• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 10 شهریور 1400
کد مطلب : 139315
+
-

ایراندوست: خوبیم، اعتمادبه‌نفس نداریم

سرمربی تیم ملی فوتبال زنان از شرایط و امکانات این تیم راضی است و به صعود از مرحله مقدماتی جام ملت‌ها امید دارد

ایراندوست: خوبیم، اعتمادبه‌نفس نداریم

لیلی خرسند- روزنامه نگار

کیفیت بازی تیم ملی فوتبال زنان در سه‌چهار ماه گذشته کاملا متفاوت شده است. بعد از 2سال تعطیلی، تیم‌ملی از اردیبهشت‌ماه به اردو رفته و در این چند‌ماه 4بازی دوستانه با ازبکستان و بلاروس داشته است. جدا از نتیجه، مقایسه بازی اول و سوم با ازبکستان تفاوت‌ها را نشان می‌دهد. مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی این اتفاق را نتیجه برنامه‌ریزی و اجرای این برنامه‌ها می‌داند. شاید در بخش‌های دیگر نقدهای زیادی به فدراسیون فوتبال وارد باشد، اما زنان از توجه ویژه‌ای که فدراسیون به آنها دارد، راضی هستند. از نظر ایراندوست برای نخستین‌بار است که در فوتبال، نگاه برابر به زن و مرد وجود دارد. او در این زمینه با همشهری به گفت‌وگو نشسته است.

   تیم شما در نخستین بازی دوستانه که خردادماه مقابل ازبکستان انجام داد، با 5گل شکست خورد، ولی شهریور در بازی دوم 2گل خورد و در بازی سوم یک-یک مساوی کرد. در این چند‌ماه چه اتفاقی افتاد که تیم هم بهتر بازی می‌کند و هم بهتر نتیجه می‌گیرد؟
اگر یادتان باشد، چند‌ماه پیش از من پرسیدید فوتبال زنان ما چه می‌خواهد. همان موقع گفتم ما یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای مقدماتی جام ملت‌های آسیا می‌خواهیم و یک برنامه‌ریزی بلندمدت برای 5سال آینده. در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت می‌خواستیم هر هفته اردو داشته باشیم و چند بازی دوستانه انجام بدهیم. شرایط سخت کرونا می‌توانست دست بعضی‌ها بهانه بدهد و نگذارند برنامه‌ها اجرا شود، اما فدراسیون سفت و سخت ایستاد و برنامه‌هایی را که خواسته بودیم، اجرایی کرد. ما با آنالیزی که از بازی‌هایمان در بلاروس داشتیم و با اجرایی شدن برنامه‌هایمان در اردو توانستیم به ساختار تیمی درستی برسیم. من فقط روی نتیجه مانور نمی‌دهم، آنهایی که بازی‌های ما را دیدند می‌توانند بگویند که بازی اول با بازی سوم از نظر کیفیت خیلی متفاوت بود. این نشان می‌دهد که هروقت برنامه‌ریزی باشد، می‌شود نتیجه گرفت چون ورزش زنان ما پتانسیل خوبی دارد.

  بازی تیم خیلی بهتر شده است اما هنوز مشکلات زیادی دارد. هافبک‌ها خوب بودند و خوب به مهاجم‌ها توپ می‌‎رساندند، ولی تیم در حمله مشکل دارد.
مسئله اولی که تیم دارد، همان تعطیلی دوساله است. ما هنوز از این موضوع لطمه می‌خوریم. به‌خاطر کرونا یک فصل از لیگ ناتمام ماند و یک فصل هم گروهی برگزار شد. این مسئله کیفیت بازیکنان را پایین آورد. وقتی تیم ملی تشکیل شد، بزرگ‌ترین چالش ما آمادگی بدنی بازیکنان و عدم‌هماهنگی آنها بود. در تایم کوتاه نمی‌شود این مشکلات را حل کرد. ما در اردو هر روز صبح تمرین بدنسازی و عصر تمرین تاکتیک داشتیم و خیلی از مشکلات را حل کردیم، ولی هنوز خیلی از مشکلات هست. ما هنوز هم در حمله مشکل داریم و سعی می‌کنیم در اردوهای بعدی تا حدودی این ضعف را برطرف کنیم. مشکل دیگر ما اعتماد به نفسی است که بازیکنان ندارند.

    یکی دیگر از مشکلات مهم، ضعف فنی دروازه‌بان‌هاست. بعضی از آنها حتی نمی‌توانند شیرجه بروند!
ضعف دروازه‌بان‌ها را هم قبول دارم. در فوتبال زنان آموزش آکادمیک برای دروازه‌بانان نداریم. استعدادهای ذاتی تک‌وتوک خودشان را نشان می‌دهند. زهرا خواجوی دروازه‌بان خوبی است، ولی در اردوی بلاروس آسیب دید. نه‌تنها او که 4دروازه‌بان ما خوب هستند. اگر در تمرینات آنها را ببینید شاید نظرتان عوض شود. آنها از نظر ذهنی برای مسابقه آماده نیستند و اعتماد به نفس ندارند. این مسائل روانی است که ما را دچار چالش کرده است. امیدواریم که روانشناسان فدراسیون به ما کمک کنند تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

    به‌نظر می‌رسد تا زمانی که باشگاه‌ها مربی دروازه‌بان‌ها نداشته باشند، این مسئله پابرجا باشد.
نسل اول دروازه‌بان‌های ما هنوز دارند بازی می‌کنند و به سطح مربیگری نرسیده‌اند. اگر باشگاه‌ها بتوانند از مربیان مرد و تجربیات آنها استفاده کنند، خیلی خوب می‌شود.

    این مشکلاتی بود که ما دیدیم. چیزهای دیگری هم هست؟
مسئله اصلی ما ساختار حمله است. ما در 9اردو روی دفاع کار کردیم و از این به بعد باید روی حمله کار کنیم. اعتماد به نفس هم چیزی نیست که بشود یک روزه به تیم داد. ما با ازبکستان که در رده‌بندی فیفا 30پله بالاتر از ایران است، پایاپای بازی کردیم. بازی سوم درس بزرگی برای دختران ما بود. آنها باید خودشان را باور کنند و بدانند نگاه برابری که در گذشته وجود نداشته، الان هست. آنها اگر باور کنند که این نگاه برابر، همیشگی و پایدار است، زودتر به‌خودباوری می‌رسند.

    این نخستین‌بار است که برای یک تورنمنت 4بازی تدارکاتی انجام می‌دهیم؟
در کوتاه‌مدت بله نخستین بار است. زمانی که خانم فریده شجاعی، نایب‌رئیس فدراسیون بود، در اردو بودیم و در 9ماه 4بازی دوستانه انجام دادیم، ولی تا به حال سابقه نداشته که در 3ماه 4بازی تدارکاتی داشته باشیم. برای تورنمنت ازبکستان همه هزینه‌های تیم ما را خود فدراسیون داد.

     تا شروع مقدماتی جام ملت‌های آسیا برنامه خاصی دارید؟
2اردو داریم؛ یکی از 10تا 16شهریور و یکی از 20شهریور تا موقع اعزام تیم. بازی تدارکاتی خارجی نداریم، اما در تلاشیم با تیم‌های شهرداری بم، شهرداری سیرجان و سپاهان بازی کنیم.

     گزارشگر ازبک می‌گفت در مقدماتی جام ملت‌ها ایران خوش‌شانس‌تر از ازبکستان است و گروه راحتی دارد.
گروه ما راحت نیست. قبلا ایران 2بار با بنگلادش بازی کرده و هر دو بازی را هم باخته است. پس این تیم ضعیف نیست. اردن هم تقریبا در حد تیم ماست با این تفاوت که ما 2سال تعطیل بودیم، ولی آنها در کمپ بایرن‌مونیخ اردو داشتند، در جام عربی بازی کردند و... گروه خوبی داریم و اگر بچه‌ها خودشان را باور کنند، می‌شود نتیجه گرفت.

    لیست نهایی تیم ملی را کی اعلام می‌کنید؟
یک روز قبل از اعزام.

   در ازبکستان به انتخاب نهایی رسیدید؟ از نظر شما کدام بازیکنان بهترین بودند؟
نه واقعا هنوز انتخاب نهایی را انجام نداده‌ام. بازیکنان ما همه در یک سطح هستند. یکی برتر از دیگری نیست. همه تیم هستند و توپ‌ها به یک نفر ختم نمی‌شود که بگوییم آن یک نفر ستاره است.

دعوت اشتباهی به تیم ملی
دیروز اسامی بازیکنانی که به آخرین اردوی تیم ملی فوتبال زنان دعوت شده‌اند، اعلام شد. زهرا قنبری و مریم یکتایی 2 بازیکنی بودند که حضورشان در تیم خیلی‌ها را خوشحال کرد. قنبری مهاجمی است که به‌خاطر مصدومیت اردوهای قبلی تیم ملی را از دست داده بود ولی شایعه شده بود که او مصدومیت را بهانه کرده و تمایلی ندارد در تیم ملی باشد. اما با تأیید پزشک فدراسیون مصدومیت او تأیید شد و این بار هم به دعوت فدراسیون جواب مثبت داد تا پایانی بر شایعات باشد. یکتایی هم دروازه‌بان لژیونر ایران است که حضورش می‌تواند مشکل دروازه‌بانی تیم را حل کند. اما دعوت یک بازیکن به تیم سؤال‌برانگیز بود؛ فاطمه عباسی، بازیکن مشهدی که گفته می‌شود چند سالی است بازی نمی‌کند و مربی شده است. ایراندوست درباره دعوت او به همشهری می‌گوید: «عباسی، سحر رمضانی و ستاره قهرمانی در این اردو نیستند و اشتباه وارد لیست اردوی آخر شدند. آنها در اردوی انتخابی بودند. عباسی امسال برای سایپای مشهد بازی کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید