• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141407
+
-

تازه‌های نشر/ مرگ سیاه


«مرگ سیاه» با زیر عنوان یورش طاعون خیارکی به اروپا، نوشته «امیلی ماهونی» را پریسا صیادی به فارسی برگردانده که به تازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
وقایع بسیار کمی در طول تاریخ به اندازه مرگ سیاه در اروپای قرن چهاردهم ویرانگر بوده‌اند. بیشتر بیماری‌ها تا پیش از این دوره فقط عده کمی از مردم را مبتلا می‌کرد و اغلب آنها هم ناشی از سوء‌تغذیه بود. بیماری کشنده دیگر در قرون وسطی جذام بود که به‌صورت یا دیگر اندام‌های فرد مبتلا به‌شدت آسیب می‌رساند، اگرچه این بیماری رایج بود ولی خیلی واگیردار و کشنده نبود. در واقع هیچ بیماری‌ای به اندازه مرگ سیاه واگیردار و فراگیر نبود. گسترش سریع طاعون و مرگ‌ومیری که از پس آن آمد، باعث ترس همگانی از آن شد. ناشناخته‌بودن منشأ این بیماری و ناتوانی پزشکان در تشخیص راه‌های انتقال و نحوه درمان آن چنان در دل همه مردم هراس افکنده بود که ساختار زندگی و جامعه متمدن را متلاشی کرد. در مرگ سیاه به سابقه این بیماری، شیوع آن در اروپا، نحوه مواجهه مردم با آن و تأثیراتی که بر اقتصاد و فرهنگ جامعه اروپا گذاشت و همچنین نمود آن در هنر نیز پرداخته شده است. انتشارات ققنوس این کتاب 103صفحه‌ای را با شمارگان هزارو100نسخه به بهای 35هزار تومان منتشر کرده است.

  آمریکا و روسیه

«آمریکا و روسیه» با زیر عنوان تاریخچه رابطه‌ای سرد و پیچیده، نوشته «گری وینر» را فاطمه شاداب به فارسی برگردانده که به تازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. با درنظر گرفتن روابط خصمانه‌ای که امروز بین آمریکا و روسیه حکمفرماست، باور این موضوع که این دو کشور روزگاری روابط حسنه‌ای داشته‌اند دشوار است. به‌طور کلی از سده بیستم و به‌طور خاص بعد از جنگ جهانی اول و وقوع انقلاب روسیه، آمریکا و روسیه اختلاف منافع پیدا کردند. تا پیش از آن رابطه این دو قدرت «پایدارترین رابطه دوستانه‌ای بود که آمریکا با یک کشور اروپایی در قرن نوزدهم داشت» و اینکه چگونه چنین روابطی به اینجا ختم شد، پیشینه‌ای به‌نسبت طولانی دارد که از زمان به رسمیت‌شناختن آمریکا از سوی روسیه آغاز می‌شود. این در حالی است که روابط دوکشور در تاریخ چندصدساله اخیر با فراز و فرودهایی همراه بوده که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود. انتشارات ققنوس این کتاب 104صفحه‌ای را با شمارگان هزارو100نسخه به بهای 35هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید