• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14029
+
-

اما و اگر ارائه آمارهای طلاق

مجتبی ناجی | روان‌شناس و معاون پیشگیری بهزیستی استان:

درباره شاخص‌های طلاق باید گفت 2 دیدگاه در این زمینه وجود دارد. نخست دیدگاهی که آمار ازدواج ثبت‌شده در طول یک سال را با طلاق مقایسه می‌کند که بسیاری از کارشناسان، این آمار را درست نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند اگر بخواهیم آمار ازدواج در طول یک سال را در صورت و آمار طلاق را در مخرج یک کسر بگذاریم و عددی مانند یک طلاق به ازای 4/3 ازدواج به دست بیاوریم، در واقع مغلطه کرده‌ایم؛ چرا که بسیاری از کسانی که در طول همان سال طلاق گرفته‌اند ممکن است ازدواجشان در سال‌های قبل ثبت شده باشد و گواه این مدعا هم این است که آمار نشان می‌دهد 40 درصد طلاق‌ها در کمتر از یک سال زندگی مشترک رخ می‌دهند. 
از طرفی این یک واقعیت است که آمار ازدواج در جامعه ما نسبت به سال‌های قبل در حال کاهش است. در این باره 2 دلیل وجود دارد: نخست به دلیل کاهش جمعیت که در نتیجه سیاست‌های کنترل جمعیت از دهه 70 تاکنون ادامه داشته است و دوم به دلیل بالا رفتن سن ازدواج. این دو عامل در کنار یکدیگر باعث می‌شوند آمار ازدواج کاهش یابد در حالی که روند طلاق ادامه دارد. 

اما در پاسخ به این پرسش که چه شاخصی باید برای بررسی وضعیت طلاق در نظر گرفت، باید گفت محاسبه نسبت طلاق به کل جمعیت زنان متاهل بهترین و ایده‌آل‌ترین محاسبه است. از منظر آمار طلاق، نسبت به کل جمعیت اگر بخواهیم مقایسه کنیم باید بپذیریم وضعیت و رتبه اصفهان در مقایسه با کشور خوب است و ما در جایگاه 18 کشور در آمار طلاق قرار می‌گیریم پس وضعیتمان بحرانی نیست. 

با وجود این طلاق آثار و پیامدهای بسیار مخربی بر خانواده، جامعه و فرزندان دارد و آمار این پدیده هرچقدر هم که پایین باشد، باید برای کاهش آن تلاش کنیم. یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده ایجاد دفترهای مشاوره به زوجین متقاضی طلاق در 11 استان بزرگ کشور بوده که در این کلینیک‌ها با برنامه‌ها و مداخله‌های تخصصی و روان‌شناختی، مشکلات همسران بررسی و برای حل آن اقدام می‌شود. 
در بیشتر موارد دیده شده زن و شوهر متقاضی طلاق مشکل پیچیده‌ای نداشتند و با یک تصمیم احساسی و آنی اقدام به طلاق کرده‌اند که در این مراکز مورد مشاوره و راهنمایی قرار می‌گیرند. در یک جمله می‌توان مهم‌ترین دلیل طلاق در اصفهان را نبود مهارت‌های ارتباط با همسران معرفی کرد و البته اعتیاد و مشکلات دیگر هم در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید