• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13992
+
-

90 در خطر

90 در خطر

 برکناری علی‌اصغر پورمحمدی، یکی از حامیان قدیمی فردوسی‌پور و انتخاب رئیس بسیج صداوسیما به مدیریت شبکه 3، آینده پربیننده‌ترین برنامه ورزشی صدا‌و‌سیما را با تردید روبه‌رو کرده است.
تغییر ناگهانی مدیر شبکه3 سیما یکی از اتفاقات مهم در حوزه رسانه‌ بود که در آخرین روز هفته گذشته اتفاق افتاد. علی‌اصغر پورمحمدی بعد از سال‌ها مدیریت بر شبکه سوم سیما از این شبکه رفت تا از این پس در سمت قائم‌مقام معاون سیما به فعالیت خود در تلویزیون ادامه بدهد. جانشین او در شبکه3 علی فروغی است که سن‌وسال و رزومه او تا پیش از رسیدن به مدیریت شبکه3 حرف‌وحدیث‌ها و تحلیل‌های مختلفی را ایجاد کرده است. با توجه به اینکه شبکه3 یکی از شبکه‌های مهم تلویزیون در حوزه ورزش است و با وجود راه‌اندازی شبکه ورزش همچنان بار بسیاری از برنامه‌های مهم ورزشی بر دوش شبکه3 سیماست، انتخاب فروغی به‌عنوان مدیر جدید این شبکه می‌تواند بر روند تولید و پخش برنامه‌های ورزشی هم تاثیر زیادی 
داشته باشد.
    فامیل حداد، حامی قالیباف
علی فروغی کیست؟ در رزومه مدیر جوان و جدید شبکه3، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد «حقوق عمومی» از دانشگاه امام صادق(ع)، جانشینی بسیج دانشجویی این دانشگاه، قائم‌مقامی بنیاد اندیشه‌های امام در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، ریاست بر بسیج صداوسیما و عضویت در شورای معارف صداوسیما دیده می‌شود. او هنوز به مرز 30سالگی هم نرسیده و ورودی سال86 دانشگاه امام صادق(ع) بوده است. دانشگاهی که حالا دیگر به مقر اصلی تربیت مدیر برای صداوسیما تبدیل شده است. بسیاری از مدیران ارشد تلویزیون در سال‌های اخیر فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق بوده‌اند و علی فروغی هم با سابقه تحصیل و فعالیت در بسیج در این دانشگاه به صداوسیما می‌آید. فروغی البته یک فراز مهم دیگر هم در بیوگرافی‌اش دارد؛ گفته می‌شود او فرزند باجناق حداد عادل و از حامیان محمد باقر قالیباف در انتخابات بوده است. نکته‌ای که برخی از منتقدانش را مجاب کرده تا در توییت‌های انتقادی خود به کلیدواژه «ژن خوب» هم 
اشاره کنند.
    خارج از دید بود، وارد دید شد
فروغی پیش از این رئیس مرکز بسیج صداوسیما و مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بود. او سال88 در مرکز بسیج صداوسیما مستند پرحاشیه «خارج از دید» را تهیه کرد که به وقایع پس از انتخابات88 می‌پرداخت و پخش آن حرف‌وحدیث‌های فراوانی برانگیخت. فعالیت‌های او در بسیج صداوسیما و تولیداتی از این دست باعث شده خیلی‌ها به آینده برنامه‌های ورزشی شبکه3 و به‌خصوص برنامه90 با شک و تردید نگاه کنند. با توجه به گرایش‌های سیاسی مدیر جدید شبکه3 و به‌خصوص با توجه به اینکه خیلی‌ها پورمحمدی را بزرگ‌ترین حامی برنامه نود و فردوسی‌پور می‌دانستند، حالا همه بحث‌ها بر سر آینده این برنامه است. آیا نود خواهد توانست با همین وضعیت موجود به راه خود ادامه دهد؟
    کار سخت است، او تجربه ندارد
یکی از مدیران سابق شبکه3 در گفت‌وگو با همشهری‌ورزشی معتقد است برنامه90 همین الان هم محدودتر از قبل شده اما علی فروغی و تیمش تاثیری بر روند پخش این برنامه نخواهند گذاشت. او البته به‌شدت مخالف انتخاب جدید اهالی جام‌جم است و درباره آینده این شبکه با تردید صحبت می‌کند. فروغی 30ساله برای مدیریت بر یکی از مهم‌ترین شبکه‌های صداوسیما تجربه و سابقه کافی را ندارد و بهتر بود این شبکه به مدیری سپرده می‌شد که سابقه بیشتری در حوزه رسانه داشته و همه پله‌های ترقی را یک‌به‌یک پیموده باشد. به‌خصوص که او تحصیلات مرتبط با این حوزه هم نداشته است. اینها دلایلی است که مدیران باسابقه تلویزیون را درباره مدیر جدید شبکه3 به شک و تردید انداخته است. شک و تردیدی که علاقه‌مندان ورزش و مخاطبان برنامه90 هم تا حدود زیادی به آن دچار شده‌اند. این نکته را به‌راحتی می‌توان از دل توییت‌ها و کامنت‌های مردمی طی یکی دو روز اخیر استخراج کرد. 
    پایگاه90 محکم است
برخی معتقدند اظهارنظرها درباره شکل‌گیری یک جریان جدید در شبکه3 کمی اغراق‌آمیز است. همین تردید درباره احتمال متزلزل شدن جایگاه فردوسی‌پور و برنامه90 نیز وجود دارد. 90، یکی از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌های سیماست و مدیران جام‌جم که با بحران‌های مالی شدیدی روبه‌رو هستند یکی از محکم‌ترین پایگاه‌های خود را به این راحتی از دست نخواهند داد. باکس تبلیغات برنامه90 گران‌قیمت‌ترین باکس تبلیغات سیما بعد از داربی و رقابت‌های جام‌جهانی است. صداوسیما که با بی‌پولی شدیدی دست‌به‌گریبان است برنامه‌هایی از این دست را به‌راحتی از دست نخواهد داد. یکی از مدیران سابق سیما در این‌باره می‌گوید: «با انتصاب جدید، سیر نزولی شدیدی برای شبکه3 پیش‌بینی می‌کنم. این شبکه برای ورزش و سرگرمی تاسیس شد اما حالا توقعات دیگری از آن دارند. با این حال برنامه90 آسیبی نخواهد دید. چون فونداسیون این برنامه محکم است و با زلزله 8ریشتری هم آسیب نمی‌بیند.»
    جوانگرایی در شبکه جوان
درباره مدیر جدید شبکه3 بسیاری از واکنش‌ها منفی و ناامیدکننده است، اما اگر در جست‌وجوی نیمه پر لیوان باشیم شاید به یکی دو نکته مثبت بتوان تکیه کرد. مثلا به اینکه شبکه3 در سال72 با شعار حمایت از جوان‌ها و با نام «شبکه جوان» تاسیس شد. حالا 25سال بعد از تاسیس شبکه جوان شاهد حضور یک مدیر جوان در راس این شبکه هستیم. شاید این اتفاق، نوید تزریق شور و انرژی جدیدی در این شبکه پربیننده باشد. 
ضمن اینکه برخی افراد مطلع بر پایه آشنایی با علی فروغی او را جوان مسلط و مطلعی می‌دانند که برخلاف شنیده‌های این روزها، چندان هم رادیکال نیست. برای طرفداران نود هم شاید امیدوارکننده‌ترین خبر این باشد که علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر سابق شبکه3 که از او به‌عنوان حامی اصلی فردوسی‌پور نام می‌بردند از مجموعه صداوسیما خارج نشده و همچنان به‌عنوان قائم‌مقام معاون سیما در جام‌جم فعالیت خواهد داشت. پستی که البته کمی تشریفاتی به نظر می‌رسد. انگار حتی ته امیدها هم همیشه رد کمرنگی از ناامیدی هست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :