• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14038
+
-

فرودگاه و راه‌آهن؛ نیاز ارس برای توسعه

استاندار: جلفا می‌تواند به عنوان یکی از مناطق برتر ترانزیتی دنیا مطرح شود

مناطق آزاد
فرودگاه و راه‌آهن؛ نیاز ارس برای توسعه




منطقه آزاد ارس با 51 هزار هکتار وسعت به‌عنوان صنعتی‌ترین منطقه آزاد ایران مطرح بوده و در 4 محدوده منفصل جلفا (مرز ایران و نخجوان) با 20 هزار و 500 هکتار، نوردوز (مرز ایران و ارمنستان) با 411 هکتار، محدوده خداآفرین با 5700 هکتار و محدوده قلی بگلو (مرز ایران و آذربایجان) با 25 هزار هکتار مجری سیاست‌ها و ماموریت‌های اقتصادی تعریف‌شده است. به گزارش همشهری، واحدهای تولیدی موجود در این منطقه در حال حاضر با حداکثر توان تولید فعالیت دارند، اما مسئولان ارشد اقتصادی کشور با حضور در منطقه آزاد ارس در بازدید از ظرفیت‌ها و پروژه‌های اقتصادی این منطقه آزاد بر حل مشکلات این واحدها، افزایش تولید آن‌ها و ایجاد زیر ساخت‌های زمینی و هوایی  حمل و نقل تاکید کردند.

در این بازدید، 19 نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، معاونان وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، معاون رئیس امور مالیاتی کشور، رئیس کل گمرک ایران، رئیس صندوق توسعه ملی، مسئول سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشور، مدیران عامل بانک‌های ملی و سپه و معاونان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد حضور داشتند. این هیأت اقتصادی از واحدهای تولیدی همچون کارخانه پاناچوب ارس، کارخانه جلفاچوب صنعت ارس، شرکت جلفاکاران ارس، کارخانه آمیکو، واحد تولیدی پیشگامان دنیلی ارس و مجتمع گلخانه‌ای تارلا امین بازدید کرده و سپس در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی اقتصادی کشور با مسئولان استان و ارس به بررسی مشکلات موجود در این منطقه پرداختند. 


نوسان قیمت ارز به ضرر سرمایه‌گذاری 

استاندار در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی اقتصادی کشور با مسئولین آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس و ستاد اقتصاد مقاومتی ارس اظهار می‌کند: در کنار احداث فرودگاه، طرح توسعه راه‌آهن جلفا به سمت کشورهای همسایه و اروپا نیز می‌تواند جلفا را به عنوان یکی از مناطق برتر ترانزیتی دنیا مطرح کرده و این طرح توجیه اقتصادی و درآمد بالایی به همراه دارد.
«مجید خدابخش» با بیان اینکه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از نوسان قیمت ارز به مشکل خورده‌اند، می‌گوید: این موضوع می‌تواند به ضرر سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در کشور باشد.
دولت تلاش دارد تا به صنایعی که از این مشکل رنج می‌برند، کمک کند تا بتوانند بدون مشکل به کار خود ادامه دهند. 


مناطق آزاد تجاری، راه تنفس اقتصاد کشور 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم بابیان اینکه مناطق آزاد تجاری راه تنفس اقتصاد کشور هستند، ‌اظهار می‌کند: امیدواریم تمام رویکردها منجر به توسعه مناطق آزاد تجاری شود.
«مرتضی بانک» با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات تولیدکنندگان مناطق آزاد تجاری از طریق دولت و بخشی دیگر از طریق قانون‌گذاری مجلس قابل حل است، می‌افزاید: اگر کارت‌های بازرگانی در خود مناطق آزاد تجاری کشور صادر شود بخش عمده مشکلات سرمایه گذاران و تولیدکنندگان رفع می‌شود.  

وی بر لزوم ایجاد ثبات در فعالیت سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و تجار تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر می‌خواهیم ثبات در فعالیت‌های فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران حاکم باشد و آن‌ها به مناطق آزاد اعتماد کنند باید تسهیل‌گر باشیم. ما مبادی قاچاق کالا را که عمدتاً نگاه‌ها به سوی مناطق آزاد می‌شود، بسته‌ایم و اگر موردی از قاچاق کالا در مناطق آزاد تجاری دیده شود با جدیت برخورد می‌کنیم. اگر مناطق آزاد را به عنوان یک راه تنفس در اقتصاد کشور می‌دانیم، باید کاری کنیم که این مناطق تقویت شوند. بانک تاکید می‌کند: سامانه جامع و یکپارچه گمرکی که در منطقه آزاد ارس فعال شده است می‌تواند به وحدت رویه گمرکی در تمام مناطق آزاد کشور کمک کند.


توسعه استان و شمال غرب کشور

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس هم با بیان اینکه توسعه منطقه آزاد ارس به معنی توسعه آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور است، می‌گوید: منطقه آزاد ارس میزبان عالی‌رتبه‌ترین تیم اقتصادی کشور بوده و امیدواریم با عنایات مسئولان، موانع و مشکلات سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ارس رفع شود.
«محمد حسن‌نژاد» با تاکید بر اینکه تفکر بسیاری از مسئولان کشور از مناطق آزاد مبتنی بر واقعیات نیست، عنوان می‌کند: بازدید اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مسئولان ارشد اقتصاد کشور می‌تواند ذهنیت منفی به مناطق آزاد را تغییر دهد. در بازدید از کارخانه‌های ارس مشخص شد که سرمایه‌گذاری بسیار کلانی در منطقه آزاد ارس صورت گرفته است و رفع برخی از مشکلات قابل حل مانند تامین سرمایه در گردش می‌تواند باعث شود که این سرمایه‌گذاری‌ها به طور کامل در مسیر رشد اقتصادی کشور به کار گرفته شود. حسن‌نژاد عنوان می‌کند: میزان اشتغال در منطقه آزاد ارس بسیار بالاست و این به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به دلیل فعالیت‌های منطقه آزاد ارس محقق شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌‌کند: برخی قوانین که در سایر مناطق آزاد تجاری کشور وجود دارد، منطقه آزاد ارس از آن‌ها محروم است، به طوری که برخی معافیت‌های مالیاتی شامل سایر مناطق آزاد تجاری شده ولی ارس از این معافیت‌ها محروم مانده است.حسن نژاد با انتقاد از اینکه ارس به عنوان منطقه آزاد تجاری مطرح است اما مردم از آوردن کالای مسافر محروم هستند، بیان می‌کند: با تغییر سلیقه‌ای قوانین، مردم بیش از همه متضرر شده‌اند و در این میان توصیه ما به دولتی‌ها پایبندی به قوانین است.


فرصت مناسب برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

«محسن نریمان» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه حضور مسئولان اقتصادی فرصت مناسبی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان است، می‌گوید: در جلساتی که با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران منطقه آزاد ارس برگزار شده است، بسیاری از مشکلات بررسی و دسته‌بندی شده است که در اختیار هیات اقتصادی حاضر در منطقه آزاد ارس قرار خواهد گرفت. در این جلسات برخی از مشکلات و نیازهای فعالان اقتصادی بررسی می‌شود تا این موانع جمع‌بندی شده و از سوی عزیزان حاضر در ارس در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید