آتش‌نشانان تقاضا داریم که با همکاری نهادهای مرتبط این مشکلات پیگیری شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید