• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140108
+
-

مسواک سه‌کاره

  شهاب شهسواری

خیلی وقت‌ها سوار مترو که می‌شوم هدفونم را روی گوشم گذاشته‌ام و پادکست یا کتاب صوتی یا موسیقی گوش می‌کنم، اما هر قدر هم که صدا بلند باشد، صدای دادزن‌هایی را که مرتب از کنارم رد می‌شوند نمی‌پوشانند. گاهی تعدادشان آنقدر زیاد است و همزمان محصولات‌شان را بلند‌بلند تبلیغ می‌کنند که نمی‌توان تشخیص داد، کدام‌شان چه چیز می‌فروشد. اما وسط همه اینها یکی از شعارهایی که آنقدر در مترو شنیده‌ام که حفظ شده‌ام، شعار مسواک فروش‌هاست؛ «مسواک سه کاره، هم دهان‌شو داره، هم لثه‌شو داره، هم زبان‌شو داره». همیشه این را که می‌شنوم نخستین سؤالی که به ذهنم می‌رسد این است که چه‌طوری این مسواک‌های سه‌کاره، دندان‌شو ندارند، مثلا قرار است مسواک باشند. به هر حال تا حالا از دادزن‌های مترو مسواک نخریده‌ام.


زبان شو

پاک کردن زبان و لثه معمولا یکی از کارهایی است که دندانپزشکان برای سلامت دهان و دندان توصیه می‌کنند. هر کدام از این دو هم فواید خودش را دارد. پاک کردن زبان را معمولا با کشیدن یک وسیله منحنی روی زبان انجام می‌دهند. برای این‌کار معمولا پشت مسواک‌ها یک نوار لاستیکی زبر هست که برای پاک کردن زبان استفاده می‌شود، البته از خود برس مسواک هم برای پاک کردن زبان می‌توان استفاده کرد. فایده این کار این است که ذرات ریزی که روی زبان مانده ازجمله باکتری‌های مضر را از روی زبان جمع می‌کند. قطعات ریز خوراکی، سلول‌های مرده و باکتری‌ها به‌تدریج روی زبان جمع می‌شوند و نهایتا می‌توانند نخست باعث بوی بد دهان و دوم مجموعا باعث کاهش سلامت دهان و دندان شوند.
از جمله فواید تمیز کردن زبان این است که
۱- برخی مطالعات نشان می‌دهد که اگر دوبار در روز روی زبان‌تان را پاک کنید، مزه‌ها را بهتر احساس می‌کنید و از خوردن غذا لذت بیشتری می‌برید. تمیز‌بودن زبان اجازه می‌دهد که ساده‌تر میان طعم‌های تلخ و شیرین و شور و ترش تمایز قائل شوید.
۲- زبان‌تان زیباتر می‌شود. جمع شدن ذرات روی زبان باعث می‌شود که زبان حالت سفید رنگی بگیرد. تمیز کردن زبان پوشش سفید روی زبان را پاک می‌کند.
۳- مطالعات نشان می‌دهد که دوبار تمیز کردن زبان در روز باعث می‌شود که باکتری‌های موتانس استرپتوکوچی و لاکتوباسیلیا در دهان کمتر شوند. این دو باکتری عامل بوی بد دهان و پوسیدن دندان شناخته می‌شوند.


لثه شو

مطالعات نشان می‌دهد که اکثریت مردم دنیا با مشکلات بیماری لثه مواجه هستند. بیماری‌های لثه نه‌تنها پوسیدن و افتادن دندان‌ها را تسریع می‌کنند بلکه ثابت شده‌است که می‌توانند در بیماری‌های دیگر ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی هم مؤثر باشند. در نتیجه رسیدگی به لثه‌ها یکی از اصلی‌ترین فرایندها در حفظ بهداشت دهان و دندان است. عمده مشکلات لثه غالبا از خود دندان شروع می‌شود. پلاک‌‌های روی دندان و رسوب عامل اصلی بیماری لثه هستند. پلاک‌ها ورقه‌های چسبنده‌ای هستند که از باکتری، مخاط، ذرات غذا و ذرات دیگر تشکیل می‌شوند و روی دندان را می‌پوشانند. وقتی این پلاک‌ها به‌درستی پاک نشوند به رسوب تبدیل می‌شوند که کاملا سخت روی مینای دندان باقی‌می‌ماند.رسوب محل رشد و تولیدمثل باکتری‌های مضر برای دندان، لثه و سلامتی دهان است. اگر مرتب دندان‌ها را مسواک نزنیم و اجازه دهیم که پلاک‌ها به رسوب تبدیل شوند، تنها راه پاک کردن رسوب، مراجعه به دندانپزشک برای پاک‌کردن آنها خواهد بود.

نتیجه
امیدوارم که همین چند خط به شما یادآوری کرده‌باشد که رسیدگی به سلامت دهان و دندان چقدر اهمیت دارد. نمی‌دانم شما مسواک‌های‌تان را از کجا می‌خرید، اما به‌نظرم از هر جا که مسواک می‌خرید سعی کنید با کیفیت‌ترین و بهترین مسواک‌هایی را که می‌توانید بخرید تا مطمئن باشید که دندان‌های سالم، دهان خوش‌بو و البته لبخند زیبایی داشته‌باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید