• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14037
+
-

تکمیل پروژه‌های عمرانی در مناطق هشت‌گانه

معاون فنی و عمرانی شهردار قم: امسال در حوزه فنی و عمرانی 250 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است

شهری
تکمیل پروژه‌های عمرانی در مناطق هشت‌گانه




حامد اسماعیلی| قم- خبرنگار: 

نشست خبری معاون فنی و عمرانی شهردار قم با هدف ارائه گزارشی از فعالیت‌های عمرانی در سال گذشته و بیان برنامه‌های عمرانی مدیریت شهری در ماه‌های آینده برگزار شد. 
 «علیرضا قاری‌قرآن» در این نشست اظهار کرد: بودجه سالانه شهرداری در 2 بخش جاری و عمرانی برنامه‌ریزی می‌شود و عملکرد عمرانی شهرداری در ردیف‌های مربوط به اجرای پروژه‌ها بر اساس وظایف تملک یا خدمات اتفاق می‌افتد اما بخشی از این بودجه، بودجه خالص عمرانی است. در این بخش در مناطق هشت‌گانه برای اجرای پروژه‌ها بیش از 96 درصد عملکرد داشتیم و همه پروژه‌هایی که تعریف شد به مرحله اجرا رسید. 
وی افزود: در سال 96 تغییر حوزه‌های مدیریت شهری و انتخابات ریاست جمهوری بر اجرای پروژه‌ها از نظر مالی اثر گذاشت و سبب شد وضع اجرای پروژه‌ها در حال رکود باشد. در نتیجه پیمانکاران دچار مشکل شدند اما با تدابیری که اندیشیده شد تلاش کردیم کار را پیش ببریم. 

معاون فنی و عمرانی شهردار قم گفت: در سال 96 همه پروژه‌ها اعم از پروژه تقاطع غیرهمسطح 15 خرداد، مقداد، شهیدان محمودنژاد و فاز دوم بلوار آیت‌الله بروجردی به مرحله بهره‌برداری رسید. تکمیل بلوار زائر و پروژه شهیدکریمی نیز کلید خورد و ساخت 8 مجموعه ورزشی آغاز شده است. 
قاری‌قرآن اظهار کرد: در سال جاری در حوزه فنی و عمرانی 250 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده که به صورت عمرانی خالص است. در حوزه شهرسازی و معماری نیز 123 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. در حوزه‌های دیگر بودجه‌های عمرانی وجود دارد اما این پروژه‌ها در سایر بخش‌ها، عمرانی خالص نیستند به عبارت دیگر بخشی از بودجه‌های مربوط به مناطق نیز عمرانی است که در حقیقت زیرمجموعه حوزه معاونت فنی و عمرانی است اما متولی آن شهرداری مناطق خواهند بود. 

وی با بیان این که 300 تا 400 میلیارد از بودجه شهرداری قم در سال 97 مربوط به تملک است، افزود: در بودجه 96 اجرای طرح نهضت آسفالت را در نظر داشتیم و پیش‌بینی ما توزیع 250 هزار تن آسفالت در سال 96 بود که تا پایان سال گذشته 303 هزار تن آسفالت توزیع شد. یعنی یک‌پنجم بیش از آنچه هدف‌گذاری کرده بودیم در این بخش فعالیت بیشتری شده است. در 4 سال آینده نیز باید با همین شیب پیش برویم تا بتوانیم به حد مقبول در قم برسیم و قم این نیاز را در برخی مناطق به وضوح حس می‌کند. 


پروژه‌های مهم سال 97

قاری‌قرآن از پروژه تکمیل تقاطع غیرهمسطح میدان ولی‌عصر(عج) به عنوان یکی از طرح‌های مهم مدیریت شهری ذکر کرد و گفت: این پروژه برای نخستین بار در قم در این ابعاد انجام می‌شود. ارتفاع پل بالای 14 متر خواهد بود و یک میدان برای توزیع همه مسیرها در نظر گرفته شده است. این پروژه 34 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 10 درصد جلوتر از برنامه زمانی است. 
معاون شهردار در مورد زمان بهره‌برداری از این پروژه افزود: امیدواریم بتوانیم در پایان شهریور و در نهایت مهر امسال پل روگذر این پروژه و تا پایان سال همه طرح را به بهره‌برداری برسانیم. 
ساخت تقاطع غیر همسطح بلوار پیامبر اعظم(ص) و بلوار شهید کریمی یکی دیگر از پروژه‌های مهم مدیریت شهری است که قاری‌قرآن به آن اشاره کرد. 

وی گفت: به دلیل این که این محور در زمره محورهای شریانی است از نظر مدیریت شهری در اولویت بود و پیشرفت آن حدود 97 درصد است. 
به گفته معاون شهردار مسیر این تقاطع از سمت خیابان حضرت خدیجه(س) به سمت جمکران و از سمت بلوار شهید کریمی به سمت جمکران باز شده است و کار برای تکمیل پروژه با جدیت در حال انجام است و افتتاحیه آن پیش از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. قاری‌قرآن گفت: تقاطع غیرهمسطح پیامبر اعظم(ص) و بلوار شهید کریمی یک پروژه جامع و نجات‌بخش برای بهبود وضع ترافیکی منطقه است. در این طرح ریل راه‌آهن قطع شده و دیگر وضعیت سابق خودروها در برخورد با ریل وجود ندارد. 

وی با بیان این که امتداد بلوار آیت‌الله بروجردی دور شهرک پردیسان را در آینده در بر می‌گیرد و به صورت یک رینگ عمل می‌کند، تأکید کرد: شهروندان می‌توانند از انتهای این رینگ وارد هر نقطه از شهرک پردیسان شوند. این پروژه، شروعی برای ایجاد رینگ بزرگی در اطراف شهر قم است به طوری که اگر شهروندی از پردیسان می‌خواهد به نقطه خاصی در جایی غیر از مرکز شهر قم برود نیازی به ورود به مرکز شهر قم نداشته باشد و از طریق این رینگ به طور مستقیم به مقصد برسد. 
قاری‌قرآن اظهار کرد: پروژه دیگری که در دستور کار است بلوار زائر است و این بلوار زمانی می‌تواند بسیار مؤثر باشد که بتواند به پل پردیسان مرتبط شود. ما در این زمینه مسائل حقوقی با شرکت آب منطقه‌ای داشتیم اما در نهایت چالش‌ها برطرف شد و قرار است این بلوار امسال به پل پردیسان برسد. در محور ورودی به بلوار غدیر برای سال‌های سال این مشکل حل خواهد شد و ترافیک توزیع می‌شود. 


کاهش سطح خدمات به شهروندان

قاری‌قرآن افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی از صبح روز سه‌شنبه (11 اردیبهشت) قبل از روز نیمه شعبان تا ظهر روز چهارشنبه (12 اردیبهشت) به صورت رایگان خدمات‌رسانی می‌کند و منابع مالی آن از سوی شهرداری قم تأمین شده است. این حمل و نقل رایگان ویژه مسیرهای منتهی به مسجد جمکران است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم گفت: با توجه به این که در این روزها قطارهای اعزامی از تهران به قم افزایش یافته درخواست ما از هموطنان تهرانی این است که برای سفر به قم از قطار استفاده کنند تا بار ترافیکی کمتری در آزادراه تهران به قم شاهد باشیم. امیدواریم زائران سفرهای خود را به ساعت‌های پایانی روز سه‌شنبه موکول نکنند تا از ترافیک و شلوغی بیشتر پیشگیری شود. 
ذاکریان تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که با توجه به تعطیلی روز چهارشنبه (12 اردیبهشت) نیاز شهروندان ما به خدمات جابه‌جایی شهری کاهش پیدا کند؛ به همین دلیل سطح خدماتی ما در شهر از 300 دستگاه به 100 دستگاه کاهش پیدا می‌کند و باقی آن در خدمت انتقال مسافران و زائران جمکران خواهد بود. 


2 طرح برای کاهش ترافیک بلوار غدیر

معاون فنی و عمرانی شهردار قم در مورد اجرای پروژه فاز سوم بلوار آیت‌الله بروجردی گفت: این پروژه 96 درصد تکمیل شده است. 
 «علیرضا قاری‌قرآن» افزود: جاده ورجان – پردیسان به این محور وصل می‌شود و این مسیر کمک می‌کند ترافیک از بلوار غدیر برداشته شود. در حال حاضر تنها شهرک مهدیه به بلوار غدیر متصل می‌ماند و سایر مناطق به بلوار آیت‌الله بروجردی متصل هستند اما در زمینه اتصال به شهرک مهدیه هنوز باید منتظر توافق‌ها باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید