• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14026
+
-

فرصت تازه تجاری گیلان در روسیه

 جلیل جلالی فر |  مشاور اتاق بازرگانی گیلان در روابط روسیه: 

جمهوری خود مختار کریمه سرزمینی زیبا در حاشیه دریای آزوف و دریای سیاه است که موقعیت مناسب گردشگری و مردمانی مهمان‌پذیر دارد. این منطقه‌ در سال 1954 به مناسبت سیصدمین سالروز پیوستن اوکراین به اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان «هدیه» به اوکراین واگذار شد. اما با مشاهده اولین جرقه‌های درگیری در شرق اوکراین، مردم این منطقه در 25 اسفند سال 1392 با دادن رأی قاطع، به الحاق زادگاه خود به روسیه «بله» گفتند. البته با وجود این تحولات، توسعه کریمه از حرکت باز نایستاد. در این مدت هم شاهد تحولاتی در حوزه عمرانی و توسعه آن بوده‌ایم. به عنوان مثال پلی زیبا به طول 19 کیلومتر در دریا، شهر بندری «کرچ» در کریمه را به شهر بندری «تامان» در استان «کراسنادرا» متصل کرد. این پل در ماه مه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می گیرد و ترانسپورت زمینی به این جزیره    راه‌اندازی و از نیمه دوم سال 2018 عملیات ساختمانی خط ریلی آغاز می‌شود.

در جریان شرکت و حضور در همایش اقتصادی یالتا 2018 که با حضور نمایندگان بخش خصوصی از کشورهای اروپایی، امریکا، کشورهای اقیانوس هند، آفریقا، آسیای شرقی و اروپای شرقی در شهر یالتا (کریمه) برگزار شد، فعالیت‌های گسترده برای ایجاد زیرساخت‌هایی از قبیل فرودگاه، باندهای فرودگاهی جدید، پایانه‌های حمل و نقل، توسعه راه‌ها، هتل‌های جدید 5 ستاره، آپارتمان‌های مسکونی، یک مسجد مجلل و زیبا به کمک مسلمانان تاتار، احداث پروژه‌های زیرگذر و روگذر و راه‌های شهری در سیمفروپل، پایتخت کریمه، انجام شد. در مدت حضور و اقامت چند روزه در شهرهای یالتا و سیمفروپل برای بررسی اجتماعی و نظرسنجی از مردم عادی با اقشار و قوم‌های مختلف گفت‌وگوهایی کردم و از وضع زندگی و نحوه خدمات‌رسانی به مردم منطقه کریمه جویا شدم. آنها از روند سازندگی و آبادانی منطقه خوشحال و خرسند بودند و اظهار کردند مردم منطقه هر روز شاهد افزایش ارزش دارایی‌های خود هستند. واقعیت عینی نیز مبین این باور است. خصوصا پس از اتمام و راه‌اندازی پل کریمه و اتوبان در دست اقدام، ساختمان‌های مسکونی و املاک موجود، این منطقه رشد چشمگیری را شاهد خواهد بود و هتل‌های مجلل و زیرساخت‌های توریستی توسعه خواهد یافت. با توجه به ایجاد اشتغال کامل و رشد سطح زندگی و افزایش سطح درآمدی مردم بومی، واحدهای مسکونی فرسوده موجود نیز بازسازی خواهد شد.

این منطقه با اجرای عملیات ساختمانی و زیرساختی در دست اجرا و در پیش رو، به دست بخش خصوصی و دولتی، بهترین بازار هدف برای صادرات انواع محصولات ساختمانی و لوازم خانگی تولیدی کشورمان خواهد بود. به همین دلیل باید بازرگانان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و لوازم خانگی گیلان و کشورمان از این بازار هدف مهم و بزرگ غافل نشوند و با حضور استراتژیک تجاری و بازرگانی در این بازار هدف، از فرصت‌های آن برای صادرات محصولات خود بهرمند شوند.  با این هدف، اتاق بازرگانی گیلان در نظر دارد در مرداد سال جاری نمایشگاه اختصاصی محصولات و کالاهای تولیدی ایران را در کراسنادرای روسیه برگزار کند. انتظار می‌رود تولیدکنندگان محصولات و لوازم ساختمانی و خانگی و مواد غذایی کشورمان در این نمایشگاه فعالانه حاضر شوند و با شرکت در نشست‌هایی زمینه حضور و عرضه محصولات خود را در این بازار هدف فراهم کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید