• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163919
+
-

سند ازدواج تک برگی می‌شود

سند ازدواج تک‌برگی قرار است درصورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، در هفته قوه قضاییه رونمایی و بساط دفترچه‌های سند ازدواج جمع شود. سند ازدواج یا به‌اصطلاح عمومی آن قباله ازدواج، سندی رسمی است که از سوی دفاتر ازدواج و در رابطه با عقد نکاح موقت یا دائم تنظیم می‌شود. قباله ازدواج به‌عنوان یک سند رسمی در تمامی محاکم قابل استناد است و زوجین برای طرح دعوا درخصوص مسائلی مانند گرفتن مهریه، گرفتن شناسنامه برای فرزندان، الزام زن به تمکین و مواردی از این قبیل، ملزم به ارائه سند ازدواج هستند.
براساس قانون مدنی، هر یک از طرفین می‌توانند شروط خود را در عقد ذکر کرده و بر سر آن توافق کنند. به موجب ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی هر یک از زن و مرد می‌توانند شروطی که خلاف مقتضای ذات عقد نباشد را در سند ازدواج خود ذکر کنند. سندهای ازدواج فعلی دارای صفحات متعددی است که جهت رسمیت پیدا کردن باید دارای چندین امضا از سوی زوجین باشد اما با تأثیرات قوانین مرتبط با برنامه ششم توسعه، قرار است سند ازدواج تغییر اساسی به‌خود ببیند و به‌صورت الکترونیکی صادر شود و براساس این روش اطلاعات زائد در سند الکترونیکی حذف می‌شود.
 تا پیش از این صحبت بر سر پاسپورتی شدن سند ازدواج بود که این موضوع ملغی شده و قرار است سند ازدواج تک‌برگی جای دفترچه‌های چندین صفحه‌ای فعلی را بگیرد. یکی از دلایلی که قرار است دفترچه‌های ازدواج تغییر کند، هزینه چاپ آن است. آنطور که مهدی اقبال معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با مهر گفت، براساس نظامنامه دفاتر ازدواج که اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد نظامنامه‌ای برای دفاتر ازدواج نوشته شد و سند ازدواج الکترونیک در دستور کار است: « سند تک برگ ازدواج از اوراق بهادار خارج می‌شود اما کاغذ همانجا چاپ و به‌صورت یک برگی شروط ضمن عقد را دربردارد اما دیگر به‌صورت دفترچه‌ای و امضای چندین نفر نیست و امضا به‌صورت توکن و امضای الکترونیک است. »

این خبر را به اشتراک بگذارید