• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14031
+
-

خانه‌های ورزش روستایی، راهی برای کشف استعداد‌ها

رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی، محلی: خانه‌های ورزش روستایی در اماکن بلااستفاده در روستاها ساخته می‌شوند

گزارش
خانه‌های ورزش روستایی، راهی برای کشف استعداد‌ها




مهسا شاه‌منصوری  | اراک- خبرنگار: 

بسیاری از کارشناسان معتقدند خانه‌های ورزش روستایی به عنوان طرحی نو در ترویج ورزش و ایجاد نشاط و شادابی در میان روستاییان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارد.
غنی‌سازی اوقات فراغت، استعداد‌یابی، رشد و شکوفایی ورزشکاران جوان روستا و معرفی آنها به تیم‌های حرفه‌ای و ورزش قهرمانی برخی از مزیت‌ها و اهداف احداث خانه‌های ورزش روستایی به شمار می‌رود.
در مرکزی که به استان هزار روستا شهرت دارد و بیشترین تعداد روستاها را در کشور به خود اختصاص داد، این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند ظرفیتی عظیم برای ورزش حرفه‌ای و ایجاد شور و نشاط در استان باشد. 


خانه‌های ورزش روستایی چه اماکنی هستند؟

رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی، محلی استان در این باره می‌گوید: راه‌اندازی خانه‌های ورزش طرحی است که توسط وزارت ورزش با هماهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کشور اجرا می‌شود.
«علی عشوری» بیان می‌کند: خانه‌های ورزش روستایی در اماکن بلااستفاده در روستاها ساخته می‌شوند. این اماکن می‌توانند شامل مدارس غیر فعال، حمام‌های قدیمی و متروکه یا سوله‌ها و انبارهای بلااستفاده جهاد کشاورزی باشند. این اماکن پس از مرمت نسبی به دهیاری تحویل داده می‌شوند و دهیار یک نفر را به عنوان مسئول خانه ورزش به هیات ورزش روستایی معرفی می‌کند. دهیار همچنین انشعابات آب و برق را ایجاد می‌کند و هیات، تجهیزات ورزشی لازم را برای جوانان و نوجوانان روستا فراهم می‌کند.

رئیس هیات ورزش‌ روستایی اظهار می‌کند: برای هر خانه ورزش روستایی یک میز پینگ‌پنگ، یک میز فوتبال دستی، 2 میز شطرنج، 2 دارت حرفه‌ای، 20 تشک تاتامی، طناب بازی، تور والیبال در نظر گرفته می‌شود. با راه‌اندازی این خانه‌ها در طول سال مسابقات مختلفی برای روستاییان برگزار می‌شود و قهرمانان در سطوح مختلف روستا، بخش، شهرستان و استان به مصاف یکدیگر می‌روند و در پایان به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند. 


افزایش خانه‌های ورزش روستایی به 110 مورد در سال جاری

وی می‌گوید: در حال حاضر در استان 40 خانه ورزش تکمیل و تجهیز شده و اعتبار ساخت 70 خانه دیگر در سال 97 اختصاص یافته است. انتظار می‌رود این خانه‌ها طی 3 ماه ابتدای امسال افتتاح شوند تا تعداد آنها جمعا به 110 عدد برسد. خانه‌های ورزش از صبح تا ساعت 12 ظهر در اختیار بانوان و بعد از ظهر تا شب نیز در اختیار آقایان است، همچنین همه رشته‌های مذکور برای هر دو گروه فعال است.
عشوری با اشاره به اثرگذاری خانه‌های روستای بر جامعه روستایی می‌افزاید: این خانه‌ها گروه‌های سنی مختلف را در بر می‌گیرند. دانش‌آموزان روستایی که فاقد هر گونه امکانات ورزشی هستند و حتی معلم ورزش ندارند از این طرح بسیار استقبال می‌کنند.
وی اظهار می‌کند: با توجه به اثرگذاری مثبت این طرح، امکان فعالیت‌های ورزشی مذکور را هم برای دانش‌آموزان و هم برای افراد دیگر فراهم می‌کنیم تا جوانانی که در روستا ساکن هستند از سرگرمی و ورزش برخوردار شوند و به سمت آسیب‌هایی همچون مواد مخدر کشیده نشوند.


استقبال پر شور از خانه‌های ورزش

رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی، محلی ادامه می‌دهد: فعالیت‌های خانه‌های ورزش در کشور با استقبال پر شوری روبه‌رو شده است، همچنین خانه‌های ورزش بعد از احداث رها نشده‌اند و مسئولانی دارند که وظیفه اداره آنها را بر عهده می‌گیرند. بهترین‌های هر رشته در خانه‌های ورزش استعدادیابی و معرفی می‌شوند و ما آنها را به تیم‌های شهری معرفی می‌کنیم، حتی نخبگانی از میان آنها شناخته می‌شوند و به تیم‌های ملی معرفی خواهند شد. در حال حاضر در برخی رشته‌ها مانند فوتبال و والیبال در روستاهای استان بازیکن ملی‌پوش و حرفه‌ای داریم. به عنوان مثال در ساوه، خمین و اراک والیبالیست‌هایی هستند که در لیگ کشوری بازی می‌کنند و کارشان را از همین خانه‌های ورزش آغاز کرده‌اند.
وی می‌افزاید: مدیریت این خانه‌ها بر عهده دهیاری‌هاست که یک نفر را به عنوان مسئول خانه ورزش معرفی می‌کند و هیات نیز به روستا مربی اعزام می‌کند.


پیگیری پرداخت دستمزد به متصدیان خانه‌های ورزش

عشوری اظهار می‌کند: امکان اعزام مربی بیشتر به روستاهای نزدیک وجود دارد، اما اغلب مربیان نمی‌توانند به روستاهای دورافتاده بروند و باید از عهده هزینه‌های رفت و آمد و خطرات جاده‌ها بربیایند. این مشکلات باید به مرور زمان برطرف شود. در این راستا با برگزاری کلاس‌های آموزشی از هر روستا یک یا 2 نفر در رشته‌های مختلف در کلاس‌های آموزشی شرکت خواهند کرد تا مربی برای همه روستاها تامین شود و هر کارشناسی در روستای خود کار داوری و مربیگری را انجام دهد.
رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی، محلی استان می‌گوید: از طریق خانه‌های ورزش شغل ایجاد نمی‌شود و فعالان حقوق‌بگیر نیستند، زیرا در حال حاضر شهریه‌ای از کسی دریافت نمی‌شود و تاکنون چنین چیزی مصوب نشده است، اما باید از طریق نمایندگان مجلس طرحی نوشته شود تا متصدیان خانه‌های ورزش برای فعالیت حداقل حقوقی داشته باشند.


تجهیز روستاها به امکانات ورزشی

رئیس اداره ورزش و جوانان اراک نیز با بیان اینکه طرح تجهیز روستاها به امکانات ورزشی طرح بسیار خوبی است، می‌گوید: در زمستان سال گذشته، احداث خانه ورزش روستایی برای 8 روستا در اراک پیش‌بینی شد و فضاهای مورد نیاز تقریبا آماده شده است. «محمد مرادی» بیان می‌کند: هم‌اکنون در حال پیگیری تجهیز این خانه‌ها در حداقل زمان ممکن هستیم تا امکاناتی همچون روستاهای دیگر در اختیار روستاییان قرار گیرد. 


11 خانه ورزش در روستاهای اراک

رئیس اداره ورزش و جوانان اراک گفت: در حال حاضر در این شهرستان 3 خانه ورزش تجهیز و تکمیل شده و برای 8 روستای دیگر اقداماتی صورت گرفته است. همچنین امید است در سال جاری بر تعداد روستاهای دارای خانه ورزش افزوده شود. این اقدام ورزشی در روستاها دارای بازده خوبی بوده است، گرچه تقویت آنها در بلند مدت باید انجام شود. «محمد مرادی» می‌گوید: ورزش‌ و فعالیت‌ در اوقات فراغت قطعا جلوی آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد را می‌گیرد. بالعکس هر جا که ورزش نباشد اعتیاد جایگزین آن می‌شود. از این رو در هر جا که بتوانیم فضاهایی را برای ورزش آماده می‌کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید