• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140106
+
-

10خط متروی مجهز و پُرکار جهان، در کدام شهرها خانه دارند؟

رگ به رگ، ریل به ریل

رگ به رگ، ریل به ریل

مترو، رگ حیاتی حمل‌ونقل بسیاری از شهرهای جهان، به‌ویژه کلانشهرهاست. دلیل آن هم سهولت تردد، دورزدن ترافیک و بسیاری امکانات دیگر است. اما نکته‌ مهم، امکانات تکمیلی مترو است. به این معنی که در مقصد، چقدر به وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس یا تاکسی دسترسی داریم. چون در بسیاری مواقع، مقصد ما، انتهای خط مترو نیست و پس از آن باید به نقاط دیگر شهر برویم که دسترسی به آنها با مترو امکان‌پذیر نیست. 10شهر جهان، گسترده‌ترین و مجهزترین خطوط اتوبوس متصل به پایانه‌های مترو را دارند و به‌ترتیب از شلوغ‌ترین خطوط متروی جهان به شمار می‌آیند.

نخستین ایستگاه؛ سئول
پایتخت کره‌جنوبی، کلانشهری با تراکم جمعیتی 16هزار نفر در هر کیلومترمربع است! بنابراین باید خطوط مترویی خاص جوابگوی این حجم جمعیت باشد. متروی سئول که به مترو متروپولیتن سئول معروف است؛ در سال 2019میلادی، پذیرای 2.9میلیارد نفر بوده است (تقریبا بیش از یک‌سوم از حجم جمعیت درحال تردد جهان) این مترو دارای 333ایستگاه است. این خطوط مترو از امکانات ویژه‌ای مانند LCD، سیستم تهویه هوا برای گرمایش و سرمایش در زمستان و تابستان و امکان گرم شدن صندلی‌ها در زمستان برخوردار است. طرح گسترش و تکمیل خطوط مترو و پایانه‌های اتوبوس متصل به آن، تا سال 2025 به اجرا خواهد رسید و به این ترتیب سئول جایگاه نخست خود را حفظ خواهد کرد.

دومین ایستگاه؛ شانگهای
سومین خط متروی سالخورده کشور چین (پس از دو خط پکن و تیانجین) در جایگاه دوم پرترددترین خطوط جهان قرار دارد. این خط مترو 744کیلومتر مساحت دارد و در سال 2020میلادی، 2.8میلیارد نفر با این خطوط تردد کرده‌اند. به‌تازگی نیز، 14ایستگاه به این خطوط غول‌آسا اضافه شده است تا رتبه نخست وسیع‌ترین مترو جهان، از آن این خطوط باشد.

سومین ایستگاه؛ توکیو
توکیو، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کره خاکی است و طبیعی است که متروی آن هم شلوغی ویژه خودش را داشته باشد. توکیو دو مجموعه مترو دارد (متروی تویی (Toei) سیستم فرعی است که در ساعات شلوغ، فعال می‌شود). در سال 2019میلادی، متروی توکیو 2.7میلیارد نفر را جابه‌جا کرده است. به متروی توکیو، «رانندگان مسافر» می‌گویند. این به این معنی است که خطوط مترو به شکلی تنظیم شده که تمام افراد بتوانند وارد واگن‌ها شوند و با بسته شدن ناگهانی در، کسی بین در گرفتار نشود یا از قطار جا نماند. درواقع انگار هر مسافری، خود راننده و هدایت‌کننده مترو است.

چهارمین ایستگاه؛ مسکو
به زیبایی‌های شهر مسکو، باید خطوط متروی پررفت‌وآمد و بی‌نظیر آن را هم اضافه کنیم. متروی مسکو، یکی از زیباترین شبکه‌های حمل‌ونقل جهان است. کافی است سفر کوتاهی به کامسومولسکا یا بلوروسکا داشته باشید تا دیدگاه شما نسبت به ایستگاه مترو و طراحی آن، تغییر کند. این خطوط در سال 1935میلادی ساخته شد. در سال 2019میلادی، 2.56میلیارد نفر با خطوط متروی مسکو سفر درون‌شهری انجام داده‌اند. وسعت خطوط متروی مسکو 428هزار و 900مترمربع است. این وسعت، به پایانه‌های مجهز اتوبوس مجهز است.

پنجمین ایستگاه؛ گوانگ‌ژو
گوانگ‌ژو یا گوانگ‌جو در جنوب چین واقع شده و مرکز استان گوانگ دونگ. این خط مهم، گلوگاه ارتباطی شنزن و شمال هنگ‌کنگ است. به همین دلیل از لحاظ استراتژیک نیز خط متروی خاصی محسوب می‌شود. این خط، 23سال پیش افتتاح شد. این مترو دارای 14خط و 274ایستگاه است که پس از بازگشایی خط 8، وسعت این ایستگاه به 300کیلومتر خواهد رسید. براساس آمار در سال 2020میلادی، 2.4میلیارد نفر توسط این خطوط مترو جابه‌جا شده‌اند.

ششمین ایستگاه؛ پکن
به عددها توجه کنید. 450کیلومتر مساحت، 24خط مترو و 428ایستگاه. این درحالی است که هنوز خطوط متروی پکن در حال گسترش است و بعد از تکمیل، مساحت آن به هزار کیلومتر خواهد رسید. آمارها نشان می‌دهد میزان رفت‌وآمد با این خطوط، 2.29میلیارد نفر در سال 2019 میلادی بوده است. حالا در ذهن‌تان خطوط اتوبوس متصل به این شبکه گسترده را نیز از نظر بگذرانید.

هفتمین ایستگاه؛ نیویورک
شوخی نیست. خطوط خاکستری رنگ و خاص متروی نیویورک (MTA)، دارای 472 ایستگاه و 36خط متروی مختلف است. غول دنیای مترو، لقب این خطوط خاکستری است. براساس آمار، در سال 2019میلادی، 1.69میلیارد نفر از خطوط متروی نیویورک استفاده کرده‌اند. این عدد، یعنی رفت‌وآمد روزانه 65میلیون نفر از گیت‌های متروی نیویورک.

هشتمین ایستگاه؛ هنگ‌کنگ
بازی رنگ و نور در خطوط متروی هنگ‌کنگ (MTR) باعث شده تا زیبایی بصری، حجم بالای جمعیت و گاهی فشردگی جمعیت در خطوط مترو، کمی جبران شود. این خط مترو تا پیش از شیوع کرونا یعنی در سال 2010میلادی، 1.68میلیارد نفر جمعیت را جابه‌جا می‌کرده است. نکته خاص این مترو علاوه بر خطوط حمل‌ونقل اتوبوسی، امکان دسترسی به فرودگاه در کمترین زمان ممکن است. شاید به این دلیل که ساکنان شهر هنگ‌کنگ، بیش از آنکه راهی پکن شوند، به سمت لندن در حرکت هستند.

نهمین ایستگاه؛ مکزیکوسیتی
از آسیا به آمریکا خط عوض کردیم. خطوط متروی شهر «مکزیکوسیتی» در آمریکای شمالی، در جایگاه نهم جهانی و دوم در آمریکای شمالی قرار دارد. در سال2019 میلادی، آمار جابه‌جایی با این خط مترو، 1.65میلیارد نفر بوده است. این خط مترو (STC) که در سال 1969میلادی فعالیت خود را آغاز کرد، اکنون دارای 200کیلومتر وسعت و 12خط مترو است. پس از مجهز شدن این خط به سیستم گسترده اتوبوس، چرخ‌های مترو نیز از آهنی به تیوپی تغییر وضعیت دادند تا میزان صدای مترو تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

دهمین ایستگاه؛ شنزن
جوان‌ترین خط مترو، خط متروی «شنزن» در کشور چین است که در سال 2004میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. این خط مترو در رتبه چهاردهم جهانی از نظر گستردگی نیز قرار دارد. شنزن یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت چین بوده و رتبه بالایی در شاخص مراکز مالی جهان دارد. در سال 2019میلادی (درست پیش از شیوع کرونا) به‌طور متوسط، 1.62میلیارد نفر از خطوط متروی این شهر استفاده می‌کردند. اما نکته مهم، زمان بسیار کوتاه در رسیدن متروها و اتوبوس‌ها برای جابه‌جایی مسافران است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :