• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13876
+
-

باغ بی‌برگی

رئیس کمیسیون توسعه، عمران شهرداری: برای فاز دوم باغ‌مزار لطفی 200 میلیون تومان پیش‌بینی شده است

فرهنگ و هنر
باغ بی‌برگی




آتوسا کبیر | گرگان ـ خبرنگار: 

فاز نخست ساخت باغ‌مزار «محمدرضا لطفی» موسیقیدان برجسته کشور در حالی بعد از 3 سال بلاتکلیفی کلید خورد که هنوز هم ساخت آن با روند کُندی مواجه است. 
دوازدهم اردیبهشت 4 سال پیش بود که موسیقی ایران یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌هایش را از دست داد، نوازنده تاری که بنا بر وصیت خودش در گرگان به خاک سپرده شد. علاقه استاد لطفی به دفن در شهری که در آن متولد شده بود شاید نهایت احساس تعلق خاطر این هنرمند به زادگاهش و داشتن دوراندیشی برای رونق اقتصادی گرگان حتی پس از وفاتش باشد. فرصتی که مسئولان شهری از آن به درستی استفاده نکردند. قرار گرفتن طرح باغ‌مزار لطفی در کش و قوس قوانین اداری و بین دستگاهی و بی‌حاصل ماندن طرحی که می‌توانست صنعت گردشگری گرگان را متحول کند هم گواه این موضوع است. 


تبعات اجتماعی تأخیر در اجرای طرح 

مدیر دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان ساخت باغ‌مزار لطفی را مزیت نسبی برای رونق گردشگری استان می‌داند و می‌گوید: بهره‌برداری از این طرح هرچه دیرتر انجام شود تبعات اجتماعی آن بیشتر خواهد بود.  «حسین کتولی» با بیان اینکه زمانی شهردار وقت مانع اجرای این طرح می‌شد، می‌افزاید: با وجود اینکه اکنون مانعی برای تکمیل باغ‌مزار وجود ندارد دلیل تعلل مجموعه شهرداری و شورا را نمی‌دانم. 
وی معتقد است با وجود تعیین افق طرح و مصوبات شورای اسلامی شهر گرگان باید به روند ساخت باغ‌مزار سرعت داده شود. 


اعتبار برای باغ‌مزار لطفی 

رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان از دیده شدن طرح باغ‌مزار لطفی در ردیف بودجه سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: هرچند قرار بود تملک زمین توسط شهرداری و هزینه ساخت باغ‌مزار از طرف خانواده استاد لطفی باشد، اما با این حال شهرداری برنامه ساخت باغ‌مزار را در دستور کار قرار داد. 

«علی‌اصغر یوسفی» با بیان اینکه باغ‌مزار لطفی را به عنوان یک فرصت گردشگری باید دید، می‌افزاید: با توجه به اینکه احیای بافت تاریخی در برنامه مدیریت شهری قرار دارد می‌توان یک مسیر برای بازدید گردشگران از بافت تاریخی با مبدأ باغ‌مزار استاد تعریف کرد. 
وی ادامه می‌دهد: در طرح اولیه باغ‌مزار تملک 10 قطعه زمین در دستور کار بود که با این شرایط دسترسی گردشگران از باغ‌مزار به معبر اصلی خیابان شهدا هم میسر می‌شد اما متأسفانه با از دست دادن 3 قطعه زمین این طرح تغییر کرد. 


تعلل شهردار گرگان، عامل تأخیر 

رئیس کمیسیون توسعه، عمران، حمل‌ونقل شهری، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گرگان هم تعلل وقت را عامل طولانی شدن طرح باغ‌مزار لطفی می‌داند و می‌گوید: سال 95 با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر گرگان 10 قطعه زمین به مساحت 2700 مترمربع پیش‌بینی شده بود که با تعلل شهردار وقت گرگان در تملک اراضی 3 قطعه زمین از دست رفت. 
«مهران کاظم‌نژاد» می‌افزاید: با حذف 3 قطعه زمین از طرح باغ‌مزار لطفی، مساحت زمین به 1935 مترمربع تقلیل یافت. این عضو شورای اسلامی شهر گرگان توضیح می‌دهد: در فاز اول باغ‌مزار استاد لطفی که فروردین‌ سال گذشته آغاز شده بود دیواره‌سازی و محوطه‌سازی آن انجام شده است. کاظم‌نژاد اضافه می‌کند: در فاز نخست مبلغ 130 میلیون تومان تخصیص داده شد و برای فاز دوم که سال جاری انجام می‌شود هم 200 میلیون تومان پیش‌بینی شده است. 
به گفته وی، دیواره‌سازی کل باغ‌مزار، احداث بنا یا مجموعه فرهنگی و محوطه‌سازی باغ‌مزار پس از تملک 7 قطعه زمین در فاز دوم و سوم امکانپذیر است که با همکاری دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان و اداره کل راه و شهرسازی گلستان انجام می‌شود. 

پس از درگذشت لطفی، شورای اسلامی شهر گرگان 3 منطقه را برای مزار این نوازنده به خانواده‌اش پیشنهاد کرد و در نهایت محله سبزه مشهد انتخاب شد. سبزه مشهد از محله‌های بافت تاریخی گرگان و فضای مورد علاقه استاد لطفی بود. پس از دفن استاد در این محله، مسئولان وعده دادند مزار ایشان به مجموعه‌ای فرهنگی با کاربری آموزشی و همان رویکردی که استاد قبل از فوتش در ذهن داشت، تبدیل شود اما تعلل مدیریت شهری در تکمیل این طرح پس از گذشت 4 سال از درگذشت استاد لطفی گویای شرایط دیگری است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :