• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14032
+
-

قزوین هتل چهار ستاره ندارد

کمبود مراکز اقامتی در قزوین یکی از دلایل باقی‌نماندن مسافران در این استان است

گردشگری
قزوین هتل چهار ستاره ندارد




یلدا سمیاری | قزوین- خبرنگار: 

اقامت یکی از قسمت‌های اصلی سفر است. این بخش از سفر بستگی زیادی به بودجه مورد نظر گردشگران و سلایق شخصی آن‌ها دارد و در هر شهری بنا بر احتیاجات و گردشگرپذیر بودن آن منطقه، محل‌هایی برای اجاره کوتاه‌مدت آماده می‌شوند. در استان قزوین چند سالی است که بر بحث گردشگری تأکید زیاد شده ولی مسأله‌ای که همچنان جای بحث دارد، نبود محلی مناسب برای استراحت گردشگرانی است که جذب می‌شوند. 


شرایط یک مقصد گردشگری 

یک دانشجوی دکترای بازاریابی گردشگری درباره تاثیر کیفیت و کمیت مراکز اقامتی شهر‌ها بر گردشگری می‌گوید: گردشگر برای سفر به یک مقصد گردشگری، قبل از هر اقدام، به تصویر ذهنی خود از آن مقصد، جاذبه یا حتی شهر و کشور رجوع می‌کند و چنانچه تصاویر ذهنی خود را با انتظارات و تقاضا‌هایش سازگار و منطبق ببیند به سمت آن حرکت می‌کند. 
 «آرمین آچاک» می‌افزاید: گردشگر در غیر ‌این ‌صورت، تصاویر دیگری را بازبینی می‌کند. این تصاویر ذهنی می‌تواند از تجارب قبلی گردشگر، تعاریف دوستان و آشنایان یا رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دست آمده باشد. 

وی درباره شرایط مراکز اقامتی قزوین برای ایجاد برند گردشگری در این شهر می‌گوید: برند در بازاریابی، هویت و شخصیت درک شده یک محصول یا خدمت موثر است و وجود هر اتفاق، دلیل برند بودن آن نیست. 
آچاک می‌افزاید: از طرف دیگر، برای معرفی شهر قزوین به ‌عنوان یک تصویر ذهنی مناسب و نزدیک به ایده‌آل در ذهن گردشگران، باید تمام اجزای گردشگری این شهر در قالب یک مقصد گردشگری، تحت برنامه‌ای جامع توسعه یابد. 
وی تصریح می‌کند: مراکز اقامتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به دنبال رشد سایر جاذبه‌ها، رشد می‌کنند. با توجه به این مهم، می‌توان گفت کیفیت مراکز اقامتی یک شهر یا منطقه، کیفیت صنعت گردشگری در یک شهر را نشان می‌دهد و این رابطه دوجانبه است. 


صنعت گردشگری استاندارد

این کار‌شناس بازاریابی گردشگری اضافه می‌کند: استانداردسازی کیفیت در صنعت گردشگری به‌عنوان یک فعالیت خدماتی، بسیار دشوار است اما می‌توان با نظارت، احتمال خارج شدن از مدار مطلوب کیفیت را پایین آورد. این موضوع در استان از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و به‌صورت بازرسی‌های دوره‌ای انجام می‌شود و مراکز اقامتی رتبه‌بندی می‌شود. 
آچاک با بیان این مطلب که گردشگری قزوین بیش از هر چیز، نیازمند انسجام فکری است، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای توسعه این امور، انجام تحقیقات و مطالعات در قالب برنامه‌ای کلان و جامع است که حضور متخصصان و کار‌شناسان امر را می‌طلبد. ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی با رویکرد استانی نیز می‌تواند یکی از فعالیت‌های سازنده در این عرصه باشد. 

مدیر یکی از مراکز اقامتی و مدیرعامل یک مؤسسه آموزش گردشگری در قزوین نیز با اشاره به اینکه تعداد تخت‌های موجود در مراکز اقامتی قزوین کمتر از هزار تخت است، می‌گوید: با توجه به تلاش اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری و تعداد آثار تاریخی ثبت شده در قزوین، این تعداد تخت پاسخگوی حضور گردشگران نیست. 
« وحید نصرت‌آقایی» می‌افزاید: هتل چهار و پنج ستاره در قزوین وجود ندارد؛ هتل مرمر نیز مجوز رسمی برای چهار ستاره بودن ندارد ولی به دلیل کمبود اماکن اقامتی، به‌عنوان ۴ ستاره فعالیت می‌کند. 
 اداره کل میراث فرهنگی نیز به دلیل همین کمبود‌ها، نمی‌تواند فشاری به مسئولان هتل وارد کند. 

وی بیان می‌کند: آماری که درباره مسافران نوروزی در قزوین داده می‌شود بر اساس آمار عوارضی‌های آزادراه‌هاست که دقیق نیست. تعداد مسافر را باید از مراکز اقامتی دریافت کرد. بر اساس این آمار، در نوروز امسال کمتر از ۵۰۰ نفر در قزوین اقامت داشته‌اند. گردشگر زمانی معنی دارد که در شهر اقامت و هزینه کند. 
نصرت‌آقایی ادامه می‌دهد: پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی وجود دارد که شاید از ۱۰ سال قبل آغاز شده اما تلاش‌های صورت گرفته هنوز به نتیجه نرسیده است. 
وی با بیان اینکه وجود مراکز اقامتی و تأثیر آن بر گردشگری مانند قضیه مرغ و تخم‌مرغ است می‌گوید: مشخص نیست ابتدا باید مراکز اقامتی در شهر وجود داشته باشد تا گردشگری توسعه یابد یا برعکس. 


چادر مسافرتی

این فعال حوزه گردشگری درباره دلایل استقبال کم مسافران از مراکز اقامتی می‌گوید: استفاده از چادرهای مسافرتی یکی از دلایل اصلی استقبال نکردن گردشگران از مراکز اقامتی است. البته اقامت مسافران در چادر هیچ نفعی برای شهر مقصد ندارد. اقامت در خانه‌های فرهنگ و مدارس که از طریق اداره کل آموزش و پرورش در اختیار افراد قرار می‌گیرد و خدمات کمی را ارائه می‌دهند نیز از دیگر مشکلات است.  وی اضافه می‌کند: در موارد زیادی مشاهده می‌شود یک هتل با سرمایه‌گذاری و صرف هزینه و به کار گرفتن نیروی انسانی، خالی است اما یک مدرسه چند کلاسه پر از مسافر شده است. اگر ادارات کل میراث فرهنگی و آموزش و پرورش این تعهد را بدهند که مدارس مسافران را نپذیرند، مراکز اقامتی تا ۵۰‌ درصد تخفیف نیز برای گردشگران در نظر می‌گیرند زیرا در هتل‌ها کالایی برای احتکار وجود ندارد و همه هتل‌داران به این موضوع واقف هستند که اگر شبی تخت‌ها خالی بماند، فرصت را از دست داده‌اند. 


گردشگری و مدیریت شهری

این فعال حوزه گردشگری می‌گوید: موضوع گردشگری به یک سازمان یا نهاد خاص مربوط نمی‌شود. اگر قرار باشد گردشگری قزوین پیشرفت کند باید نهادهای مختلفی مانند پلیس راهنمایی و رانندگی، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، هلال‌احمر، اورژانس و اداره کل میراث فرهنگی در کنار هم تلاش کنند. وی می‌افزاید: نباید گردشگری در قزوین مختص نوروز باشد. همچنین باید حمایت مادی و معنوی از سرمایه‌گذاران ساخت مراکز اقامتی صورت گیرد؛ وقتی یک سرمایه‌گذار برای دریافت پروانه ساختمانی هتل، مبلغ زیادی به‌عنوان عوارض نوسازی،  و افتتاحیه و هزینه‌های دریافت خدمات آب، برق و گاز و مالیات پرداخت می‌کند، تلاش می‌کند تا این هزینه‌ها بازگردد و به سوددهی برسد.
وی بیان می‌کند: باید سیاست‌های کلان کشور در جذب گردشگران اصلاح شود. همچنین باید برندهای دیگری به جز مجموعه تاریخی سعدالسلطنه در توسعه گردشگری قزوین نقش ایفا کنند تا دلایل مناسبی برای حضور و اقامت بیشتر گردشگران در قزوین ایجاد شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید