• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14028
+
-

توجه به بافت و هویت تاریخی شهر

الهه جورابی | عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر یزد:  

بهره‌برداری و استفاده صحیح از بافت تاریخی یزد با رویکرد هویت تاریخی شهرها و با توجه به شرایط فرهنگی، تاریخی، اقلیمی و اقتصادی، می‌تواند به عنوان یک ظرفیت بالقوه، علاوه‌بر احیای بافت‌های ناکارآمد شهری با حفظ میراث با‌ارزش گذشتگان، از جاذبه‌های گردشگری به شمار آید. با توجه به جهانی شدن یزد، تمایل گردشگران به گردشگری تاریخی در حال افزایش است. در نتیجه باید با شناخت، حفظ، نگهداری و احیای آثار و نقاط بالقوه گردشگرپذیر و بااهمیت تاریخی و میراث‌فرهنگی در صنعت رو به رشد گردشگری و جهانگردی بتوانیم پس از تامین و توسعه زیرساخت‌های لازم، از مزیت‌ها و ارزش افزوده صنعت پرسود گردشگری بهره‌مند شویم.

  احیای بافت‌های تاریخی و گردشگری آثار مثبتی بر پیکره شهرها برجای می‌گذارد. آشنایی با فرهنگ و پدیده‌های معنوی و هنری، حمایت از فرهنگ سنتی رایج، به نمایش گذاردن هویت قومی، تجدید حیات هنرهای سنتی، جشن‌ها، گویش‌ها و تقویت و حفظ سنت‌های مثبت و آداب و رسوم دیرینه از مصداق‌های این تلاش است. توسعه و رونق اقتصادی، کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، افزایش درآمد مراکز و واحدهای خدماتی، بازرگانی و صنعتی به‌ویژه صنایع‌دستی؛ افزایش درآمد سرانه و بالارفتن سطح رفاه عمومی؛ ایجاد انگیزه برای توسعه و تجهیز مراکز اقامتی، پذیرایی و خدماتی و احیا و توسعه صنایع‌دستی، بومی و محلی ازطریق رابطه متقابل گردشگر با تولید کنندگان نیز نمونه‌های دیگری از این رویکردهاست. 

  توجه به گردشگری فرهنگی، به عنوان یک الگوی پایدار در توسعه و پیشرفت شهرها، و نیز میراث معماری شهری، با توجه به ارتباط جاذبه‌های گردشگری و نیازهای توریسم و جامعه میزبان، در اماکن تاریخی و بافت‌های فرهنگی شهر یزد، به‌عنوان مهم‌ترین مولفه مطرح‌شده است. برای ارتقای بهره‌وری و کیفیت فضاها و هویت شهری راهکارهای بسیاری ازجمله احیای بافت‌های تاریخی، میراث‌داری اماکن فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری و ارتقای سیما و منظر محلات قدیمی را می‌توان ارائه کرد. در این زمینه می‌توان از تبیین فعالیت‌های جذاب از‌جمله جشنواره‌ها، مسابقات، مراسم و آیین‌های ملی و مذهبی نیز یاد کرد.
 جذب سرمایه‌گذار در بخش میراث‌فرهنگی به‌منظور احیا و نگهداری آثار، برگزاری تورهای گردشگری فرهنگی و اطلاع‌رسانی و نیز برپایی نمایشگاه‌ها برای معرفی شهر از دیگر راهکارهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید