• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14042
+
-

نگران تشنگی

کم آبی می تواندبه باغ‌های شهر پاوه صدمه بزند و تولید و اشتغال مردم را با مشکل مواجه کند

گزارش
نگران تشنگی




‌فاطمه کمانی | کرمانشاه- خبرنگار:

اگرچه وضع آب در بسیاری از شهرهای مرکزی، جنوبی و شرقی کشور به مرز بحران رسیده و گفته می‌شود برخی شهرها با بی‌آبی مواجه می‌شوند، اما استان کرمانشاه جزو مناطقی است که هنوز به مرز بحران نرسیده است. خطر تشنگی اما، خیلی هم از شهرهای کرمانشاه دور نیست و ‌برخی نقاط استان به‌ویژه در فصل گرما و‌تابستان با کم آبی مواجهند. وضع در روستاها بحرانی‌تر است. برخی شهرهای استان نیز در معرض کم آبی قرار گرفته اند و قطعی آب یا افت فشار دارند. پاوه از شهرهایی است که به دلیل ارتفاع و شرایط توپوگرافی که دارد گاهی در تابستان با مشکل تامین آب، به‌ویژه برای مناطق مرتفع مواجه است.


آب‌رسانی بلندمدت

طرح آب‌رسانی بلندمدت شهر پاوه از چشمه «هانی کوان»، چند سال قبل کلید خورد و ‌اکنون در مراحل نهایی کار است، اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. بخش کمی از کار باقی مانده اما به دلیل صعب العبور بودن منطقه بخش‌هایی از کار ناگزیر به کندی انجام می‌شود.
بیشتر از یک ماه به آغاز فصل تابستان زمان باقی مانده و‌مردم نگران هستند مشکلات کم آبی پاوه امسال هم دوباره تکرار شود. به‌علاوه اطراف شهر باغ‌های زیادی وجود دارد که عده زیادی از مردم در این باغ‌ها کار و امرار معاش می‌کنند و بخش زیادی از میوه استان نیز در این باغ‌ها تامین می‌شود. کم آبی و مشکل تامین آب پایدار می‌تواند به این باغ‌ها نیز صدمه بزند و تولیدات و اشتغال آنها را با مشکل مواجه کند. 
«سروش خالدی» یکی از ساکنان پاوه است و می‌گوید: هر سال در فصل تابستان چند ساعت در روز قطعی آب داریم و برخی مناطق مرتفع شهر با قطعی و افت فشار بیشتری مواجهند. وی اضافه می‌کند: تقریبا همه مردم شهر با مشکل آب مواجهند، اما شدت آن در نقاط مختلف فرق می‌کند.


مشکل قدیمی

این شهروند پاوه‌ای از تامین آب شهر پاوه به‌عنوان یک مشکل قدیمی یاد می‌کند که چند سال است برای رفع آن وعده طرح آب‌رسانی بلندمدت را می‌دهند اما به نتیجه نرسیده است. «صالح یعقوبی»از دیگر شهروندان پاوه‌ای نیز می‌گوید: امیدوار بودیم آب پایدار امسال به شهر پاوه برسد و دیگر مشکل قطعی و افت فشارآب را در تابستان امسال نداشته باشیم اما ظاهرا بعید است.
وی می‌افزاید: عملیات عمرانی متعددی در شهر و اطراف آن انجام شده که برای اجرای پروژه آب‌رسانی به شهر پاوه است، اما تاکنون نتیجه آن به مردم نرسیده است. این شهروند می‌افزاید: پاوه همیشه پرباران‌ترین نقطه استان کرمانشاه است اما به اندازه مناطق کم باران مشکل تامین آب و‌افت فشار داریم. وی آب را اساسی‌ترین نیاز مردم این شهر می‌داند و می‌گوید: مسئولان باید آب‌رسانی بلندمدت به پاوه را در اولویت قرار دهند، زیرا تامین آب از هر پروژه عمرانی دیگری برای مردم این منطقه مهم‌تر است. یعقوبی اضافه می‌کند: مردم در برخی مناطق شهر گاهی تا 8 ساعت در روز هم با قطعی یا افت فشارآب مواجه هستند.


پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه آب‌رسانی

حالا مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان از پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی پروژه آب‌رسانی بلندمدت به شهر پاوه خبر می‌دهد که بخش عمده کار آن انجام شده است. «کیاست امیریان» اضافه می‌کند: کار اصلی پروژه انجام شده و بخشی از خط انتقال باقی مانده است. به گفته وی، شرایط توپوگرافی منطقه مقداری کار را دشوار و زمان اجرای ان را زیاد کرده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان این‌که آب‌رسانی به شهر پاوه از محل چشمه هانی‌کوان انجام می‌شود، می‌گوید: حدود ۷۰۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد که برای انتقال آب در این مسیر 4 ایستگاه پمپاژ در نظر گرفته شده است.

امیریان اضافه می‌کند: بخش اصلی کارهای تصفیه‌خانه نیز انجام شده است. وی مهم‌ترین مشکل پروژه آب‌رسانی بلندمدت شهر پاوه را تامین نقدینگی آن اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که این پروژه قبل از گرم شدن هوا به نتیجه برسد و‌مردم بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. این مسئول در باره ظرفیت تامین آب این طرح نیز می‌گوید: این طرح قرار است ۱۶۰ لیتر در ثانیه معادل 4 میلیون مترمکعب آب برای مردم شهر پاوه تامین کند. به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ، با اجرای این طرح مشکل تامین آب شهر پاوه حل خواهد شد. امیریان یادآوری می‌کند: برای برخی از شهرهای دیگر استان از جمله کرند، جوانرود و گیلان‌غرب هم طرح‌های آب‌رسانی بلندمدت داریم که عمده این پروژه درگیر معضل تامین اعتبار هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید