• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 10 شهریور 1400
کد مطلب : 139313
+
-

روز طلاهای زنانه

ساره جوانمردی و هاشمیه متقیان زنانی بودند که دیروز در بازی‌های پارالمپیک توکیو برای ایران طلا گرفتند رمضان بیابانی هم روی سکوی دوم رفت

روز طلاهای زنانه

هشتمین روز پارالمپیک توکیو با طلاهایی که 2 ورزشکار زن گرفتند، برای ورزش ایران طلایی شروع شد؛ ابتدا هاشمیه متقیان‌معاوی در پرتاب نیزه  طلا گرفت و چند دقیقه بعد ساره جوانمردی در تپانچه. متقیان سومین زنی است که برای ایران در پارالمپیک مدال طلا می‌گیرد. پیش از او زهرا نعمتی و ساره جوانمردی به مدال طلای پارالمپیک رسیده بودند. دیروز توکیو مدال باارزش دیگری هم برای ایران داشت. رمضان بیابانی در تیروکمان مدال نقره به‌دست آورد. این مدال نخستین مدال پارالمپیکی ایران در ماده کامپوند بود.

  متقیان: من توانستم، بقیه زنان هم می‌توانند
در تهران هنوز صبح به ساعت6 نرسیده بود که متقیان مسابقه‌اش را شروع کرد. او که در کلاس ادغامیF55 و  F56رقابت می‌کرد، برای گرفتن طلا 9رقیب داشت. پرتاب اول 22مترو94سانتی‌متر بود و پرتاب دوم 22مترو98سانتی‌متر. متقیان یکباره در پرتاب سوم درخشید و با پرتاب 24مترو50سانتی‌متر، هم مدال طلا را گرفت و هم رکورد جهانی را شکست. 3پرتاب بعدی او کمتر از پرتاب سوم بودند. با این مدال کلکسیون مدال‌های متقیان کامل شد: «مدال طلای آسیا، بازی‌های آسیایی و جهانی را داشتم. در بین مدال‌هایم فقط همین یک مدال طلا کم بود که به آن هم رسیدم.» متقیان بعد از گرفتن این طلا احساساتی شد: «نمی‌توانم احساسم را به زبان بیاورم، گریه‌ام می‌گیرد.» او پیامی هم برای جامعه معلولان دارد: «من حتی روزهای کرونا تمرینم را قطع نکردم. رمز موفقیت من فقط تمرین بود و تمرین. همه زنان معلول می‌توانند روزی مدال‌آور المپیک شوند؛ اگر نقشه ‌راه خوبی داشته باشند و خوب و درست تمرین کنند.»

   منتظر طلای دوم ساره باشید
قبل از اینکه ساره جوانمردی به توکیو برود، این اطمینان وجود داشت که او مدال طلا می‌گیرد. سایت کنفدراسیون آسیا از او و زهرا نعمتی در تیروکمان، به‌عنوان زنان چهره در توکیو نام برده بود. ساره در ریو 2طلا گرفته بود و انتظار می‌رفت در توکیو هم زن طلایی کاروان ایران باشد. دیروز این پیش‌بینی‌ها واقعی شد. جوانمردی که در سالن آساکا با 7تیرانداز دیگر رقابت می‌کرد، با امتیاز2/239 بالاتر از ورزشکاران مجارستان و ترکیه قرار گرفت و قهرمان شد. این سومین طلای او در بازی‌های پارالمپیک بود؛ او در ریو 2مدال طلا گرفته بود و در لندن هم یک مدال برنز.
ساره در کنار قهرمانی، 2بار هم رکوردشکنی کرد: «خوشحالم که طلای ریو را با رکوردشکنی تکرار کردم.» رکورد قبلی تپانچه 10متر دست خود ساره بود؛1/238.  او بعد از مسابقه از خوشحالی اشک ریخت و از 5سالی گفت که با سختی تمرین کرده بود: «5سال سخت را پشت سر گذاشتیم. به‌خاطر کرونا معلوم نبود مسابقات برگزار می‌شود یا نه. این مسئله باعث نگرانی و تشویش ما شده بود.» جوانمردی این فرصت را دارد که مثل ریو در توکیو هم به دومین طلا برسد. او شنبه در تپانچه 50متر خفیف مسابقه دارد: «امیدوارم در این ماده هم عملکرد خوبی داشته باشم.» ساره در این ماده هم باید با مردان رقابت کند و هم با زنان. جوانمردی قبل از رفتن به توکیو گفته بود شاید این بازی‌ها آخرین پارالمپیکی باشد که شرکت می‌کند. او دیروز در جواب خبرنگارانی که پرسیدند برای آینده چه تصمیمی دارد گفت فعلا خسته است و به استراحت نیاز دارد. شاید این حرف او به خداحافظی تعبیر شود، اما مربی‌اش حسین امیری منتظر است در بازی‌های دوره بعد ساره دوباره رکوردشکنی کند: «انتظار ما از او طلا بود، چون حدش طلاست. او همچنان می‌تواند رکورد پارالمپیک را ارتقا بدهد.»

  نقره تاریخی
دیروز ایران در توکیو یک مدال دیگر هم گرفت. این مدال که در پارک تیراندازی یومنوشیما و در تیروکمان و ماده کامپوند به‌دست آمد، نقره بود و به نام رمضان بیابانی ثبت شد. بیابانی قبل از فینال، ورزشکارانی از استرالیا، بلژیک، روسیه و چین را شکست داده بود. او در فینال با هی ژیانو از چین مسابقه داد و 147بر 143شکست خورد و نتوانست به طلا برسد. بیابانی بعد از مسابقه گفت حریف چینی بهتر از او بوده است: «انصافا حریف چینی بهتر از من عمل کرد. من هم چون به فینال رسیده بودم، از نظر فکری نتوانستم مثل مسابقات قبل فینال ظاهر شوم. برای مدال خوشرنگ باید تلاشم را بیشتر کنم. خوشحالم توانستم از کسانی که پیش از این ایرانی‌ها را شکست داده بودند، انتقام بگیرم.» بیابانی با تیر طلایی به نیمه‌نهایی صعود کرده بود: «آن تیر را خدا به هدف زد. در شرایط ناممکن تیر را زدم.»

  آنهایی که مدال نگرفتند
علی منشازاده یکی از امیدهای کسب مدال در تیروکمان و ماده کامپوند بود، اما او در مرحله یک‌هشتم نهایی به حریف فنلاندی باخت و حذف شد. مهدی محمدی در دوچرخه‌سواری و در تایم‌تریل جاده درگروهش یازدهم شد و نتوانست به مرحله بعد برود. محمدی جمعه در استقامت مسابقه دارد. سمیرا ارم در تیراندازی در رده هفدهم قرار گرفت و به فینال نرسید.

    صعود مقتدرانه
تیم ملی والیبال نشسته هم پس از پیروزی مقابل آلمان و برزیل، دیروز آخرین بازی مرحله گروهی را در 3‌ست از چین برد و با اقتدار به نیمه نهایی رفت. منظور از اقتدار این است که ایران در 3 بازی حتی یک ست هم از دست نداد.

  یک طلا تا رکورد ریو
ایران در پارالمپیک ریو 8مدال طلا گرفته بود، اما دیروز با 2طلای جوانمردی و متقیان تعداد طلاهای کاروان در توکیو به 7طلا رسید. ایران در یک‌قدمی رسیدن به رکورد طلا در ریو است. البته از نظر تعداد مدال هنوز با ریو خیلی فاصله داریم. در ریو ایران 8طلا، 9نقره و 7برنز داشت. در توکیو درحالی‌که هنوز 4روز به پایان بازی‌ها مانده است، ایران 7طلا، 6نقره و یک برنز دارد.

عیار زنان
حرکت اخلاقی ساره جوانمردی  هنگام دریافت مدال طلا روی سکو، بازتاب گسترده‌ای داشت. هاشمیه متقیان دیگر زن ایرانی بودکه دیروز در بازی‌های پارالمپیک توکیو، طلا گرفت

این خبر را به اشتراک بگذارید